"uppfostra" kanin?
hur lär man en busig nin unge att allt inte är till att tuggas på?

hon är nyinflyttad och vill gärna smaka på allt från barn till soffa och sladdar..
spraya parfym på sladdarna :P nej, jag vet inte riktigt! men man kan ju försöka !
Parfym är ju inte speciellt nyttigt för en kanin att få i sig..
Kaninungar smakar på allt, så är det bara :P Det växer oftast bort. Jag skulle prova att ha sladdarna en bit upp på väggen/täcka över dem med typ silvertejp?
Lägg ut mycket hö och grenar där hon är. Du kanske kan ha henne i "säkrare" rum? Mina är alltid i köket, där finns inga hål att krypa in i och inga sladdar att knipsa av!
Man får kaninsäkra rummen precis som man barnsäkrar rummen. Och se till att det finns godare saker att gnaga på än tapeter, bordsben etc. Smaskiga kvistar, höblock, etc =).
En del kaniner är helt enkelt hopplösa att ha inomhus, och det får man vara beredd på.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
nu är det ju inte sladdar som är problem.. än.. det är mer att hon verkligen smakar på allt.. kläder, händer, barnen..
jag brukar bara lyfta bort henne.. är det det bästa att göra?
knäppa lite på nosen när hon gör fel kanske?
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Man får inte bestraffa djur fysiskt. Prova med en blomspruta, spraya vatten när hon biter. Hon kommer lära sig efter ett tag. Mina var hemskt duktiga på att bita sönder alla kabelskydd men de lät sladdarna vara, nästan alltid iaf :p nu, 3 månader senare så rör dom knappt kabelskydden, dom hoppar inte upp på vardagsrumsbordet och dom kissar och gör nr 2 i kattlådan som vi köpte för ett par veckor sen. Blomspruta och "fyyyyy" funkar… Trist att människor som tror fysisk bestraffning hjälper, de borde inte ha djur :/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det brukar växa bort med tiden, kan vara tonåren eller bara att de är nyfikna som ungar, men ofta är det ockå att kaninen bara är uttråkad. :) Aktivera henne och göm lite måttoch gott i buren eller hagen. Biter hon på gallret kan man ha ättikssprit/ättika på.
6# menade inte med hår utan bara typ peta där för kaniner gillar ju inte att man petar dom på nosen :p
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Tror som # 7 men att peta kaninen på nosen kan göra den aggresiv och vilja attackera handen när den sträcks ner för att klappa och det är bra om man kan röra kaninen överallt utifall kaninen skulle skada sig eller något så underlättar det om man måste smörja in såret eller liknande. Att spruta vatten kan göra kaninen förskyld och man orkar inte bära med sig en vattenspruta hela tiden.
När kaninen biter kan man säga ord som NEJ eller FY och lyfta bort/flytta kaninen en liten bit därifrån
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Man ska inte peta på nosen.
Använd ord som Nej eller fy, precis som kassy säger och lyft bort kaninen om den inte slutar när man säger det första gången, Upprepa tills den sluta.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Här kan faktiskt jag bidra med något!
när jag "uppfostrade" Bunny min kanin som dog 2009.
Så använde jag stopp och väx, vi människor anväder detta för att sluta bita på naglarna och den sura beska smaken är lika äcklig för kaniner och inte farlig att få sig!
Jag pensla på sladdar och burgallret, och hon la av! Men hon var självklart tvungen till att testa några gånger om de verkligen smakade så illa som de gjorde sist ;)
Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag
vattenspruta funkar också! Men de är lätt att kaninen kan bli förkyld.
Ett sprut på rumpan gör ingen förkyld, snälla någon :)
#13 Inte på rumpan nej men man brukar ju kunna göra spruta vatten på hundar också dock på nosen så jag tror de flesta tänkte så, (att man ska spruta på nosen) men på rumpan lär det inte vara någon fara :) Om nu kaninen reagerar på det.
#13 Nej men det är inte många som sprutar på rumpan, de framgick inte här.. Om man sprutar och sprutar så att kaninen blir våt eller fuktig och de är vindrag över golvet så blir kaninen förkyld.
Kaninen lär sig inte efter ett sprut på rumpan.
Efter två månaders sprut på rumpan så har mina lärt sig :) dom torkar rätt fort också iofs, dom har tillgång till balkongen där det är 35 - 45 graders värme dygnet runt :)
#16 Hoppas verkligen inte du har kaniner där det är 35-45 grader?!
Hoppas inte jag heller…
Det är ju livsfarligt med sån värme för kaniner!
