Tångbett
En av mina ungar, 12v, har fortfarande tångbett, kollade igenom allihopa men det är bara hon. Kan hon leva med det eller måste jag ta bort henne?
Personligen så hade jag tagit bort henne + föräldrarna och sålt syskonen till kelhem, eller tagit bort även dem…
Säger som #1
#3 Finns ju inga garantier på att de inte tjuvparas eller att avkommona tjuvparas.
ja om inte föräldrarna har bettfel så är det väl onödigt att ta bort dom? :S
Personligen hade jag nog tagit bort alla ungar istället då man aldrig kan garantera att de nya ägarna inte avlar vidare….visst man kan skriva avtal men det är gansla lätt att bryta. Jag hade aldrig vågat sälja.
har du någon bild på bettet? är så nyfiken på hur det ser ut "i verkligheten", har bara sett på tecknad bild…

Dom flesta ungarna kommer jag behålla och dom två som jag sålt/gett bort till känner jag. Sen kommer det ju inte bli någon mer Avel på vare sig föräldrar eller syskon. Jag tänkte om någon hade erfarenhet av kanin med tångbett, om kaninen kan leva med det?
Alla kaninungar har ju tångbett tills dom blir 4-5v.
Jag skulle prova klippa dom! Och om det funkar, sälja henne till ett bra kelhem, som är seriösa! Och säga avelsförbud på alla syskon och kaninungen själv. :) Lycka till!
Att de är "snea", har det någonting med just tångbettet att göra? :)
♥
Min kanin hade tång bett, vi klippte dom, men det höll tyvär inte i längden:(

#8 Tack, men det låter ju skitläskigt att klippa själv? Kan man det?
#9 Nej, det är för att jag håller henne lite konstigt :)
#10 Aj då:( Men tack för svar!
#12 Ja med en klosax eller avbitartång

#14 Gör inte det ont på kaninen?
Vi klipper min ena kanins tänder själv :) Blir mkt bättre än hos veterinär!
♥
Dock bör man veta vad man gör innan man rotar fram pappas tång i källaren.
Klippa tänder är ju som sagt inget man bör göra själv innan man fått det visat av en veterinär.

Så långt är jag med, jag skulle nog inte vågat klippa ändå, tänk om kaninen sprattlar till :o
#18 Det gjorde inte jag heller, vi klippte hos vet, kostade 100 kr per ggn, men vi kunde ju inte hålla på så hela hennes liv, det blev ju ett stress moment för henne stackarn..
Jag tycker att man ska ta med kaninen till vett några gånger och titta riktigt noga på vad dom gör. Tror man att man kan göra det själv så är det ju mindre stressigt. Men man vill ju inte göra fel heller!
Emma
Jag gjorde själv, jag menar det är inte så svårt. tänderna ska av det är ju bara att klippa
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

man bör inte klippa själv, det kan bli flisor och sprickor som gör jätteont för kaninen. Även om man inte ser det så kan det finnas sprickor som är långt in till tandroten. Veterinären kapar tänderna med en speciell slip.
Min kanin har tångbett och vi har kapat dom hos veterinären några gånger , men eftersom att det kostar så mycket så har vi valt att operera bort framtänderna, vilket alla tjänar på i längden.
Jag tycker inte du behöver ta bort dom som inte har bettfel, bara du tar dom ur avel:) Sen kan ju dom med bettfel bli bättre med åren, bettet kan bli bättre. Men hos min kanin blev tänderna sneare och sneare:/
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Kan ju berätta att bettet nu ser bra ut, hon har tillsammans med en syster flyttat hem till en barnfamilj där dom går med en kastrerad hane. Jag var och hälsade på dom i går och allt såg jättebra ut :) är verkligen glad för att jag inte tog bort henne, hon är verkligen supermysig.

Hade en unge i fjol som också hade tångbett väldigt länge, men även det rättade till sig till slut.
Tycker att dom flesta ungar har fått korrekt bett redan vd 3 veckors ålder, brukar kolla en första gång då.
Detta år är det extremt mycket ungar som fått tångbett, utan att föräldrarna burit på genetiska defekter eller liknande. Många kombinationer som gjorts flera gånger tidigare har detta år fått endast EN unge som haft bettfel i vissa kullar. Troligtvis har det med någonting annat än just genetiskt bettfel att göra i detta fall, men ingen kan riktigt säkert veta.
Har dock bettet inte blivit normalt vid senast 10 veckor så bör man ta bort denna.
Jag har nu fått en sådan kull. Alla ungarna förutom en har perfekta och jättefina bett, men den enda har fortfarande tångbett som börjat utvecklas till underbett. Alla uppfödare jag pratat med om detta tror att det beror på andra saker än genetiska bettfel.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Just med bett beror det ju även på rasen.
Ju plattare ansikte desto mer benägna att kunna få problem med tänderna.
Detta är ju visserligen inte önskvärt heller att ha såpass trubbig/platt skalle att de får problem med tänderna.
Så oavsett tycker inte jag att den ska avlas på.
#27 jo men de konstiga är att vissa kombinationer är gjorde flera gånger förr och då har de inte dykt upp, jag känner fler auppfödare som ALDRIG fått bettfel och just i år får alla.

#28 Det är väl slumpen som gjort det. Det är ju inte säkert att det visar sig heller, förrän efter flera kullar.
#29 nej men konstigt att då alla får samtidigt? :)

Alltså ingen av ungarna kommer det avlas på, alla har kommit till bra kelhem och helt ärligt så hade jag inte tänkt tanken att dom kunde få bettfel, lite väl naivt, I know, men jag har aldrig hört talas om en vit lant med bettfel och och dom har ju inte precis trubbigt huvud.
Mitt rd e att ge bort kaninen till ngn som kan ta hand om snt och kpa en till kanin om du vill…

#32 Tråden är nästan ett år gammal, så dom har nog redan tagit beslut om vad som ska göras.