Systemkamera?
Jag håller på och kikar lite på systemkameror. Men jag vet inte vilken jag vill ha lixom :/
Jag har funderat på Nikon D3000, är den bra? Eller finns det någon annan system med ett max pris på 4500-5000 (Gränsfall)?
Tacksam för svar! :)
Ett tips? är att fråga inne på djurfoto.ifokus eller foto.ifokus. =)
Ja, D3000 är asbra! :D

#1 Ok, tack! :)
#2 Vad bra :D Och den är ju inte så värst dyr heller :)
_Vill bara slänga in en kommentar om systemkameror.
_Alla går och köper systemkameror i alla åldrar, det är som en "trend" och det är "populärt" att ha systemkameror, under något år har typ alla gått och köpt system (status???) men bara typ 10% fotar riktigt riktigt bra med dom! Dom andra kan ju inte ens, dom fotar lika bra (eller t.o.m sämre) som dom med vanliga kompaktkameror. Dom lär sig inte systemen och skillnaden på system och kompakt är ju att man kan byta och köpa fler tillbehör, ex. olika filter och blixtrar osv, men många nöjer sig med själva kamerahuset och fotar riktigt dåliga bilder tycker jag. Som bara trycker på knappen och har på "auto" och hoppas på en bra bild -.-
Varför slänga 6000kr på en systemkamera och fota "dåligt" med? När man kan köpa en kompaktkamera för 2000 kr och fota lika bra med?
Min kompaktkamera, (Canon Ixus 95is) fotar bättre än vissa systemkameror har vissa systemägare sagt ;) Och den finns för 900 kr på vissa hemsidor. ^^
Bara ett tips? att man inte behöver en dyr, stor & klumpig systemkamera för att få bra bilder.
Fotografen gör kameran, som det heter.
Det finns absolut bra kompaktkameror att använda.
Man måste inte köpa en system för att få bra bilder. =)
Det man bör vara medveten om när man köper en systemkamera är att man just köper ett system.
Det är inte bara att köpa en kamera och sen är det klart.
Utan man kan bli tvungen att köpa till fler objektiv för olika ändamål, till exempel för macrofotografering osv.

Men dem flesta system (Som jag har fotat med) fotar bättre i tex. rörelse, det blir skarpare bilder mm.. Det är det jag vill kunna göra :)

#7 Okej :)

Jag tycker också du ska ta dig en ordentlig tankeställare. Systemor är redskap, inga leksaker. De kräver massa kunskap, för att det ska bli så som du vill. De är tunga att släpa på, och oftast klumpiga. Men ifall du vill ha en systemkamera, köp bara kamerahuset och investera några flera 1000lappar i ett bättre objektiv, typ 55-200mm :)

#9 Jag har tänkt igenom det länge och just nu ska jag börja med att köpa hela kameran, och senare köpa till objektiv :)
Vilken tror ni är bäst, Nikon D3000 eller Canon EOS 1000D? :)
#10: Det bästa är väl om du testar att hålla i kamerorna osv i någon affär, så du känner vilken som passar dig bäst.
Tycker det Wera skrev var väldigt bra, det är ju somsagt fotografen som gör bilderna bra, inte kameran. =)
Nikon D60 den funkar super:)
#6: Det beror nog lite på faktiskt.
Min förra kompaktkamera var ex bra mycket bättre på att fotografera fyrverkerier, vilket jag aldrig lyckats bra med på systemkameran.
Den tog också skapliga bilder på hamstrarna, som ju knappt är still i mer än ½ sekund. 
Denna bilden är tex i rörelse, när hon springer längs mitt ben.
Tycker inte det är något direkt fel på den.
Den kompaktkameran gick på ca 800kr.
Ett till exempel på hamsterbild.
Ni som försökt fotografera hamstrar, vet hur jäkla snabba de är.
Säger som min fotolärare sa till mig "köp en kamera som ligger bra i handen" jag kan inte annat en hålla med märken på kameror har ingen större betydelse. Själv tycker jag om Nikon har testat både D60, D70, D90 och D300. Det är inte jätte stora skillnader så jag tycker du ska köpa en D3000 eller D5000 dom är lite lättare att förstå och är ny börjar kameror. Och har man ett intresse för foto tycker jag att man kan gå en kurs så får man lära sig lite grunder även om man tycker att man är duktig finns det mycket att lära.
Som många skrivit - fotografen gör kameran och innan jag köpte min systemkamera hade jag funderat väldigt länge, gått och provat vilken kamera som passade mig bra i storlek, vikt och pris. Jag fick lånat en system över en vecka och provade och till slut kände jag att det var rätt. Jag ångrar inte mitt beslut, men det tog sin lilla tid att lära känna kameran faktiskt. Innan alla finesser och så vidare sitter tar det faktiskt ett tag!
Nu har jag och min kamera tagit över 80.000 exponeringar tillsammans, för att den fungerar bra för mig. Funkar inte systemkameran bra för ägaren blir ofta bilderna sämre.

