Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 5960 ggr
Emelie
0

Thailandskaniner!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill bara visa hur illa kaninerna på marknaderna i Thailand har det. Det var egentligen förbjudet att fotografera där vilket resulterade i smygfotografering och riktigt dålig bildkvalité.

Ibland känner jag att vi klagar lite för mycket på varandra och den svenska djurhållningen när våra djur ändå ofta lever som i en dröm. Att alla kaniner här i Sverige kanske inte får komma ut och motionera en timme varje dag är egentligen ingenting jämfört med hur kaninerna i Thailand (och säkert i massa andra länder) har det.

Min dröm är att i framtiden kunna öppna ett djurhem i Thailand där herrelösa djur och djur som farit illa ska få komma och få den vården och tillsynen de behöver.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Emelie
0

Ännu en bild:

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Emelie
0

Förutom dessa ganska stora burar fanns det även burar som inte var större än 1 kvadratdecimeter. Tänk er alltså 10 cm åt alla håll och kanter, inte större än så.

I en av de pyttesmå 10cmeters burarna låg en liten kaninunge på 2-3 veckor och knappt andades. Jag anade att det värsta skulle ske med denna kanin, och när jag besökte samma marknad dagen efter så fanns inte den lilla kaninen kvar.

Inte nog med det så är många av kaninerna på marknaderna iklädda små klänningar och tiaror.

Anema
0

Stackars kaniner :( Vet du ungefär hur mycket kaninerna kostade?

Emelie
0

Längst upp till höger ser ni de pyttesmå burarna som inte var större än 1 kvadratdecimeter.

[sstorm]
0

#2 de värsta, snarare de bästa i stället för att leva kvar i denna hemska miljö Gråter

Emelie
0

#3 Ca 40kr per kanin ..

Emelie
0

Ännu en bild med de jättetrånga små burarna:

Timotejj
0

stackars små.. :(

[sstorm]
0

De måste ju pissa och skita på varann med tanke på att de bor på höjden och de är gallerbotten…?

Emelie
0

Även fåglar fick trängas på väldigt trång yta.

Emelie
0

#9 Nej det ligger tidningspapper i botten.

De stackars små kaninbebisarna kan inte ens gå på gallergolvet utan ramlar bara rakt ner med fötterna .. :(

kaningodis
0

Herregud man blir ju mörkrädd…att de kan behandla djur som en slit och släng vara…allt för att tjäna pengar.

Är det vanligt att man har husdjur i Thailand som i Svergie? Antar att djuren ej har så hög status där.

Kastanjegårdens Kaniner

Emelie
0

#12 Det är ganska vanligt faktiskt, och om inte annat så blir det vanligare och vanligare. Dock är burarna till djuren inte alls stora, så djurens välbefinnande kommer verkligen inte i första hand.

Där är det även vanligt att ha små ekorrar och igelkottar som husdjur ..

[Bolten]
0

gud va hämskt, stackars djur!

Haztparken
0

Så hade kaniner de i typ Italien åsså :( så himla hemskt å grymt!

Tarja
0

Blir nästan gråtfärdig, usch så hemskt.. :(

conejos
0

stackars kaniner.

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

[Wera]
0

Precis så är det i marknaderna på Mallorca, fast de har inte så små burar som dom minsta (1 kvadratdecimeter) :P Vissa hade även träbotten med halm så kanske lite bättre än där i Thailand. 4 euro/st. Köpte en kaninunge på 4 veckor där för några år sedan. Man kunde även köpa kastrerade hanhundar för 50 euro/st.

Timotejj
0

Har också vart på såna där marknader på mallorca. inte en vacker syn.

fåglar var helt itryckade i burar så dom fick ligga uppå varandra och alla fjädrar runt halsen och benen var avslitna "/ de nästan skänkte bort sina hästar som fick stå på asfalt hela helgen utan något köp. man fick även provsitta/rida på asvalten :s helt sjukt! och kaninerna hade de lika illa dom :'/ så himla tråkigt!

malinroth
0

Usch vad hemskt! undrar vad det är för fel på folk egentligen! Blä. Rynkar på näsan

LucyLove
0

Men där köper man ju inte kaniner att ha som husdjur. Man köper dom för att… äta! :O :( Såå hemskt jag vet!! :'(

[Wera]
0

#21 Dels. Men i blandannat Spanien har man börjat ha kaniner som husdjur också, främst lejonhuvade :P
Det är väl inte hemskt att man köper kaniner för att äta? Det är väl f*n precis som när du köper en hamburgare??! Eller när vissa i Sverige köper grisar för att göda och ha till ex. julen. Höns också? Minst lika mycket värda, lika hemskt att äta dom.

LitenPyssling
0

Om jag inte ser helt fel så är dett ett par ungar som är död på bilderna =O? Dem ligger såsom om dem vore död..

Hur, näe fy. Kan inte uttrycka min ilska och sorg!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Emmsann
0

Jag ser lite på det här med att man äter kaniner osv att, har kaninerna det bra och får en rättvis död så är det okej. Får dom inte det, då är det inte okej.

Och jag tycker det är väldigt orättvist att se kaniner behöva bo sådär och istället för att sitta och gråta så önskar jag att dom somnar in så dom slipper lida sådär. Då känns det bättre om jag ska vara helt ärlig. Ni kanske tycker jag är helt dum i huvudet men det hjälper mig att komma bort från alla orättvisa och sorgliga tankar.

//Emma

Fatma
0

Fy, man mår ju illa.. Gråter

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

Emelie
0

#21 Dessa kaniner var inte till mat utan endast som husdjur.

Emelie
0

#23 Jag tror att alla levde just vid tillfället jag fotade, men säker är jag inte. Jag kan ha missat någon. Dock var det många som var väldigt illa däran, som troligtvis inte fick leva så länge till! :(

Emelie
0

#24 Det var nästan så jag ville ta med de som mådde som sämst för att avliva dom själv, för det var så oerhört smärtsamt att se de stackars kaninbebisarna ligga och lida sådär .. :(

alwiz
0

Nämen fy vad hemskt :'(

LucyLove
0

#28 Usch… :(

Inaarah
0

Usch fy så hemskt! :(
Har inte stött på kaniner förut, och jag har ändå varit mycket i b.la Spanien och Italien, däremot har jag sett hästar, hundar och katter som varit på marknader och blivit väldigt illa behandlade. ;/

[BonnieL]
0

Usch Usch Usch Rynkar på näsan

pigelina
0

Hemskt Rynkar på näsan

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Emmsann
0

# 28 Men precis! Och sen så vet nog vi alla om att det säkert finns en djurhimmel (Man kan alltid hoppas iaf) och där får dom ju det bra.

//Emma

annaforsgren
0

Vad tragiskt att de ska bo sådär:( Det är så onödigt.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Johanna-Larsson
0

Men stackrs djur som får leva sådär :( Hoppas dom kommer till an bra köpare iaf, när jag var i Tunisien så var det sköldpaddor som dom sålde, minisköldpaddor för omkring 10kr styck, dom bodde i små låder :(

Kaninbebisar till salu! Kolla Sweet Teddy för mer info & bilder!

Kolla gärna bloggen, www.thelarsson.blogg.se ~

Vihed97
0

Usch, nej fy sjutton vad hemskt! :( 
Dom lider ju! Tänker dom inte på djuren eller? :(

Usch, jag klarar inte av att se sånt här :(

Emelie
0

Dom verkar se djur som leksaker bara. Någonting man har för att underhålla sig själv.

dominique
0

Jag köpte 2 st kaninungar för 60 kr tillsammans.

Dom var jättesmå och rädda det var verkligen synd om dom.

claryy
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En sak jag tycker är konstigt är att djur anses ha mycket lägre värde än människor,hade man behandlat en människa så där så hade dom ju sittat i fängelse för länge sen! Liv som liv tycker jag? Också tycks dom större och mer människolika djuren som t.ex. hundar få mer uppmärksamhet än t.ex. hamstrar? Är det bara för att människan komunicerar bättre med hundar än hamstrar? Får man behandla ett djur illa för att man inte förstår det?Tydligen.

Kristall
0

#40: Ja… människan är den varelse som har de bästa förutsättningarna för att åstadkomma något bra, men som alltid väljer det i längden sämre alternativet. Se bara på all miljöförstörelse, ingen tänkte (tänker) på vilka konsekvenser personbilarna skulle ha t.ex., utan bara på hur behändigt det skulle vara att kunna färdas långa sträckor på kort tid.

Samma sak med köttätande. Människan är inte på något sätt beroende av kött, förutom att det är gott, simpelt och lättillgängligt (och det finns det många vegetariska alternativ som är också..). Att djuren behandlas som produkter och aldrig får leva, bara gödas upp och dö, de tankarna skjuter man bort, för hur jobbigt lvore det inte att sluta äta kött?

Jag värderar inga liv olika, men om en varelse skulle värderas efter vad denne gjort med det liv den fått så skulle produktionsdjuren vara värda väldigt mycket mer än människorna som föder upp, dödar och äter dem varje dag utan tvekan.

Att Norden ska ha världens bästa djurskydd gör mig illamående. Det visar inte hur bra djurhållningen är här, utan bara hur dålig den är i resten av världen. Jag har åkt utomlands en gång, förutom till Sverige (jag bor alltså i Finland), och det var till Paris. Besökte några djuraffärer där, och jag mår fortfarande dåligt över hur hundvalpar satt i glasburar med spånbotten och försökte ta sig ut.. att de levde rena lyxliv jämfört med kaninerna du fotade, och många andra djur, det gör ju bara saken ännu sämre..

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

jahadu
0

Har själv varit i både Thailand och Makedonien och sett sånt där….hemskt är det…

Workingdog
0

Usch vad hemskt! Att dom kan behandla djuren på det sättet!

#41 Men vi äter inte kött bara för att det är gott, det är nyttigt och finns olika saker i köttet som vi behöver. Tror du att männsikan på stenåldern åt kött för att det var gott? Skulle faktiskt inte tro det. Människan är ett rovdjur. Skillnaden är att nu föder vi upp djur för mat, ist för att gå ut i skogen och jaga vår egen mat (även fast det görs också)

Men om vi säger såhär, de djuren som föds upp till mat, de hade inte ens fått leva alls annars. Så det är inte så att nej stackars djur som måste bli mat ist för att leva. Men den hade inte fått ett liv om den inte varit uppfödd till mat heller.

Så jag kan tycka, bara inte djuren har blivit illa behandlade så är det helt okej! Annars måste vi ta bort alla rovdjur som jagar andra djur och äter.. Alltså vi skulle också göra det om inte människan utvecklats så mkt som vi har. :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Fridaaaa
0

#41 Vi behöver äta kött precis som alla andra rovdjur. Eller ja människan är som grisar, allätare. Vi behöver saker både ifrån kött, grönsaker och frukt.
En värld utan rovdjur hade inte fungerat, då hade det varit ett överflöd av alla andra djur = inte tillräckligt med mat till alla = djuren lider. Är det bättre?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

moonii
0

#43 + 44, Håller inte riktigt med er. Visst är det bra att äta kött, men det är INTE nödvändigt. Det är inte ens bra om man äter det mer än 2 ggr per vecka. Jag har varit vegetarian i ett år nu, jag tar inte ens tillskott och jag mår super bra, även fast det kanske vore bra att ta det :P Att jaga är ju helt okej, och rovdjur äter ju djur, men djuren behöver inte bli plågade innan, som t.ex på våra produktionsgårdar. Var någonstans blir det överskott på andra djur om människan slutar producera kött? Vem säger att det inte blir tillräckligt mycket mat? På vilket sätt menar du då?

Fridaaaa
0

#45 Det är absolut inte farligt att äta kött flera dagar i veckan, det gör jag, äter inga grönsaker (gillar inga grönsaker) och jag mår bra`?
Skrev inte att det blev så om människan slutade producera kött, skrev att om man tog bort alla rovdjur så blir det överflöd på alla andra djur. Läs gärna text ordentligt.

moonii
0

Jag sa inte att det var farligt, men det är inte bra heller. T.ex pga urinsyran som allt kött innehåller. Man skulle klara sig super utan också. Sen så skrev ju inte #41 att man skulle ta bort rovdjur heller. Och det har nog ingen gjort här..

Fridaaaa
0

#47 Nej jag kommer aldrig överge kött, då jag inte äter grönsaker,

moonii
0

#48, Men just nu pratade vi ju inte om just dig, utan om detta i allmänhet :)

Fridaaaa
0

#49 Nej det men tror det finns många som inte klarar sig utan kött av olika anledningar:)

[Bolten]
0

#49 väldigt OT men kött innehåller en del syror som är nödvändiga för kroppen som i princip inte finns i andra saker. Men alla väljer själva hur dom gör och att disskutera det tillhör inte riktigt trådens ämne :)

[Wera]
0

#48 Har du aldrig hört talas om produkter som ersätter kött? Som smakar som kött omman kryddar rätt? Som ibland ser ut om kött? Qourn, soja, tofu m.m min lillebror är vegetarian, han äter inga grönsaker. hur överlever han tro? Jo på dessa produkter som ska ersätta köttet.

