Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1434 ggr
[Kaningården]
0

Orolig

Min kanin är 4 år och hon vart tjuvparad för ca 38-39 dagar sen, ochg nu har hon tagit päls från sin haka och "bäddat" med, och hon har alltid varit ganska tjock, och idag blötte jag upp hennes rumpa för att få bort pajs osv.

Och  nu när jag kom in i buren såg jag lite blod på ett spån, och jag kollade henne och såg att de va lite blod på rumpan och på snippan, då tog jag bort blodet med ett papper.

jag undrar om hon håller på dö eller något :(

Fridaaaa
0

Jag hade åkt till veterinär, då en kanin inte går 38-39 dagar! Inte normalt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Alexis78]
0

Men det blöder ju självklart när ungarna ska komma. Hon vill nog vara ifred.

Fridaaaa
0

#2 Men en kanin går fortfarande inte 38-39 dagar, då är det något som är fel.

[sstorm]
0

Jag hade en hona där ungen fastade, dock troddejag hon fickut den och käkade  upp den, men så var inte fallet. Hon fick den två dagar efter. Så klart död men verkar som att hon klarade de bra själv. Mitt råd, låt henne va och avvakta lite.

[Alexis78]
0

#4# Instämmer.

[Kaningården]
0

hennes mage tar i harken, (hon är hermelin).

hur mycket kostar vetrinär`?

[Kaningården]
0

marken*

dermot
0

#6 Vet. kostnader är väldigt olika beroende på vart du bor, du får leta upp en i närheten av dig och ringa och fråga :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[sstorm]
0

Kejsarsnitt är inte billigt i alla fall

[Kaningården]
0

jo, jag ska nog ringa i morgon :)

Norberg90
0

#0 Har hon haft nån kull förut? Annars skulle jag nog vara väldigt orolig om en 4 årig kanin väntar sin första kull :(

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

dermot
0

#11 Det beror nog lite på vilken kondition hon är i :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Kaningården]
0

hon har haft en kull när hon va1 år.

hon är inte i värlkdens bästa kontition.

Är de inte bättre att ta bort hon? hon är ju gammal :(

Norberg90
0

#13 Nja, att ta bort henne är lite att ta i. 4 år är inte gammalt, hon kan leva flera år till.

Bra att hon haft en kull iaf :)

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

dermot
0

#13 Gammal? Om hon har haft en kull tidigare så ska det inte vara något problem. 4 år är ju faktiskt inte så gammalt om du tänker efter, finns ju de som har levt över 10 år om inte mer :)

// Anka

Fridaaaa
0

#13 4 år är inte så gammalt för en kanin, vanligaste åldern är 6-8 år.

[Kaningården]
0

kan de sitta fast en kaninunge?

Men hon har ju alltid varit tjock, ska jag kanske gå ut med hon?

dermot
0

#17 Vad menar du? "Gå ut med hon"? :)

// Anka

Fridaaaa
0

#17 Är hon dräktig ska man inte ut och gå med sele.
Jag hade ringt och rådfrågat en veterinär i morgon bitti

Suskiv
0

Med största sannolikhet har en unge fastnat om hon är dräktig och är inne på dag 38-39. Då måste hon till veterinären och troligen kejsarsnittas för att få ut ungarna, som ju troligvis är döda. Det spelar väl ingen roll vad det kostar, sånt har man ju försäkringen till och så har man pengar undanstoppade till självrisken. Om du inte tar henne till vet och en unga fastnat och hon inte kan få ut den själv så kommer hon dö.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
0

Säger som #20.
Och får hon inte ut ungarna kan hon bland annat dö av likförgiftning (om ungarna dör i magen på henne)

Saeasco
0

#20 I bästa fall har "man" försäkring och undanstoppat till självrisken, men allas situation är olika.

Jag håller med tidigare talare i att det är risk att hon dör om hon inte kommer till veterinär. Vilken ras? är pappan? Är han stor kan det ju spela in lite och komplicera födseln. Tre år sedan senaste kull är ju en stund i kaninålder räknat.

Lycka till till er båda i vilket fall!

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

[sstorm]
0

#15 jo, man måste faktiskt hålla igång sina honor och ta kullar med jämna mellanrum, annars tappar de konditionen, så om den bara haft en kull och är 4 år kan de bli problem, men behöver inte bli.

[Kaningården]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

nyss när jag gick ut och gav alla mat så låg de en kaninunge död.

Fridaaaa
0

#24 Okej, kolla då så att ingen har fastnad annars måste man till veterinären,