Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 840 ggr
[Asra1]
0

när kan jag?

Hej,

när kan jag ta ut mina kaninungar?

idag sprang/skuttae dom runt i golvet och dom går ut ut boet lite, dom är 2v och en dag gammla!

vissa sägar att man kan göra det och vissa inte!

men kan jag?

Lillhems Kaniner
0

Vart menar du att ta ut dom? hålla dom eller låta dom gå utanför buren eller vad? :)

[Asra1]
0

1# gå ut i gräset, dom har redan skuttat runt i husen så tyckte det var dags eller? :)

Fridaaaa
0

Jag hade inte gjort det ännu, hade väntat ca 1 vecka till, men det är min personliga åsikt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lillhems Kaniner
0

Tycker du ska vänta flera veckor till! Om dom börjar äta gräs kan magen bli knas. Jag brukar inte låta ungar gå på gräs förens de är 5-6v och det beror då på hur kullen växer. En kull på sju ungar tar lite längre tid att växa gentemot en kull på tre.

Tycker heller inte du ska låta dom gå ur sin bur förän dom har kommit ur boet ordenligt och kan röra sej (utan att vingla) och skutta fram, inte krypa fram.

Jag tycker dom är alldelles för små för att gå ut!

Norberg90
0

Jag skulle aldrig ta ut 2 veckors ungar på gräs.

Jag vill att mina ungar ska för det första lära sig skutta ordentligt först.

För det andra äta hö och pellets.

Och sen vänja de med lite gräs i buren.

Som #4 säger, 5-6 veckor, inte tidigare !

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

[Asra1]
0

3# ok, ska vänta en vecka till, tack för svar :)

4# haha tare lungt :) dom vinglar inte dom skuttar rut ordenkligt och dom går ut och in när dom vill! :)

4# ok, :)

Lillhems Kaniner
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#6 3 veckor är för ungt ändå för att ta ut dom. Det måste vara snabbväxande ungar om dom redan skuttar ordenligt vid 2v ålder. Jo dom går ut och in från sitt hus/bo när dom vill men ta inte ut dom ur buren..

Det är skillnad på skutta och skutta. Dom ska vara stadiga innan man tar ut dom och det viktigaste är att dom inte äter gräs så små, som #5 säger. dom ska äta hö och pellets innan introducerar dem med gräs.. Kaniners magar är ju deras akilleshäl.

[Asra1]
0

7# ok, tack för svar!Skrattande