#13 Okej, dem bilderna var ju jättebra! Jag hade en hamster förut som var jätte svår att fota så jag förstår. Men min kompakt kamera är inge bra i rörelse :P Vad hette din kamera? :)
#16 Okej, jag får gå till nån affär och hålla lite kameror! x)
#17: Det var en Samsung ES15. =)

#15 Jag läste just här att det tog lång tid för bilderna man just tagit tar lång tid att visas upp :O Är det så?
#19 vad konstigt. har inte upplevt det med dom jag testat. Tror att det kan vara en inställning man kan göra. så att bilden inte visas samt att man kan använda ett kameraminne som gör det hela lite snabbare det kör jag på min och det funkar hur bra som helst bara några sec innan jag kan ta en ny bild. Dock har inte jag en system just nu men principen borde ju vara den samma.
#6 Kan hålla med om det till viss del men så länge det är bra ljus blir det bra bilder även i rörelse :P tycker jag.
#4 så himla bra sagt. Håller verkligen med, det är nån töntig statusgrej att ha systemkamera nu. Jag och min kompis (båda mkt fotointresserade) köpte varsin, sen köpte jättemånga vi känner också systemkamera, utan att knappt ha fotat nåt innan… Sjukt irriterande.
Låt henne köpa en system om hon vill :S
Jag köpte en för att jag tycker om att fota. Jag är inte särskilt duktig men JAG tycker att det blir skillnad på fotorna. Nej, jag kan inte alla olika finesser med den men jag tycker dom blir hyfsat bra ändå. Det jag tycker är bäst med en system är att man kan välja vart man lägger fokusen.
Om man tycker om att fota måste man väl ändå få ha en kamera man kan utvecklas med? :P
Emma
Alla får väl köpa en systemkamera om man vill?
Kastanjegårdens Kaniner
#23 Jag tror i och för sig inte att folk här "inte vill att hon ska köpa en systemkamera", eller, det var i alla fal inte så jag menade.
Självklart ska man ha en kamera att utvecklas med, men innan man lägger en massa pengar på en kamera tycker jag att man bör ha provat ut en kamera som passar en, läst på osv och sett vilken kamera som nog passar ägaren bäst. För om man får en kamera man inte trivs med kan man heller inte utvecklas. Det är i alla fall mina erfarenheter vad gäller kameror. ^^
#23 Håller med, man kan utvecklas med kameran!
Kastanjegårdens Kaniner
#22 Även om man inte är jätteintresserad av fotografering JUST NU, så finns det inget som säger att man inte blir det om man skaffar en systemkamera. Det är svårt att ha ett intresse för någonting innan man ens har redskapen och tillbehören till intresset?
Alla börjar någonstans eller hur?
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Jag har en systemkamera (Canon) och jag köpte inte den pga en trend utan för att jag sysslar med foto och är även medlem i en foto tidning. Har man användning av en systemkamera så ska man ha en, det blir alltid bättre bilder med en system än en kompakt. Med en systemkamera har du fler möjligheter än med vad du har med en kompakt.
#25 Nej, men menar att alla tror att man skaffar en bara för att så många andra har en. Jag tror att fler skaffar system kameror för att tekniken har utvecklats så pass mycket och att man kan få en bra kamera för mindre pengar än innan. Det är också lättare att bara föra in bilderna på en dator än att ha massa fotorullar som man löser in i en affär. Nu kan man fota billigt bara för att man tycker att det är kul. Det kan man såklart med en kompakt med men man kan inte utvecklas lika mycket med dom. :)
Emma
#29 Nej det förstås!
Jag hade varken köpt D3000 eller 1000D.
Köp hellre en begagnad ur tex nikons 10-serie (ex D80) eller canons 100-serie (ex 450d).

