Druvor
någon som vet med säkerhet om vindruvor och dess kvistar är ok för kaniner??? Har köpt pinnar men dom är torra och tråkiga och det finns inga träd där jag bor, bara palmer nära trafiken så jag tänkte om jag kan ge dom kvistarna istället, bättre än inget. :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Frukt över lag ska man endast ge liten mängd och sällan till kaniner.
Och vindruvors grenar ger inte direkt gnagmöjlighet.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja. Fast om vi hade något gräs så skulle jag ge det också… Allt är en stor sandlåda här :/
Vindruvor är okej ;) men kvistarna skulle jag inte ge
What doesn't kill you makes you stronger.
Har hört att vindruvor ska vara dåligt för njurarna eller vad det var. Likadant med russin då. Att de kan bli sjuka av väldigt lite. Någon som vet om det stämmer?
/Jessica
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har med hört att vindruvor och russin inte är så bra.
Är inte så säker på vindruvor, har hört samma sak som # 5. Men samtidigt har jag hört om folk som har gett vindruvor och russin till sina kaniner och det har inte varit något problem alls.
Så jag undviker vindruvor för säkerhets skull, eftersom jag inte är riktigt säker på hur mina kaniner skulle tåla det. Men det finns som sagt kaniner som ätit det och klarar sig utmärkt 
Jag ger min kanin vindruvor typ 1 gång om året när han fyller år :P
#8 Ja det är ju inte farligt om man ger liten mängd:=)
Kan man ge vindruvor med skal? Gav min kanin en vindruva som jag skalade först, de kanske kan sätta i halsen annars?
Jag ger dom ca fem st varannan dag, dom äter glatt och mår bra :) russin är jag tveksam till, det är så mycket socker
#11 Tror inte det är bra i längden att ge så många så ofta. Frukt ska man ge sällan, mer som godis.
#11 Tror inte det är bra i längden att ge så många så ofta. Frukt ska man ge sällan, mer som godis.
#10 skal går utmärkt, dom tuggar sönder det lätt :) men kärnor vete17, jag ger dom alltid kärnfria. #12 Anser inte att fem st att dela på varannan dag är speciellt ofta, men ja, jag vet att frukt är godis och inte jättenyttigt. Tack för alla svar, trots att jag frågade dom som vet med säkerhet
#14 jag vet med säkerhet att man kan ge de vindruvor men i en liten mängd som någon gång varannan månad eller så
jag ger mina en moroteller äpple varannan dag och annars ger jag pellets bara en halv dl och lite torkad brännäsla
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Vindruvor är inte farliga, inte annan frukt heller, men det är ganska kaloririkt :). Det är jättebra som godis och energitillskott, men om man har en fet kanin bör man hålla sig till grönsaker.
#0, kan du inte ta dig till ett grönområde någonstans? Även i Stockholm finns det vanligtvis små skogsdungar lite här och där, duscha av kvistarna först bara så du får bort avgassmuts och damm :).
Eller bor du utomlands? Palmer? Om du berättar var du bor kan jag hjälpa dig att göra lite research på vilka växter som är ätliga för kaniner :). Med största sannolikhet växer det balla kryddväxter i din närhet, timjan är mycket torktålig och trivs i bergiga, torra klimat som Sydeuropa. När jag bodde i Israel och hade kaniner brukade dom få hibiskuskvistar att gnaga på.
Vinrankor kan nog funka om du inte har annat att få tag på, men som sagt, om du skriver vars du bor så kan jag hjälpa dig med lite research. Är på jobbet och har inget att göra :).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#15 tack så mycket :) # 17 jag bor för tillfället i Kuwait :) de enda växter jag sett är blommor och palmer, pyttesmå gräsplättar… Men allt ligger i rondeller och vid avfarter så jag har varken möjlighet att plocka och sen så tror jag att det är för sent att skölja av. Det finns en del blomaffärer liknande plantagen och jag har funderat köpa grenar därifrån men jag är osäker på vilka plantor som är dåliga. Du vore en ängel om du kunde hitta en lista eller så på vanliga blommor, träd i kruka. Jag har bara hittat vanliga svenska träd såsom Björk, gran bl.a.
Kuwaiit det var knivigt. Finns det fruktträd?
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Haha ja, fast typ bara på farmer som ägs av rika lokalbor. Tror det är rätt kört =\
Kvistar från vindruvor är inte farligt. Hos mig är kvistarna mer poppis än druvorna. Men skölj noga, tyvärr är vindruvor ofta hårt besprutade. Vet inte hur viktigt det är men det känns som att de gränsvärden som finns för människor kan ligga högre än vad som är säkert för kanin. Eftersom kaniner är mycket mindre tänker jag.
Om du vill kunna ge färskt gräs kan du kanske odla kattgräs hemma? Borde väl gå att köpa frön till även i Kuwaiit. Annars räcker det ju med hö.
Benjaminfikus är en vanlig krukväxt i europa och kanske också går att köpa i Kuwaiit. Har en sån hemma som min kanin älskar att äta från. Han har gjort det under lång tid och verkar förtjust både i bladen och grenarna. Har fått skydda stammen med plast :)
Jag får inte odla eget gräs hemma :p min fästman är emot det, han vill int ha en trädgård inomhus… :( men jag ska fråga hur mkt han älskar mig ;) Tack snälla Elina :) ska kolla efter såna :) den andra var hibiskus va?