Uttårkad
Jag behöver hjälp.
Min kanin dricker inget :O Eller, det syns inte att han har druckit. Han har både vattenflaska och vattenskål.
Hur mycket ska en kanin drika varje dag?
Och nu när jag drog försiktigt i skinnet och sedan släpte det så låg det kvar i över 10sek!! (när man drar och släpper skinnet ska det lägga sig tillbaka platt mott kroppen efter max 5 sek).
Det tyder väll på uttårkning? Eller har jag fel?
Jag behöver hjälp!!! Någon som kan hjälpa?
När är kanin slutat dricka så man märker det i skinnet är det allvarligt!! Hur länge sen är det han drack senast?
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
han kan ju ha druckit lite varje dag, men inte kan det vara mycket. Är ju svårt också att hålla koll då han gärna välter ut lite vatten ur skålen. Men ska försöka göra ett försök imorgon med att se om han druckit något :)
Gisar på att han max dricker några centiliter varje dag..
ta en spruta (utan nål) med vatten och stoppa den i munnen så han får vatten ! ställ in en vattenskål oxå ;)
Han har redan en vattenskål ;)
Har försökt. Med en sprutliknande sak, men han spottar bara ut det :( Men måste, VILL försöka igen! Han får inte dö :'( Älskar honom…. (nu börjar jag gråta)
Om du vet något tips?, snälla tvecka inte att skriva!!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min ena kanin blev uttårkad en gång, då räckte det med att jag tog ner flaskan och stoppade den i munnen (alt. la den precis vid kaninens mun) på kaninen som då började dricka massor. Kan ju vara värt att testa?
Kramar Emma! :)
Bloggar även om mina kaniner på: http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P
har tästat det också :( Ja, det fungerar ibland… Men inte ofta. Brukar böja ner huvudet eller bort. Tack ändå för tipset <3
Testa tipsen du fått ovan, ge honom gärna lite gurka också!
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
som #7 säger kan du även ge kaninen gurka eller tex vattenmelon som innehåller mycket vatten. På så sätt får kaninen i sig vatten utan att dricka det. :)
Bloggar även om mina kaniner på: http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P
#7 och 8
Ja, det gör jag just nu var 3dje dag ungefär. Men kan jag ge oftare?
Jag hade försökt få kaninen att äta något med mycket vatten nu så snabbt så möjligt. Det viktigaste nu är att kaninen får i sig vatten eftersom den är uttårkad. SÅ ja du kan ge den gurka/vattenmelon nu även om du gav det igår tex. Bättre att ge extra mycket nu än att kaninen inte klara sig.
När kaninen är frisk kan du ju återgå till att ge var tredje dag :)
okej :) Då går jag ut nu och ger den en gurka + allt annat ni tipsat om ;) Vill värkligen att han ska bli bra… :'(
Gurka innehåller så mycket som 94 eller 96% vatten och är inte söt, jag hade givit gurka i massor om jag var du!
Lycka till!
/ N~
Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom
ja, fast han vill inte äta så mycket gurka häller :( Ger ungefär en 6cm lång bit, han äter upp hälften. Men nu har jag gett han en gurka och så har jag sprutat ner vatten. Dock var det svårt, han ville inte svälja allt. Men jag hoppas att han fick i sig ordentligt..
Undrar även hur tandköttet på kaninen ska se ut? Någon som kanske vill visa i bild? Tycker nämligen att min kanins tandkött är en aning vitt..
Om en hästs tandkött är vitt tyder det på att den är förstoppad elr liknande. Då ska man kontakta veterinär direkt! Vet dock ej om det är samma på kaniner.
Lycka till med honom!;)
Weinertecknade dvärgteddys i olika färger
Om en människa har vitt tandkött har den för få röda blodkroppar, eller "för lite blod" kan man säga. Nu är jag verkligen ingen kaninexpert, men har haft djur hela mitt liv. Om kaninen slutat dricka, är så kraftigt uttorkad och är blek bör du nog slå en pling till vetrinären imorgon. Risken finns att den är riktigt sjuk…
Jag undrar lite varför han vägrar dricka… om det finns någon speciell anledning. :/
Har det hänt något annorlunda i hans liv det senaste?
Hur länge har du haft honom?
