Oxbow eller Cuni Complete
Vilken ska jag välja och varför.
Oxbow Bunny Basics 15/23
Fibrer 22.00-25.00%
Protein min 15.00%
Fett min 2.00%
Kalcium 0.85-1.00%
Fosfor min 0.25
E vitamin IU/kg 140
Oxbow Bunny T
Fibrer 25.00-28.00%
Protein min 14.00%
Fett max 1.50%
Kalcium 0.3-0.85%
Fosfor min 0.25%
E vitamin IU/KG 140
Versele-Laga Cuni Complete
Protein 15%
Fett 3 %
Fibrer 20%
Aska 8%
Kalcium 0,9%
Fosfor 0,6%
Vitamin A 10.000 IU/kg
Vitamin D3 1.500 IU/kg
Vitamin E 30 mg/kg
Vitamin C 100 mg/kg
Koppar-cupric(II)sulfat 10 mg/kg
Fördel Oxbow är det höga fiberhalten och den låga fetthalten. Nackdelen där är att Soja verkar vara en av huvuingredienserna och hur nyttigt är soja till kaniner egentligen och så måste jag beställa det på nätet.
Födel Cuni Complete är att jag får tag i det på lokala djuraffären och det inte verkar innehålla soja (om det inte ligger inlurat under annat namn). Nackdel är lägre fiberhalt och högre fetthalt.
Eller finns det kanske nått annat pellets med hög fiber halt, låg fetthalt och utan en massa skit. Såg på nån sida (kommer inte ihåg vart, var nog en tysk sida) ett pellets som verkade vara baserat på hö och örter, hette ALP nånting. Nån som vet vad jag menar och har erfarenhet av det.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jag har ingen aning… Men undrar, varför e soja inte bra? :)
För människor är bla soja hormonstörande och sen förstör sojaodling regnskogen. Jag vet inte hur det är med soja till kaniner, men det är ju en baljväxt och inte naturligt precis.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jag tycker personligen att oxbow är bäst. Men jo, soja kanske inte är så bra. Jag vet inte :)
Jaha okej. Så det e inte säkert dåligt för kaniner? :)
Nej :P Oxbow är rekomenderat av veterinärer, så då kan det ju inte vara farligt..
Okej :P då hade jag valt oxbow! :)