Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2231 ggr
LucyLove
0

Bett vid munnen.

Vår lilla hane har blivit biten… Igen!
Den där j*vla vildkaninen har bitit honom vid munnen tre gånger nu. Det har läkt fint tidigare, kunnat äta/dricka osv som vanligt.
Nu kan han äta, men är lite försiktig. Har inte sett honom dricka.

Mamma vill avliva honom.  Hon tror att han lider jättemycket, men borde han inte sitta uppkurat i ett hörn och inte äta eller dricka alls?
Han springer omkring som vanligt osv.

Vad ska jag göra? Vet att kaniner har bra läkekött, men vi vill tävla i hoppning med lilla Socker, men vi vill inte visa upp honom med stor öppning vid munnen.

/Emelie

[linneasandberg]
0

hur ser det ut? har du något kort?

LucyLove
0

Ska försöka ta en bild.

LucyLove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som ni ser så är hans nos blöt, vi vet inte vad det beror på.
Sedan ser ni själva..

Bamse 08
0

Ajajajaj, Jag hade tagit honom till veterinär snabbt

Det där är nog väldigt svårt att bota själv

What doesn't kill you makes you stronger.

[linneasandberg]
0

Aj!! borde nog gå till vet snabbt!! :o

LucyLove
0

Det jag undrar är bara, vad skulle en veterinär göra? Vad kan hända om vi inte gör det?

Bamse 08
0

#6 Undersöka lite och så

Men ring och rådfråga vet. fort så får du se vad de säger!

LucyLove
0

#7 Ok! Ska se!

dermot
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det här med veterinärfrågan är både från och till. Visst de kan skölja och hålla det rent, men jag tror inte att de opperar. Helt och hållet beroende på hur kaninen mår, om den får i sig hö & vatten och hur den beter sig så skullle jag antagligen överväga avlivning eller åtminstone låta veterinären undersöka. Om jag valt behlla kaninen, och om veterinärerna inte ser att den lider väldigt, så skulle jag faktsikt be någon skjuta vildkaninen så han kunde läka ifred. för så här kan det inte fortsätta. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Bamse 08
0

#8 Gör så!

För det där ser alvarligt ut!

Du kan nog få en akut tid också

LucyLove
0

Mamma vägrar ringa. Hon säger att så länge det är rent och han beter sig normalt så är det ingen fara.
Vill inte ha massor av kommentarer om typ 'Skaffar man djur ska man vara beredd att lägga ut på vet.' osv.

Jag kan inte hjälpa att min mamma tycker så, jag är bara 14.

Sixtenblixten
0

En veterinär kommer att spola/tvätta rent kolla så att allt såret ser bra ut eventuelt sy lite efter som det sitter vid nosen och där akn det bildas fickor så att skit samlas och gör att kaninen får återkomande infektioner så ÅK IN

dermot
0

Är själv 14, har samma "problem", så vet hur du menar :) Så om det är något allvarligt som vi vet inte går att rädda/bota med vet. så avlivar vi hellre själva.

Men som jag sa innan, om du känner någon med jaktlicens eller liknande så be de skjuta vildkaninen. tror jag är det bästa :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

LucyLove
0

#12 Bara en fråga: Hur mycket kan det kosta?

LucyLove
0

#13 Dock känner jag ingen som har jaktlicens.

Sixtenblixten
0

Svårt att säga det beror på var du bor lite oxå.

Men bara undersökning tror jag går på 400-600 kr tyvärr har ju alla mina kaniner försäkrade. så betalar ju bara 700 sen kostar det inte med för mig.

Hade en kanin som fastnade med tänderna i höhäcken det gick på 3000 kr med allt då dom var tvugna att söva ner och operera ut tanden.

LucyLove
0

Bor utanför Stockholm.

LucyLove
0

#16 Han är inte försäkrad, så antar att det kommer kosta runt 5000kr.
Sist vi åkte in var det för en undersökning av en kanin som hon klämde lite på. Det visade sig att han hade hårboll i magen. Hon sa att vi skulle ge kaninen lite ananasjuice 2-3 dagar. Det gick på 2500kr.