Drack han ok tidigare?
Hur länge har du märkt att något har varit lite på tok med hans vätskeintag?
/ N~
# 14 och 15
Eftersom det är olika för människor och hästar så kanske ddet även är olika för kaniner? Men ska kolla igen och kanske fotografera det. Sedan om det stämmer så ringer jag veterinären :(
Hmm… Inte vad jag kan komma på.
Har haft honom i snart 6år.
Han drack ganska så bra förut.
Har nästan alltid varit dålig på att dricka. Men vi har varit hos veterinärn och dom har ju inte sagt något så trode inte det var något problem. Det var detta år som jag tycker han har slutat drucket, helt (kanske han dricker lite ur skålen, men är så svårt att se).
ok! Då är det säkert så för min kanin också ;)
Ursäkta om jag gör dig upprörd med det jag säger härnäst, men det är ju en möjlighet när han är såpass gammal att han håller på att släppa tag om livet.
Det är ju omöjligt att veta för en utomstående. Kaniner kan ju bli äldre också.
Lycka till med honom! Kram!
/ N~
hur menar du? :'( <3
#24 Hon menar att kaniner lever i genomsnitt 6-8 år, så det kan vara så att det har med åldern att göra, att din kanin kanske inte har långt kvar.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
åh :'( Tycker ni jag ska gå till veterinärn och se vad dom säger? <3
#24 antar att hon menar att han börjar bli gammal och trött och sakta ger upp lite :)
mm :( Låter ganska hemskt… Tycker ni jag ska gå till vet?
Är han pigg och så annars?
Annars kanske det kan bero på värmeslag?
Är ingen expert, men det kanske kan bero på det..?
Att din kanin är gammal är inget en veterinär kan göra något åt. Jag menar, dom kan ju inte göra honom yngre. Är det så att din kanin inte dricker så mycket pga att han är gamma och kanske inte orkar så får du nog helt enklet acceptera att han kanske inte har så lång tid kvar.
Men självklart ska du göra det du kan så han ska må bra den tid han har kvar :)
Han är nog ganska så pigg annars. Kommer ut och nosar när hunden går förbi, och skuttar runt i hagen. Han äter som vanligt. Fast han gillar inte riktigt att man håller honom längre. Han börjar ganska så snabbt spratla.
Jag vill inte säga att jag på något sätt är säker på att så är fallet, alltså att han börjar bli såpass gammal att han börjar ge upp / släppa livet, men då det på allt annat du berättar låter som att han mår bra var hans ålder det enda jag kom att tänka på.
Det finns kaniner som lever flera år längre, och även kortare; det är rätt individuellt även inom samma ras. Är han över 6 år har han ändå levt ganska länge och OM så är fallet att ålden börjar ta ut sin rätt så är det inte mycket du kan göra annat än att ta hand om honom och låta honom leva som vanligt och uppskatta tiden ni har kvar tillsammans.
Jag skulle inte tveka att ge honom lite "ohälsosamma" mängder vattenmelon och liknande, om det nu är så att han är förkyld så äter han det han mår bra av. Jag skulle personligen inte annat än i nödfall tvinga i honom vätska.
kram :) <3
/ N~
ok .
tack för svaret! Nu känner jag mig säker på hur jag ska göra. Men är fortfarande väldigt ledsen. Kommer jag nog alltid vara. Nu vill jag inte sitta här mera <3 Går ut till min älskarde kanin och sitter där ett tag med honom <3
Kram och ta vara på tiden ni har tillsammans med era kaniner! <3
Jag tror inte att problemet är att han börjar bli gammal, utan att det är något annat. Jag skulle åka till vet så snabbt som möjligt! Jag kan ju ha fel men det är absolut bättre om du vet säkert vad det är, och inte chansar.
Jag tror inte att problemet är att han börjar bli gammal, utan att det är något annat. Jag skulle åka till vet så snabbt som möjligt! Jag kan ju ha fel men det är absolut bättre om du vet säkert vad det är, och inte chansar.
#35 har absolut en poäng. Det kan aldrig skada att åka till veterinären (annat än i plånboken. ;) )
Och gör du det så kan du vara säker på att du får bättre råd om saken än vad vi som inte egentligen har så stor aning kan ge dig!
/ N~
okej :)