Kutterspån
Hej!
Har precis köpt en påse kutterspån, Och jag undrar om ni som har det tycker det är bra?
Tänkte ha det i toan har det bra suggningförmåga?
What doesn't kill you makes you stronger.
Nej, det är det sämsta man kan använda. Det suger förvisso upp relativt bra MEN det bildas terpentin när kaninen kissar på det, terpentin är MYCKET dåligt för luftvägarna. Dessutom är kutterspån dammigt och det är OCKSÅ dåligt för luftvägarna.
Så jag säger bara: Hampaströ <33<3<3 Det heter lättströ på granngården, det är fantastiskt! Dammar inte, luktar gott, relativt miljövänligt och billigt i förhållande till toa-lätt.
#1 är det farligt? för "mina" luftvägar? Eller för kaninen?
#2 Kaninens.
kattsand funkar väl annars?
Mvh Alice och Morpen :)
Håller med #1 om hampaströ, det är toppen!
Första gången jag använt ett strö till kaninerna som jag inte nyser utav!
Har inte Grangården i närheten :(
Har alltid haft kutterspån och är inget fel med det. Har utekaniner så jag märker inte att det blir dammigt av det.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har haft det, eftersom att vi har det till hästarna, men nu har jag torv, så himla mycket bättre enligt mig, ser bara fördelar!

Jag hade spån förut. Nu har jag torvmix. Det är mestadels torv men även lite spån i.
I toalådorna har jag halmpellets! Bästa jag någonsin prövat! Det ser ut som pellets och när dom kissar så smulas det sönder och bildar en klump typ. Bästa uppsugningsförmåga jag stött på iallafall :)
Jag har alltid haft kutterspån och aldrig haft problem med det!
Jag använder fortfarande och kommer alltid göra det.
Jag har det i kanintoalett till dem kaniner som har toalett.
Anser inte att det luktar.
Det dammar lite men inte farligt.
Det är inte farligt att ha till kaniner!
#4 Finns olika kattströ men jag har inte hittat något lämpligt till kanin
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10 vad bra att det inte är farligt :) Blev lite orolig där när folk sa det var farligt :P
#11 Hade det varit farligt, hade inte många använt det och mina kaniner hade inte blivit över 7 år allesammans (utom 2 av alla mina kaniner) :)
Det är inte hälsosamt, pratade med en veterinär på expertkliniken… Men ni kanske vet bättre än Bo Runsten, en av Sveriges mest kända veterinärer? :)
#13 Bryr mig ärligt talat inte om vad han säger. Mina djur har aldrig aldrig mått dåligt av det.
jag har också spån i poppes toa
hälsningar cornelia med kanin och hund
(har bara haft den i en dag)
#12 Frida jag litar på dig :) Kommer ha det om det funkar :)
Visst vissa kaniner kan säker reagera på spån men mina har aldrig gjort det :)
Kutterspån skare va! :)
Jag har alltid haft kutterspån (+ halm) och har aldrig haft problem med det!
Det suger upp bra och luktar ingenting. Visst kan det damma lite precis när man lägger i, men det är ingenting man märker. (kan tillägga att jag är rätt känslig av mig).
Jag har det till mina kaniner ute, och till mina marsvin, hamstrar och gerbiler (inklusive känsliga små gerbilbebisnosar) inne. Inget av dessa djur har någonsin påverkats negativt, tvärtom!
Dessutom är det billigt :) Sen gäller det såklart också att man kommer över "rätt" sort. Vissa sorter har jättesmå bitar, som smulor och det kan damma ordentligt.
Det spåner jag använder nu är stora bitar och dammar ingenting.
Så att ha toalett i toan är funkar toppen bra!
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Och när man har utekanin så märks det ju inte att et dammar! :)
Jag har spån + halm men skall testa hampaströ som alla pratar om. =)
Jag tycker det är halmen som luktar.
La halm över spånet då jag inte vill ha spån överallt då jag har en innekanin.
Jag har nu prövat och tycker det funkar suvuränt :)
Jag har ju inne kanin och tycker inte det dammar ett enda dug :)
Om flera har åskikter om Kutterspån så får man gärna dela med sig av de :)
Jag vet inte, men jag får känslan av att torven är mycket svalare nu på sommaren än spånet, kan det stämma?
