Könsmogen hane
Vi köpte en kaninhane och en kaninhona för ca en månad sen. Enligt djuraffären är hanen född i mitten av juni, alltså borde han vara könsmogen någon gång i oktober. Jag tänkte kastrera honom då.
Men nu har han börjat försöka para sig med honan. Min fråga är om det är vanligt att hanar börjar försöka para sig innan de blivit könsmogna, eller har jag blivit lurad av djuraffären? För i så fall kommer det nog en liten överraskning om några veckor 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad är kaninerna för raser?
Sära på dem genast, du kan inte ha dem ihop nu.
En hane kan bli könsmogen från 3 månader och uppåt.
Du kan inte ha dem ihop nu :)
En hane bör vara minst 6 månader innan den kastrerad (vad jag har hört) och sedan bör inte dem släppas ihop förrän minst 4-6 veckor efter kastreringen :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Han kan ju knappast vara född i mitten av juni om du köpte honom för en månad sen alltså i mitten av juli. I så fall var han alldeles för ung för att säljas. Men du kan ju kolla om pungkulorna har kommit fram i så fall är han könsmogen. Men visst kan dom börja jucka innan dom är könsmogna. Har själv en hane som är 3½ månad och där finns inga tecken på könsmognad inga pungkulor alls, det är en dvärgvädur.
Små raser blir könsmogna tidigt, vid 3-4 månader. De kan då få ungar men det är för tidigt, så sära på dem så snart som möjligt. Att han juckar redan kan också vara ett tecken på att könsmognaden är påväg.
Hanen kan kastreras vid 4 månader, om han visats sig vara helt könsmogen.
Kika hellre på om "spetsen" kommer ut när du trycker vid könet, då är han könsmogen. Har egen erf att de kan genomföra lyckad PARNING utan att testiklarna vandrat ner. Kastration kan utföras när kulorna på plats från ca 4 mån ålder
Jag var kanske otydlig i mitt inlägg, eller veckovill, jag köpte dem i slutet av juli, då skall de ha varit 8 veckor.
Jag skall kolla pungkulorna, om de kommit ner, särar på dem tillsvidare.
Då är dem födda i maj då :)
Har du otur så kommer det ungar, vilket inte är så bra med tanke på honans unga ålder, hoppas det går bra:)
Ett tips: lita ej på djuraffärer, finns få som säger sanningen
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.