Jag köper är systemkamera därför att jag har ett intresse av fotografering och som sagt blir det bättre bilder än en kompakt (Kanske inte alla), inte för någon trends skull.
Har en Nikon D3000 och gillar den väldigt mkt! :)
♥
Jag har INTE sagt att hon inte får köpa en systemkamera, bara att den här trenden är så löjlig. Jag hållde bara med #4, läs ordentligt nästa gång.
Håller med #31 nikon d80 är riktigt, riktigt bra för att vara digital, förståss.
(Jag fotar nästan bara analogt, gillar det bättre.)

#34 Men jag följer iingen trend, jag har ett intresse av fotografering 
#36 men många andra gör det, och slänger iväg flera tusen på en kamera dom egentligen inte behöver eftersom dom inte får några bättre bilder med den än en vanlig kompaktkamera :P
Har man ett intresse för foto tycker jag att man ska köpa en kamera. Köp den du vill ha det är många som är avundsjuk och inte har råd med dyr utrustning (där bland jag) men har man råd och har ett intresse för foto så köp en det är helt klart värt det. Och som jag sa förut så passa på att gå en kurs i foto det är jätte kul även fast men redan kan fota bra så kan det vara bara att visa upp det man kan och lära sig nya saker.
Jag har en NikonD3000 och trivs superbra med den! den är lätt att förstå och lära sig använda på ett bra sätt även om man inte är något proffs på kameror, tar skitfina bilder med den :) så den rekommenderar jag varmt!
jag har en nikon d80, jätte bra!:)
Asså, jag har en systemkamera tar en massa foton, älskar att ta foton det finns så mycket att fota :) men jag förstår veeerklige va du menar… ALLA har en systemkamera nuförtiden. Förut hade de fotointresserade en. Men nu har tekniken ändrats typ, systemkamerorna är lätta osv. Många av mina kommpisar har fått systemkamerorna som de tar kort på sig själva med -.- suck. Jag önskade mig en kamera JÄTTE länge. Sen två år senare får alla kamerorna de pekar på :( jag har en bra nybörjarkamera, en bra början. Jag kan inte allt, men kollar jag igenom mina bilder från början har jag utvecklats! Men de är väl kanske nu jag börjat villja köpa sånna macro-"Linser"
Jag har min älskade Canon EOS 1000D<3 Jag fotade med en kompaktkamera i ett år innan jag tröttnade. :P Men nu fotar jag 3
4-5 dagar i veckan och blir bättre och bättre! Tkr jag iaf! ;) Älskar verkligen min lilla kompis! xD <3
Make pasta, not war.
Själv har jag en Nikon D7000 SKIT bra! men då kostar den lite mer.
annars har ju Canon många bra tex. EOS 1000D eller EOS 1100D.
och så finns de en hel hög med olika objektiv Vidvinkel, zoom, macro…
De bästa är ju att googla på någon kamera som man har blivit intresserad av och sedan kanske läsa olika åsikter och informationer.
Mvh Linnéa
Sony A 290 är en bra nybörjar system kamera enkel att lära sig har själv en sån :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Köp vilken kamera du vill, kompakt som system.
Tänk bara på att den ska ligga bra i handen och sen är olika kameror olika anpassade för olika saker.
Endel kompakt/system klarar inte rörelse lika bra som andra gör, liksom vissa är bättre på porträtt och vissa inte.
Kolla efter en kamera som ligger bra och är mer anpassad åt det just Du vill fota.
Sen så är det som så att det är Du som fotograf som gör bilden, kan du fotografera så kan du också få till bra bilder på rörelsemotiv med en kamera som är mindre bra på just det området.
En annan sak är också att det som är viktigast är vilket objektiv du har, du kan ha en dunder kamera men som ändå tar "struntbilder" tack vare att objektivet inte lever upp till kameran, sen är fotografen i sig också en väldigt viktig del. Som jag sa, du kan få kanonbilder om du kan fotografera samtidigt som du kan få "struntbilder" oavsett kamera i fall du inte kan riktigt.
Ett tips? däremot är att satsa på en rejäl kompakt först, det finns flertalet kompaktkameror som är på samma nivå som de kameror du nämnde (D3000 & 1000D) m.m. Dessa system är nybörjarkameror och därmed är de också i samma klass som en proffsig kompakt.
Anledningen till att jag tipsade om kompakt var att ofta tappar man intresset då en system är klumpig och dessutom väldigt begränsande i och med att det är gluggar/filter/väskor osv som ska finnas med och så.
Det är väldigt många som slutar fota tack vare detta, mer än vad man tror.
En rejäl kompakt har du med alla finesser som D3000/1000D har MEN den är både enklare och dessutom slipper du detta med gluggar/filter osv. Som plus på allt så kan du ta med den överallt då den inte är lika klumpig. Och i många fall billigare om ekonomin är sträng.
Angående detta med trenden kan jag hålla med, det är väldigt roligt att gå på stan och se alla dessa ungdomar springa runt med en värstingutrustning men sedan kommer de fram till en och ber en fotografera de, vad står läget på? Auto i de allra flesta fallen.
Liksom att de inte har en susning om hur man hanterar en system, det är en väldig skillnad på system och kompakt vare sig man vill tro det eller inte.
I dagens läge är det på tok för många som underskattar kompaktkameran, troligen beroende på deras okunskap kring foto.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Tack, men om det är mig ni menar så är denna tråd ganska gammal och jag har redan hittat min Nikon D3000. :) Men tack ändå isånnfall!
Hej!
Nikon d3000 är väl inte helt dum..
Men själv har jag en Pentax k-x, det är en IDIALISK kamera. Jag har för mig att den kostade ca 3999 kr. Och den filmar även i HD. Bilderna blir mycket fina! Det som är väldigt bra är också att om man vill köpa till objektiv, kanske tele objektiv eller macro etc, så är objektiven flera tusen kronor billigare än till nikon! själv köpte jag 2 begagnade objektiv nyss för bara några hundra :) ett tele och något annat :S
Trevlig kamera och finns i roliga färger :) jag har en grön x)
Vill du se mina bilder så har jag en blogg jag har lagt ut några på : www.jullizfiiisken.devote.se
även fast du redan har en…men ändå :)
jag har en nikon D3100, den kan man filma med också :)
Jag har en D3000 och den fungerar jättebra. Men skulle jag köpa nu så skulle jag helt klart tagit D3100 just för att kunna filma :)
Håller med de som säger att skall man ha en systemkamera och bara köra auto så kan man lika gärna ta en kompaktkamera.
Men man lär sig och det är ju det som är roligt att försöka få till bra kort. Jag kan inget heller men försöker lära mig och tycker jag ibland lyckats riktigt bra när jag fotar sonens innebandy osv.
Visst kör jag auto ibland när jag inte har tid men det är ju roligt att ha valmöjligheter och ha olika objektiv till olika saker man fotograferar.
Testa och se vilket märke du gillar och köp en systemkamera!
Om du är okunnig inom systemkameror så skulle jag vilja rekommendera Nikon D3100. Jag äger en sådan och är kanonnöjd med den, den är dessutom jättelätt att använda om man inte vill trixa med specialinställningar. Kostar ca 6000, men kan säkert finnas begagnad för mindre.
Annars har jag också för mig att Canons eos 500D ska vara bra och lätt, men canon's kameror har aldrig fallit mig i smaken riktigt.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Som sagt har jag redan en, sedan ett år tillbaka. :) Och jag fotar alltid på manuellt och är inte en av dom där som köper en system "bara för att". Utan jag har ett stort fotointresse.
Åh okej, läste inte igenom tråden!
Dock så ska du inte tro att man måste fota manuellt för att vara seriös. Nästan inga fotografer fotar på manuellt nuförtiden.