#23: Ja, torv svalkar mycket bättre än spån :) Lite samma effekt som jord har.
Jag undviker kutterspån till mina kaniner. Sämsta ströet jag använt iaf, och då har jag prövat många olika tillverkares spån och en massa andra sorters strö.
Skräpigt, dammigt, börjar lukta starkt fort (luktar dessutom i sig av diverse terpener - som för övrigt är giftiga), absorberingsförmågan är noll.. svider i ens luftvägar så jag kan föreställa mig hur det känns för djuren. Jag har dessutom kontaktallergi mot barrträdsspån, måste ha handskar på om jag hanterar det.
Däremot inte sagt att det inte funkar för någon.
Utomhus är torv det bästa man kan ha som underlag, enligt mig. Träbaserad kattsand tycker jag är bäst att ha inomhus, men det finns många bra att välja mellan - papperspellets, träpellets (dock smular det sig när det blir blött), spån och flis av lövträd, majskolvsflis (dock aldrig prövat, men det sägs vara bra) och hampaströ.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#24 Håller inte riktigt med om att "absorberingsförmågan är noll..", det absorberar bra mycket bättre än halm - som var de båda strömaterial jag använde medan jag har hade häst (testade även torv vid ett tillfälle, men ledsnade direkt på det bruna dammet som satte sig överallt i hela stallet…! Märktes särskilt väl eftersom hela stallet var vitmålat). Och en häst pinkar ju lite mer än en kanin
…
Har man råd med halmpellets (som till skillnad från hel halm lär ska ha bra absorptionsförmåga) eller liknande specialströ, så är det säkert det bästa valet. Nu när jag själv övergått från häst till kanin funderar jag på att testa med bas av torv, täckt med halm - så kanske jag slipper det eländiga torvdammet…? Men eftersom jag kommer att använda mitt f.d. häststall dvs låta vissa av kaninerna gå på stora ytor har jag ingen lust att investera i hampaströ eller liknande att täcka hela boxgolven med…
När jag hade höns förut var det troligen kutterspånets "fel" att jag fick problem i luftvägarna. Höns har ju en förmåga att finfördela sitt strö, de "mullar sig" och mosar därmed sönder spånet till ett fint mjöl - som sen for upp i luften när de rörde sig (särskilt när mina små barn följde med, och försökte fånga en eller annan höna…).
#24 Spån absorberar väldigt bra, i alla fall det jag har!
#25 Halm är bättre till höns har jag hört, det har vi till våra:) Spån var inte alls bra till höns :)
#26 - nej, att spån är dåligt till höns kan jag intyga :)
#27 :=)
vart kan man köpa torv eller hampaströ? :P
#25: ja, allt är ju relativt :) Halm funkar inte som strö förutom i kombination med något annat, åtminstone till kaniner där bädd inte riktigt är ett alternativ. Däremot tycker jag det är bra just som ett övre lager, då ytan hålls ren och bekväm för kaninen att gå på. Sen föredrar jag torv även till hästar, men det är bara min åsikt.
#26: Som jag skrev; "Däremot inte sagt att det inte funkar för någon." _
Jag_ tycker att kutterspån är värdelöst, men man ska ju använda sig av det som man upplever att funkar för just en själv och ens egna djur. :)
#29 T.ex lantmännen, granngården mm :)
#31 Finns det inte på maskincenter? :P
#32 Vet inte ens vad det är xD
#33 haha okej xD
Har aldrig använt hampaströ, men på bilder ser det väldigt obebhagligt ut att vara på och ganska torrt. Men ska testa :P
#34 Har inte heller använt det:) Så har ingen aning om hur det är:P Du får meddela mig sen hur du tyckte det var;)
#35 aa det ska jag :)
#34: hampaströ är väldigt mjukt bara man har ett bra lager, har inte haft det till kaninerna (då jag bara lyckats få tag på små påsar á 100 kr st..) men däremot har det funkat super till möss som ju har lite känsligare tassar.. :)
#37 Okej tack :)