Om varje svensk människa ersätter köttet med grönsaker två gånger i veckan är det jätte miljö vänligt!

[Bolten]
0

#52 Jo de vet jag, äter själv en del qourn men ingen av de produkter som ska ersätta kött ersätter inte till 100%.

Fridaaaa
0

#52 Tofu har jag testat, ingen höjdare.
Men jag kan ju inte leva på det? Tror inte kroppen fungerar enbart på det?
Äter inte vilket kött som helst.

moonii
0

#53 Därför finns det tillskott för oss vegetarianer ;)

[Bolten]
0

#55 men fortfarande, det går inte att ersätta till 100% med något :)

Fridaaaa
0

#56 Håller med dej!

moonii
0

#56 Det finns många som har varit vegetarianer hela livet, och dom har ju klarat sig? Min kompis mamma har varit vegetarian hela livet, hon är runt 50 nu, och hon mår ju bra? Har läst att det fanns forskning på att vegetarianer blir cirka 5 år äldre än köttätande människor också. Så varför skulle man inte klara sig?  :)

[Wera]
0

#58 Alla mina syskon har varit vegetarianer hela sitt liv, ink. mig själv. Min mamma och pappa har varit det sedan ung ålder. :)

#56 Tillsammans med bönor, linser m.m ersätts kött på ett bra sätt jo. Och om man ändå måste ha mer (från person till person) kan man ta tillskott. Jag tar dock aldrig det.

#54 Sant, eftersom man bör äta bönor och linser också, (oftare än dom som äter grönsaker) och det gör inte min lillebror så han äter tillskott. Men jag och min syster som äter grönsaker tar inga tillskott.

[Bolten]
0

#58 har inte sagt att dom inte klarar sig? Jag äter inga grönsaker alls typ och jag klarar mig också dock är de inte jätte hälsosamt kanske. Kan du länka en trovärdig sida där de står att de lever 5 år äldre?

Fridaaaa
0

#58 Jag tror inte på det att vetetarianer skulle leva längre, tror det handlar om Motion osv men ja det är upp till var och en vad man tror på eller inte :)
Men nu återgår vi till tråden, den som vill diskutera vidare kan gärna pma mig :)

LucyLove
0

Det är väl det där med sund kost kombinerat med regelbunden Motion som man får bra hälsa utav?

[Bolten]
0

#62 som sagt PM:a eller starta en ny tråd ifall det är ngt mer ni vill disskutera.

LucyLove
0

#63 Det var bara något som jag ville klämma in? Obestämd

jahadu
0

måste alla trådar som handlar om djurens välfärd/missskötsel alltid sluta med en diskussion om att äta eller att inte äta kött? -.-'
Alla käkar som dom vill, världen kommer aldrig sluta producera kött. Inte så svårt att köpa ekologiskt/krav märkt om man vill bidra till att djuren har det bättre innan slakt.
Någon kanske kan skapa en ny tråd som handlar om detta istället?

Fridaaaa
0

#64 Ingen fara, men nu återgår alla till huvudämnet Flört

Emelie
0

Japp, håll er till trådens ursprungliga ämne tack. Vill ni diskutera vidare om att äta kött eller ej får ni skapa en OT tråd imorgon (måndag).

[linneasandberg]
0

åh så hemskt.. jag förstår inte hur dem tänker?! åhh jag blir så arg! har sett massa sånahära bilder på hundar också :C och allt detär med delfiner :( gaaaahhh så mycket plågeri i denna värld!!!!!! :'( dem tänker inte ur deras vinkel :/ (strunta i detta inlägg ville bara skriva av mig)

[Momiji]
0

Så hemskt att se kaninerna så. Dom där småburarna är ju inte större än buren jag har mina dvärghamstrar i när jag städar ut deras vanliga bur. Tycker det är nog hemskt att dom ska sitta där i 15 minuter nån gång i veckan, men tänk att växa upp så! Stackars kaniner Gråter

Plopp4
0

Dom små stackarna … :'(

Hälsningar Jossan

Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se