Blir så ledsen :(
Såg på blocket idag en som skulle sälja "Kanin/marsvinsbur", buren är 70 x 44 cm ca 40cm hög! Stackars den som luras att köpa den, som inte vet om godkändamåtten :( Stackars kanin & marsvin!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Man kan nog bara hoppas att kaninen får vara ute ur buren större delen av tiden.
/ N~
Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom
När jag ser sånt brukar jag skriva och informera om vad lagen säger och att det är avskyvärt ur djurvälfärdssynpunkt att hålla sina marsvin/kaniner i sådana burar!
#1 Att den är frigående ja.
Men till marsvin är den inte laglig att ha och marsvin kan inte vara fria dynget runt :(
#2 Ja det brukar jag med, så har mailat han, skickat länken till jordbruksverket mm :)
Håller med! Vi köpte två marsvin i djuraffär för många år sen, vi skulle även köpa bur, o de rekommenderade en pytteliten bur… En hamsterbur tänkte jag o tackade nej, vi byggde själva en bur åt dem av en gammal bokhylla… Nu när jag tänker tillbaka så är jag glad att vi inte lyssnade på dem i djuraffären, så mkt roligare både vi o marsvinen hade med deras nya hem, bokhyllan.
Den är tillåten för marsvin men väldigt liten…. :C
#5 Till marsvin måste den vara minst 75x40x25,
#6 Alltså nä, det är en minsta tillåtna yta och inte angivet i mått sådär. Minst 0.3m² ska den vara. Den här buren är 0.308m². Alltså är den tillåten för 2 marsvin eller 1 hona med kull.
Jag kollade upp vad som står i L80 och för kaniner är buren för liten, även för de minsta kaninerna! För kaniner får minsta ytan vara 0,5 m2 (för en liten kanin) och minsta yta per djur vid grupphållning är 0,25 m2. Minsta mått på kortaste sidan ska vara 50 cm och höjden minst 50 cm. För en kanin är alltså den buren för liten, till och med enligt MINIMIMÅTTEN.
När det gäller marsvin är det som Michaela-N säger att buren ska vara minst 0,3 m2. Då ska kortaste sidan vara minst 0,4 m och höjden minst 0,25. Tyvärr är alltså den buren godkänd enligt lag att ha till två marsvin. Men varför ska folk gå efter minimimåtten? Smådjur är dessvärre inte högprioriterade djurskyddsmässigt och lagstiftningen som gäller dessa djur tycker jag kan ifrågasättas. Djuren mår ju helt klart bättre av att bo i en större bur….jag förstår mig inte på folk! Det är inte så mycket dyrare att köpa en större bur. Och ännu billigare är det ju att bygga en själv!
#7 Jo jag vet vad minsta måtten är i m² eftersom jag har marsvin själv.
Dock anser jag att det är djurplågeri att låta dem bo i sån liten yta, marsvinen, efftersom det ska få plats ett varsit hus/gömställe och matskål.
#9 Det har ju jag också. Tydligen visste du inte det i inlägg #3 "Men till marsvin är den inte laglig att ha"
Djurplågeri kan du anse att det är (jag tycker inte heller om det) men det är fullt tillåtet.
#8 Det är ju helt sjukt litet. Jag trodde marsvin hade ungeför samma minimått som kaninen dvs 100x50 men att de sen hade lägre takhöjd. Jag har själv en innebur i måtten 100x50x40 som jag tycker är gränsfall till att ha till två marsvin.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#11 Nope har dem inte, 0,3m2 är tillåtet till 2 marsvin :/
#12 Som sagt helt sjukt, det är mindre än vad jag har till en guldhamter.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
såg också en gång en bur som såldes till kanin och marsvin skrev dom i annonsen och buren var bara 68x40 och höjd 40 cm !
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#14 Helt sjukt :(