Så en undersökning: 2500.
En spolning, sy osv: Runt 5000 gissar jag.

LucyLove
0

Och vår familj har ganska dålig ekenomi för tillfället, så det har vi inte råd med.

Plopp4
0

#19 Ringa och rådfråga går väl alltid? (:

Hälsningar Jossan

Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se

LucyLove
0

#20 Ja, men jag vet ju vad veterinären gör. Tvättar & ev. syr.
Finns det något sätt att tvätta bort blodet själv? Såret är helt rent.

Peak303
0

När Bentley knäckte sina framtänder så var vi inne hos veterinären så de fick kolla osv. De gick väll på som de ovan säger 400-600kr. Han är inte försäkrad. :)
Han fick även medicin osv.

Jag tycker nog ni ska ringa och prata med veterinären iaf. 
För kaninens bästa. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

LucyLove
0

#22 Men den veterinär vi har möjlighet att gå till är då ganska dyr.. :/ Såklart vill jag kaninens bästa, men jag kan tyvärr inte rå för vad mina föräldrar tycker.

Crullis
0

Vår kanin fick ett sår ovanför ögat , vi fick med medecin . de gick på 1200. Men är ju självklarhet att man åker in om djuren har ont…!

rabzzit
1

Smörj in såret med helosan om ni inte åker till vet. Kan du inte ta in henne/honnom så att inte vildkaninen kommer åt din kanin??

Elin.

Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.

Bamse 08
0

#23 Ring till Roslaggstull!

Undersökning kostade 700

Du kan alltid ringa och fråga, Inge farligt har själv gjort det de är jätte snälla och försöker alltid hjälpa över telefon :)

http://www.djurklinikenroslagstull.se/

Det ligger i Stan så det kostar ju 20 spen in och ut därifrån.

Kontakt:  http://www.djurklinikenroslagstull.se/page1.htm

Kassy
0

En av mina honor blev biten vid nosen (vänster sida) och det såg ganska hemskt ut, spolade rent med vatten och lite lite salt sedan så åkte jag in till veterinär några dagar senare för att kolla upp så det inte var farligt. Veternären sa att jag skulle fortsätta hålla rent såret och så sa hon att vi skulle köpa någon salva på Apoteket. Det kostade 200 kr för undersökning och 100 kr för salvan. Idag har såret läkt ihop men hon har ingen päls där, veterinären sa att om jag kommit samma dag som det hände hade dom sytt ihop det men som det var då var det bara att hålla rent så skulle "fliken som stack ut" ramla bort av sig självt och det gjorde det ;)

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

[Momiji]
0

Tycker tipsen om att tvätta med vatten och lite salt och smörja med helosan låter bra Glad

torpetskaniner
0

Vart bor du? Jag har en asbra och asbillig veterinär. Undersökningar kostar runt 300-400 max. När min kanin Höna fick en cancerknöl, undersökte, opererade han bort den + tog bort stygnen. Allt gick på ca 1000 kr!

Om du bor i närheten av Stockholm kan du få nr :)

Bamse 08
0

#29 läs #17 så får du se vart hon bor :)

torpetskaniner
0

Då kanske hon är intresserad? :P

LucyLove
0

Förlåt att jag inte hunnit logga in, men internet pajade. :/
Mamma instisterade på att vänta med veterinär. Om det såg värre ut så skulle vi åka in. Men nu så verkar det ha läkt bra! Vi kollade så att det var rent varje dag, och nu så är det som en liten skorpa. Han äter/dricker och är som vanligt!:) Men #29 kan ju PM:a numret, ifall. :)

LucyLove
0

#29 Var inte kaninen försäkrad?

torpetskaniner
0

#33 Nej, jag har inte mina försäkrade. Kan hända att det kostade MAX 1300, inte ett öre mer.