Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 886 ggr
[Agilityvovven]
0

Sjuk kanin, vad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ca två veckor sedan så märkte jag att min ena kanin, Happy (dvärgkorsning, 1 år) inte betedde sig som normalt. Hon låg i huset, annars brukar hon skutta runt och vara riktigt pigg. Åt inte, såg inte om hon drack.

Det var snor i hennes nos, hårt och lite kladdigt. När hon andades så visslade det.

Bestämde mig trots allt för att vänta en dag och se vad som hände.

Kl 5 på morgonen vaknade jag av att det var full fart i kaninburen. Happy sprang runt och busade. Jag sommnade om och när jag kollade till henne på morgonen så var hon precis som vanligt, pigg och glad. Lite torkat snor i nosen men andades som vanligt. Åt med god aptit.

Vad kan ha hänt? Jag trodde att hon skulle dö på kvällen (ca kl 22). Ca 7 timmar senare var hon helt som vanligt…?

[Kanintokan]
0

hmm.. har faktiskt ingen aning :O

Fridaaaa
0

Min ena kanin gjorde så, och när jag tog in henne, så dagen efter var hon som vanligt. Fick ett "tips": Värmen, att dem kan få det om eär alldeles för varmt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Agilityvovven]
0

Har funderat på om det kan ha varit damm som orsakade detta?

Den dagen som hon blev sjuk kom vi nämligen hem från vår sommarstuga (kaninerna hade varit med dit). De hade då bott utomhus i ca 1 vecka.

Buren hemma (inomhus) hade jag inte bytt ut spånet på innan vi åkte, bara tagit ut där det var kiss och bajs. Kan det ha samlats damm ovanpå spånet som gjorde att hon blev dålig? När hon blev dålig så tog jag bort spånet och flyttade henne till deras komposthage (även den inomhus). Kan det ha varit därför som hon blev bra så snabbt, när dammet försvann så återhämtade hon sig?

Min andra kanin påverkades dock inte alls av det är, hon var precis som vanligt.

Fridaaaa
0

#3 Ja inte omöjligt, jag misstänker med damm eller värmen på min. Nu när hon bor i boden har hon heller inte fått det.

[Agilityvovven]
0

#4 Ja.. Det jag dock tycker är konstigt är att min andra kanin inte påverkades alls… Fast det kanske är som med människor, att man är olika känsliga mot olika saker…?

Fridaaaa
0

#5 Ja inte helt omöjligt att det är så :)