Utfodring?
Jag har försökt läsa i tidigare trådar hur jag kan få hjälp med att utfodra min kanin rätt. Men utan framgång. Så nu startar jag en egen istället ;)
Jag har en 6årig kanin, ungefär 30cm från nos till bak, 17cm i manken och väger ca 3kg. Troligen lite överviktig.
Jag undrar vilket foder som jag kan börja köpa åt honom? Och hur mycket jag ska ge utav det?
Har aldrig intresserat mig förut vad jag ger kaninstakarn, men nu är min kanin allt för mig och jag vill att han ska få i sig rätt och vara en friskt och lycklig kanin. Han är av rasen lejonhuvad med fuchs päls.
Ska gå ut nu och mäta han igen för att se om måtten stämde <3 Men skriv gärna medans svar på mina frågor ^^
(Ursäkta hur jag har klippt honom, men ville klippa ner hans långa päls nu i sommar)
Vad ger du honom? Man ska INTE ge fröblandningar. Det inehåller för mycket fett.
Kram Emelie och djuren!<3
Förut gav jag en "påse" från djuraffärn. Det var säkert en fröblandning. Han har fått det hela sitt liv. Men föra veckan bestämde jag mig för att byta, men vet inte till vilken.
Finns även att köpa på Ica affärer xD Antar att det är väldigt mycket fett i den
Några pelletssorter som är bra är: Carrier, svenskt foder, ownbow, royal rabbit :)
Men han kanske inte behöver pellets? Alla kaniner behöver inte det om dem får bra hö.
Lejonhuvad finns inte i fusch?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Nehe :O Då svarade medlemarna på min fråga fel. Frågade nämligen Vilken ras? min kanin var.
http://kanin.ifokus.se/discussions/4e3c38a788f47274a300527a-kaninras#participating-3
Måste kolla där igen för att se att jag inte uppfatat svaren fel xD
#4 Där jag har läst på olika sidor står det ingenting om fuchpäls, men tja. Är din renrasig då? :)
Jag ger mina kaniner en blandning av Svenska Foders Kanin & Marsvin och Rabbit Royal. Funkar jättebra hemma hos mig.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#6 Vet du om lejonhuvad kanin finns i fuch? Kan inte hitta något om det:D
Lejonhuvade kaniner ska och får officiellt inte vara fuchspälsade enligt standarden, men det kan uppstå om fuchspälsen är inparad bakåt i stammen :)
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#6 ockej :) Låter ju bra.
Han är inte renrasig ;)
Lite ändringar. Var nyligen och vägde och mät honom:
väger 2kg
Sittandes 30cm lång från nos till bak
Utsträckt 45cm lång från nos till bak
Mankhöjd 15cm
#8 Okej :)
Om han är överviktig, kan du (succesivt) vänja in något fellsnålt foder. Vad jag vet, så är Royal Rabbit rätt fettsnålt, men har tyvärr inte så hög fiberhalt. Du skulle kunna blanda typ 3/4 RR med 1/4 av någon annan pelletssort som har högre fiberhalt än RR.
Och motionera honom mycket! :)
Hur mycket du ska ge honom kan jag inte säga, men runt 1/2, MAX 1 dl. Och resten massor av gott hö :)
#11 och #12
okej :) Har bytt pellets nu. Tidigare har jag använd Dinner. Men ska bara ge han lite lite pellets och istället mycket hö och frukt o grönt ^^
#13 Frukt bör ej ges ofta, då det innehåller mycket "socker" för kanin. Men grenar, och gräs utifrån är kanonbra:)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tycker du fått bra tips? redan! :) Det är bra med grönsaker och frukt i liten mängd. Men tänk på att gurka och isbergssallad innehåller mke vatten och lite näring så man bör inte ge det ofta och inte i stora mängder. ;) Morot är bra för då får kaninen gnaga vilket är bra för tänderna. Äpplegrenar med blad på är en stor favorit hos min kanin. Äpple innehåller ju en del socker. Men vill man ändå ge kaninen äpple kan man ju alltid torka det! :)
Angående lejonhuvad med fuchpäls.. Jag hade en kanin som var blandning mellan enkelmanad lejonhuvad kanin (renrasig var han) och mamman var blandning mellan några korthåriga raser. Varken mamman eller pappan var särskilt långhåriga. Men ändå så fick denna ungen fuchpäls! Troligen så är den en dold gen som den lejonhuvade kaninen (pappan) hade. Dom kan ju bära på gener utan att det visar sej på kaninen. Men på hans avkomma så visade det sej! :) Så visst kan det vara så att din lejonkanin kan vara fuchpälsad. Troligen så har någon i hans släkt det. Mke troligt om han inte är helt renrasig ;)
Du kan kanske börja hoppträna din kanin på hobbyivå? :) dvs inte på tävlingsnivå ;) springa i sele ute i skogen/i uppförsbackar och terräng ger kondition och då får han göra av med överskottet. Jag anser att varje kanin blir lite gladare av att få komma ut och gå i sele p åandra ställen än i buren/rasthagen. :) Lycka till med din kanin! :)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
#15 Fast morot bör inte ges var dag heller, då det inne håller socker:)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#16 Nej det sade jag inte heller ;) Men helt rätt har du ju :)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
#15 tack för ditt inlägg!
Jag håller på med hoppträning på hobbynivå redan ;) Men du lärde mig ändå något nytt och intressant med att springa i uppförsbackar :D Han brukar få vara utanför hagen/buren, men inte lika ofta som jag vill. Är lite rädd att han blir ormbiten xD
Tack för alla andras svar också :) hjälper mig.
Nu har jag torkad massvis med olika blad och växter som jag kommer ge till kanin på vintern. Sedan har jag även köpt ett nytt foder, Carrier var det enda vi hittade som lätt bra. Hoppas det duger x) Nu på sommarn då han är ute mesta delen av tiden får han av mig lite mindre pellets, är det rätt? ca 1-2 matskedar
Sedan så på vintern (hösten?) så kommer jag öka med lite mera. ca 1dl
Hö har han alltid! Och vatten. Men jag ger vattenmelon och gurka ofta för han driker dåligt. Men annars får han lite knäckebröd ibland, morröter ibland och andra saker ;)
Grenar har han alltid! Oftast från äppelträd eller rönnbärsträd. Han älskar det! Bladen har alltid suttigt kvar så han får knapra i sig dom.
Ska försöka leta upp en bra backe så startar vi på direkten med träningen! Ska bli kul
Du är välkommen att ringa eller maila mig kan även skicka dig min detaljerade utfodrings blankett samt bild boken med olika sorters mat, lämplig, olämplig, sen har jag 100grams listan bland olika grönsaker och hur du bäst kan få en bra variation i förhållande till ditt basfoder (hö/gräs), vilket näriongsinehåll din pellets/pelletsblandning/spannmål,pellets blandning du har som underhåll och vad du tilllägger under perioder då din kanin kan behöva lite extra av i olika perider som t.ex fällning och extra ansträngning sen vilka grönsaker/örter du ger.
Skriv upp näringsinnehållet här eller på en lapp. Sen är du välkomen att ringa mig så kan jag skicka dig bild utfodrings delarna om du vill och sen finns lista på grönsaker m.m på min hemsida. och lite snabbt om utfodring.
Men kolla näringsinnehållet/garanti analysen och ring 0723 051616 eller maila Snowfall@mindless.com (ring helst då blir det lättare att få med allt och förstå varandra)
Vart bor du?