Haha okej :) Men det är på så sätt som man skapar bilderna och det tycker jag är fotograferandet i sig. Väljer man någon auto-inställning så är det ju kameran som gör en hel del av "jobbet". Och jag tror faktiskt att det är många fler fotografer som fotograferar på läget "manuellt" än vad det är som fotar på auto. Vad menar du med seriöst? Jag tolkar det som att man brinner för fotografering och vill skapa en så kallad "känsla" i bilderna och verkligen göra bilderna själv. :) (Mina åsikter)
#51 Jag har just beställt en Nikon D3100 (en modell nyare än TS kamera, med en hel del förbättringar). Gick på 4500 kr ink. minneskort, väska, och två objektiv (standard 18-55 mm och 55-200 mm) allt nytt! Kampanjpris.
#54 Fotografer som har fotografi som yrke säger själv att de sällan kör på manuellt. Man kan få känsla och peronlighet i bilder även utan manuella inställningar, det är inte kamerainställningarna som gör bilden, utan personen bakom kameran. Då spelar inställningarna ingen roll - det spelar ingen större roll om man ens har systemkamera eller vanlig digitalkamera om man verkligen kan fotografera.
#55 Ååhhh! Vilket lyxpris. Min mors sambo köpte en D3100 häromveckan med väska, två objektiv och diverse saker. Allt gick på 11000, hahaha.
Jag kör själv med en Pentax K100D SUPER och den funkar jätte bra :)
#56 Men gud vilket pris! Inne på dustin var det kampanjpris, jag beställde dock momsfritt (via företag) så det skulle gått på 5500 eller något annars, men fortfarande billigt i jämförelse med hans pris på 11 000! Lite rea var det också, orginalpriset var annars runt 7500 kr tror jag. Vart fick han tag i det där dyra priset?
#58 Ja herregud. Man kan ju undra vad han tänkte då han beställde, om han ens orkade leta fram något bättre? Hmmm..
Vet faktiskt inte vartifrån han beställde. Måste fråga då han kommer hem!

