Behöver råd nu ang bettfel
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har idag vart hos vet med lille Nino som har bettfel som visat sig nu de senaste dagarna.
Vi trodde först att de var de små tänderna bakom framtänderna som var problem, men det var det inte. Veterinären kände på käkarna och konstaterades att de skulle behövas narkos för kunna kolla de bakre tänderna och sedan då avgöras om åtgärd eller avlivning.
Jag står i valet och kvalet i vad att göra, han har ju ont, äter inte, pillar endast i sig lite grann per dag. Så tills jag kommit fram till beslut blir det matning i form av gröt/välling till honom
Så jag måste komma fram till ett belsut fort så han inte får lida mer än nödvändigt.
Jag funderar i följande banor, ge han en chans, och få ett utlåtande efter narkos, ser det ut att bli kostsamt och framförallt krävas upprepning av ingreep ofta så får de ta bort honom under narkosen.
Eller: skall jag avliva direkt då prognoserna oftast ser väldigt dåliga ut för bettfel?
Vad att göra? Behöver råd!
Kram /Tess
Jag är oerfaren i detta, men önskar dig och honom lycka till…
/ N~
Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom
Om han mår dåligt hade jag nog valt avlivning. Finns ju t o m en liten risk att kaniner dör av narkos.
En kelkanin med långa tänder som jag vore mkt fäst vid skulle jag kunna tänka mig att klippa tänder på (lära mig själv), men det verkar ju inte vara fbara det felet med din kanin.
Med många kaniner blir det lätt lite väl kostsamt om man ska försöka bota allt hos veterinär.
Tyvärr är det ju inte ens säkert att den dyra behandlingen/undersökning hjälper heller.
Jag själv skulle nog överväga avlivning, dels så blir det lätt väldigt dyrt, sedan så är det svårt att veta om han fortfarandehar ont, om det äns går att lösa. Det är vad jag hade gjort. Känns lite onödigt att pröva. Men självklart förstår jag om du vill ge han en chans! :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Vi har nu beslutat oss för att ge han en chans, så i morgon blir det att ringa Blå Stjärnan i gbg och deras exotiska klinik, där de är experter. Och hoppas få en tid där snarast i morgon.
Vi tänker så här: De får söva han, kolla status på baktänder och ge oss prognosen. Anser de att de kan åtgärda detta under rimliga förutsättningar (dvs inom rimlig tid, och med en prognos som inte behöver upprepas allt för ofta, och som inte kostar skjortan)
Jag är inställd på att inte kommer gå, men då har man ändå gett han chansen.
Tänker jag galet att utsätta han för detta?
Kram /Tess

Jag tycker du gör rätt i att ge honom en chans. Har själv en kanin med bettfel som blev opererad för ett år sedan, dvs de tog bort hans framtänder permanent. Idag är han som vilken kanin som helst och kan till och med tugga/gnaga på pinnar.
Om det är framtänderna som växer så kan jag rekommendera operation. Kaninen kan leva ett fullgott liv utan framtänder. Värre är det om felet sitter i kindtänderna då finns det dessvärre inte så mycket man kan göra.
Fråga gärna om du vill veta mer. Du kan pm:a om du vill.
Håller tummarna för lille Nino.
#6 tyvärr verkar det inte vara framtänderna som spökar utan de där bak som jag skrev i TS. Men jag vill ge han den chansen ändå, då han är snart 2 år och har inte haft problem innan som vi märkt av.
Men snart öppnar teletiden i gbg så jag skall ringa och prata med dem o se vad de säger.
Kram /Tess
tass, vill gärna se hur det går med den lilla :) och lycka till!
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
Lycka till! :)
Mvh Alice och Morpen :)
De har inte tid förrens på tisdag i göteborg. Men… Han e bättre nu, dvs jag tror att mina teorier var rätt från början.
Men vi avvaktar o ser hur helgen förlöper. Han äter nu min grötblandning, och det låter inte alls lika mkt från tänderna, och han är piggare och har till och med börjat äta pellets igen.
Så min teori var att han ej ville äta pga av att hans ena lilla tand bakom framtanden tappade han ju i lördags och jag trodde då att han hade ont i munnen och hade svårt att äta på grund av detta.
Men vetten sa att problemet sitter längre bak, och måste åtgärdas under narkos, men han är ju bättre nu och äter mer och mer, och prboblemen blir mindre och mindre(dvs inget tandgnissel, inget dreggel, han äter bajasar och kissar och han är go och glad)
Så som sagt, vi avvaktar o ser vad som händer under helgen.
Kram /Tess
Vad e betfel????!!!!!
betfel finns inget som heter men ett bettfel finns däremot. du som är proffs borde veta det?
Kram /Tess
Nej det vet jag inte!!! Jag stavade ju fel!!!!
Dom lär ju slipa baktänderna isf om felet ligger på baktänderna (därför narkosen). Och en slipning hjälper inte mycket om tänderna inte rättar till sig. Efter någon månad så ser det exakt likadant ut om han inte kan slipa ner baktänderna själv om det nu stämmer det veterinären sa från början att problemet ligger "längre bak".
#14 jo jag vet men nu har ju problemet förbättras av sig själv, dvs jag tror mer och mer på min egna teori. Han kunde ju bara känna på käkarna på nino, dvs att han undersöktes ju inte under narkos, så han såg inte hur det såg ut i munnen.
Men som sagt, jag avvaktar och ser vad som händer under helgen. För problemet började med att han tappade en av de där små tänderna som sitter bakom framtänderna.
Och har han haft ont o inte vill äta så blir de ju gärna vasst där bak, och nu har han börjat äta igen och problem har minskat.
Va tror ni? Kan min teori stämma?
Kram /Tess