Tror hon menar att de har möjlighet att gå in på balkongen? Hoppas jag iaf.. Men hur det kan vara 35-45 grader dygnet runt låter konstigt :P
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
#20 Det låter inte som SverigeXD
Inglasade balkonger kan bli så fruktansvärt varma, men 35-45 dygnet runt, njaaa
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
Inte på natten iafXD
Hon bor ju i Kuwait, det är därför det är så varmt.
#24 Jaha,men det är ju endå inte särkilt hälsosamt för en kanin att vistas där det är så varmt?:o
Man skulle inte kunna installera en fläkt eller något?
Ja.. Åtminstonde;) + Skugga,kylklampar och massa färskt vatten! Men den lär ju få vara inne i lägenheten och där finns det antagligen AC om det är så varmt:)
Känns lite som vi har snott tråden
XD
#27 haha ja lite "trådnappad" har den allt blivit..
men kan uppdatera att det går ganska bra med fröken kanin.. jag fortsätter att lyfta bort henne som jag börjat med, och om hon biter hårt så har jag bara lyft in henne i buren och stängt och det verkar göra lite resultat, hon biter inte så mkt på oss, och mest små smakar på saker.. men hon har inte bott här länge,så jag hoppas att min taktik fortsätter funka och hon verkar lättlärd. dessutom en otroligt social och trevlig kanintjej.
#28 Härligt!:D
#23 Inte omöjligt i Sverige heller sommartid, att det kan vara så varmt på en inglasad balkong på natten :D
Nej, dom är bara inomhus, men dom brukar sitta och mysa vid dörren en stund medans jag röker på balkongen. Vi har alltid 18-20 grader på vår ac och dom har i stort sett 100 kvm att springa lösa på. Ni som tror det värsta om folk hela tiden, kyss er. Det finns bra djurägare som vet vad kaninen klarar av och inte, jag är en av dem. Mina bebisar får bara vara ute på vintern när det är 20 grader om dagen och 9 på natten. Och de av er som är oallmänbildade, Kuwait är ett land byggt på sand, det finns palmer, knappt några andra träd och allt är planterat. På sommaren är det minst 35 grader ute och som mest ca 57. Vinterns temp nämnde jag ovanför. Jag anser att mina kaniner vet när det är för varmt för dem, då går dom in och lägger sig i ett hörn på marmorgolvet. Om dom är nybadade eller fuktiga så lägger dom sig eller sätter sig och suger i sig varm luft. Magda, kul att det börjar arta sig. Lycka till i fortsättningen.
det enda problemet nu är att hon skrämmer slag på våran 8v bebis, så vi kan inte ha bebis i babysittern när kanin hoppar omkring, eftersom hon hoppar upp i knäet på honom och går över honom (med vassa klor) hon verkar liksom inte medveten om att det är en liten människa som inte ska trampas på *s*
å andra sidan så vill hon gärna vara uppe i huvudet på våran 3 åring med, tror att hon vill kela, men vet inte, har ingen jättekoll på kanin beteende..
eftersom tanken är att hon ska vara helt frigående så hoppas jag att vi kan få henne att sluta upp med det, det är lite jobbigt att inte kunna gå ifrån barnen ens i ett par sekunder när hon är ute..
Dom slickar och buffar lätt när dom vill kela :)
#31 Jag ser ingen anledning att kalla folk här för oallmänbildade? Man kan väl vara allmänbildad även om man inte vet allt om Kuwait? Om du ska hålla på och tjafsa så har du inte kommit rätt. Man borde väl kunna klara av att hålla en vanlig konversation?
Håller med #34, och jag hade ingen aning om att hon bodde i Kuwait innan jag tittade på hennes sida.
#35 Precis! Det enda hon visar är dålig forumvett.
Busbella skrev det i nr 24. Absolut, dåligt forumvett, men jag kostar på mig det när "folk" förutsätter att jag plågar mina djur… Alla som går eller har gått i skolan bör veta att om någon nämner 45 graders värme utomhus, då menar dom inte Sverige. Och när någon säger 'tillgång till balkongen', det betyder att dom har TILLGÅNG till balkongen, inte bor där.
Jag trodde det stod att det var 45 grader utomhus, på balkongen. Som är utomhus..? Och att det bodde där.
#33 tack :) det vet jag ju att de gör egentligen, har bara aldrig varit med om en sån här envis kanin, hon tigger värre än hunden också.. våran dvv korsning är mer intresserad av att vara för sig själv.. men denna nya lilla underbara goskanin vill gärna vara med jämt..
skulle bara bli glad om hon kunde lära sig att bebisen inte vill ha henne på magen *s*
…………………………….
men snälla ni, kan ni ta det på pm om ni ska diskutera mer om kaniner i 45gradig värme? känns som att det blir tråkigt mkt OT i min lilla tråd.. 

#39Okej du blev visst lite trådnappad XD
#40 haha ja en aning..