Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2284 ggr
Ambellah
0

Sele, Koppelträning +Hoppning

hej!

min första fråga är vart köper man bröstselar? passar dem bra till hoppning???:p

jag undrar också hur man lär kaniner gå i koppel?? (selet är det inga problem med) har läst under artiklar men stod mest om att man ska styra en stund sen låta dem springa dit dem vill..

mitt "problem"är att bara jag kommer nära min kanin när hon har sele+koppel på sig kutar hon iväg.. som att hon tror att hon är fri och jag ska fånga henne.. hur blir man av med detta beteendet?

och samma sak om jag spänner kopplet, då skuttar hon på allt vad hon har som en blixt!

min andra fråga är vid vilken ålder rekomenderar ni att man börjar hoppa med kaniner? (dvärgvädur) mina två tjejer är exakt 2 månader och en vecka imorgon (tisdag). har bara prövat sätta upp ett i hagen, dem älskar det!!! dem kan hoppa hur många gånger som helst verkligen! (inget tvång alls) hindrena är tre på rad ca 15-20 cm höga.

har hört att skelettet kan ta skada vid för tidig ålder.. men om dem gör det frivilligt så borde det väl inte vara nå problem? även fast jag inte har "hinder" så hoppar dem ju över leksakerna som t.ex. stenar, vattenkannan, toalådan, krukor osv. (som tom är högre än själva hindrena) så är detta farligt??:s

alla svar, tips? & ideer är välkomna!:)

Mvh Alice och Morpen :)

[LittlePiglet]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har hört att man inte ska börja hoppträna förrän kaninen är 2,5-3 månader, om du är 2 månader jag skulle nog vänta nån vecka innan jag började hoppa bara för att vara på den säkra sidan, det är ju inge kul om kaninen får problem med skelettet…

Fridaaaa
0

Kaninen kan börja hopptränas från 3 månaders ålder, och man bör inte gå i sele med den före den åldern heller.

Man får prata lugnt med kaninen, kanske sätta sig ner och locka till sig kaninen och plocka upp den på det viset. För böjer man sig ner, så tror kaninen att det är ett rovdjur som ska ta den.

När man börjar hoppträna, börjar man med 5-10 cm första gångerna, och hoppar enbart en liten stund och inte så ofta.
Sedan höjer man kanske efter 1-2 veckor och så arbetar man sig uppåt.

Men jag hade enbart tränar 1-2 dagar/vecka, sedan konditionstränat och någon dags vila dem andra dagarna.

Dina kaniner är bara små, så man ska inte gå i sele med dem ännu :) Inte före 3 månaders ålder.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ambellah
0

# 1 okej tack då vet jag!

#2 har du några tips? på annan aktivitet/lek man kan göra med dem förutom att bara ha dem ute?:)

antar att ja inte måste ta bort alla leksaker för att dem hoppar över dem?

och varför ska man inte ha dem i sele? jag tycker personligen att det är bra att vänja dem redan som små att ha sele för då blir dem inte rädda när dem blir äldre.. förresten så är dem redan van vid selet. det är kopplet som är lite krångligt men vi ska nog vänta till dem blir 3 månader innan vi provar igen :p

tack så mycket för hjälpen (:

Fridaaaa
0

#3 Ja klickerträna (så som man gör med hundar)-
Man kan träna t.ex inkallning, stå på bakbenen, snurra runt mm :)
Göra hinderbana (med t.ex tunnlar, slalomaktigt osv)
Sedan då ha dem i Hage eller fritt i huset.
Aktiveringsbollar att gömma godis i :)

Man ska inte gå med dem i sele för 3 månaders ålder pga deras skelett är mjukare då. Man kan ju vänja dem vid sele, alltså ha dem det på dem men inte gå med dem i koppel :)

Ambellah
0

#4 ojj kan man klickerträna kaniner!:o de måste jag testa! tack för idén ;)

Aktiveringsboll är på ingång, förslag på godis kaniner gillar förutom frukt& grönsaker?:)

det går bra att ta in kaninerna va fast dem är utekaniner året runt? alltså på sommarn när det är ca 23 grader inne och 16 ute? isåfall får jag börja ta in dem så kan dem få springa inne :D

Fridaaaa
0

#5 Ja kan man göra, så länge inte temperaturen skiljer mer än max 10 grader :)

Ambellah
0

#5 okej då får vi börja med det och aktivitetsboll , åter igen, tack så mycket för hjälpen!:D