Även om man inte har det som yrke så är man ju fotograf och många av dom fotar på manuellt. Men som du menar ändå, man behöver inte fota på de manuella inställningarna (finns ju tex kompaktkamer osv där man inte har möjligheten att fota med dom) för att älska att fota och vara fotograf. Alla som tar ett foto kan ju egentligen kallas fotograf. Men jag tycker det är en stor del av fotograferandet att välja bilden (skapa den) själv genom att bestämma inställningarna. Annars är det ju som sagt kameran som gör jobbet. "det är inte kamerainställningarna som gör bilden, utan personen bakom kameran. Då spelar inställningarna ingen roll" Jo visst har inställningarna en väääldigt stor del hur bilderna är. Men det är fotografen som bestämmer vinklar osv. Googla "slutartid bländare iso", klicka dig in på första länken och kolla hur mycket inställningarna påverkar bilden. :))
Jag vet att inställningarna påverkar bilden, jag vet vad slutartid och bländare är. Jag är inte dum i huvudet.
Men jag tycker fortfarande att en bild fotad med mobilkamera som är tagen av en naturligt bra fotograv är bättre än en bild fotad manuellt med en supersystemkamera av en person som tror att inställningarna gör bilden.
Min granne har en D3000. Den är bra men blixten blir snabbt varm och man får vänta en stund innan man kan fota mer
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Har inte påstått att du är dum i huvudet heller. :) Visade bara hur mycket dom påverkar bilden. Och vilken jamera man har spelar ingen roll. Men om man har en systemkamera och VILL använda den fullt ut så tycker jag att man bestämmer hur bilden ska se ut. När auto inställningarna används så är det kameran som bestämmer hur det ska se ut. Den har inga ögon och kan se hur det ser ut i verkligheten utan den "tror". På så sätt får inte fotografen bestämma hur den vill att bilden ska se ut. Men som sagt finns det ju vissa kompaktkameror och mobilkameror som inte har manuella inställningar. Men nu pratar vi om systemkameror. Det jag menade var att vissa köper en system som en "statusgrej", som också nämndes ovan. Vet flera av mina kompisar som har en systemkamera som dom antingen inte använder (då menar jagatt dem inte ens fotar med den) eller så fotar dom kanske BARA sig själva osv. Det är inget fel med det. Men jag tycker inte att det är "seriöst" eller hur man ska säga. Min närmsta kompis har en systemkamera, hon fotade bara på auto tidigare och så tipsade jag om att hon skulle pröva fota på manuellt. Det hon sa då var att hon inte orkade lära sig. Då tycker jag att det är rätt onödigt att ha en systemkamera.
Jag skulle nog föredra en Canon… då Nikon har något krånglare meny osv..
Kan säga att Jag tycker bättre om Canon.. Då min pojkvän har en Canon och jag har lånat en Nikon av en kompis och tycker det är sor skillnad och blir mycket bättre bilder med en canon..
Men du kan ju kolla upp
Canon eos 1000D
Canon eos 1100D
Canon eos 550D (Min favorit)
Och om du vill veta så lånade jag en Nikon D90 som är rätt många steg bättre än D3000 och jag tyckte faktiskt att 550D tog mycket bättre bilder för att vara nybörjar kamera i jämnförelse med min D90 som var lite mer åt det profisionella hållet eller vad man ska säga.. :) Men hade Jag varit du hade jag valt en Canon :D
Läste igår Kamera & Bilds tidning allt om Nikon och där hade de test i kameror och D3100 är okej som instart kamera eller vad man kan säga.
Läste nu att den kamera jag köpte D3000 redan var gammal när den kom ut i butik…haha! Så kan det gåt.
Efter vad jag läste igår så skulle jag vilja ha en D7000…. dream on jag har inte straxt över 10 000. Men kul vore det.
Lycka till med kameran Wera och du det var ju ett kanonpris!!