Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 926 ggr
eccentrics
0

Tandfel hos kanin

hej hej.

jag har precis köpt en kanin, en dvärgvädursblandning, jättesöt, och på två veckor har han verkligen lirkat sig in i våra hjärtan här hemma, idag så skulle jag kolla till tänderna då jag tyckte att det såg ut som att ngt satt fast på tänderna.

till min fasa så är tänderna JÄTTE långa, så det blir till veterinären för att klippa, min fråga nu är om ngn vet vad dom tar för det och kan man göra det själv senare??

tack på förhand

Peak303
0

Mitt tips? är att ge kaninen pinnar osv som den kan bita på så den underhåller och gnagar ner tänderna. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Jonaflax
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det går att klippa själv. Be veterinären visa, och tipsa om lämplig tång.

Du borde kontakta uppfödaren eller djuraffären. Visserligen växer kanintänder blixtsnabbt, men om tänderna var jättelånga efter bara två veckor hos dig så borde det ha synts något om säljaren kollat tänderna när du köpte kaninen.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

CaptainBunchie
0

Gnagpinnar (äppelgren, hassel eller annat fruktsträd?) Såklart fri tillgång på hö. Jag har även halm som bottenmaterial vilket dom även kan slipa tänderna med. :)

Hoppas det går bra med kaninen nu bara :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Lina R
0

Tänderna blir inte så långa utan att kaninen har bettfel. Den kommer behöva klippas hela livet (be vet visa hur) och ska aldrig avlas på. Kontakta uppfödaren också så att inte anlaget sprids.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

eccentrics
0

dessvärre vart det jättedåliga nyheter hos veterinären, hon hade aldrig sett så dåliga tänder på en  12v kanin, gravt bettfell och även baktänderna var i jättedlåigt skick, så hon rekomenderade tyvärr avlivning, och usch har grinat halva dagen trotts att han bara bott hos oss ett litet tag, åkte till djuraffären och dom skulle kontakta uppfödaren säljaren måste ha glömt kolla tänderna, idag var en annan tjej där, då jag haft honom så kort stund erbjöd dom mig en ny kanin, så nu sitter jag med två små tjejer istället och denhär gången var jag med under besiktningen av dom så nu såg jag själv att dom hade jättefina tänder.

men sorgligt ändå då lucifer börjat känna igen mig när jag kom mot buren och ställde sig upp på benen för att få komma upp och gosa :(

Jonaflax
0

Fy vad hemskt! Gråter

Bra iallafall att du fick ny kanin utan att behöva tjafsa om det.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

LitenPyssling
0

En fråga, i ditt inlägg #5 så står det att Lucifer kände igen dig och ställde och lutade mot burens galler när du kom nära.
Tog djuraffären tillbaka honom och satt ut honom för försäljning igen?

Jag skulle tipsa dig om att gå dit igen och be om uppfödarens kontaktuppgifter och sedan kontakta uppfödaren själv. Då är det garanterat att de är kontaktade och förhoppningsvis så tar de till sig vad du säger. Jag skulle ärligt inte tro att djuraffären gjorde det även om de sagt att de gjort det. Det är väldigt sällan de bryr sig om sådant, de vill bara sälja djuren och bryr sig inte så mycket mer.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg