Korsning frasse o dvärg??
Tänkte höra med er som vet hur populär är korsning mellan fransk vädur och dvärgvädur? Tänkte faktisk para så men vill först veta efterfrågan?? Något speciellt man ska tänka på osv..
Har en fantastisk dvärgvädur med rex päls madagaskar färgad och tänkte i så fall para med en frasse viltgul manteltecknad..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vem är mamman och vem är pappan?
Mamman är dvärgis pappan fransk. Tänkte på de här med storleken på ungar o sånt..
Fast det går nog inte så bra, mamman borde vara fransk och pappan dvärg. Så inte den stackars honan spricker och dör. Tror inte det blir så bra iaf?
/Jessica
Va de jag va rädd för att ni skulle säga…
Är inte Lilla Tysk vädur egentligen en korsning mellan dessa raser? :) Har för mig det, men kanske har fel ^^
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Nej du har helt rätt!
Mamman bör vara större
#7 Inte alltid, bättre att ta det säkra före det osäkra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
honan ska alltid vara störren än hanen, annars kan hon få problem med att föda. och sen när ungarna växer upp kommer dom att vara större än honan.
Det är inga som helst problem med en större hane. somsagt anpassar sig ungarna efter honans kropp, och växer om sin mamma sen.
Och att bebisarna blir större en sin mamma är inga problem det heller.
Pappa belgisk jätte, mamma dvärghare.. Det hade vart lite överdrivet. Men frasse och dvv är ingen fara. :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Är de säkert de så man inte gör något dumt?? Verkar vara delade åsikter om detta….
#11 det är säkrast att inte para dom
Vad ska du med kullen till? Något speciellt avelsmål eller vill du bara ha ungar?
Tycker mamman ska vara större än pappan, så att hon kan få ut alla ev stora ungar.
Tänkte mest på färgkombinationen samt pälsen. Ja driver ju uppfödning så de skulle vara till försäljning då och spara en själv.
Jag fick en tjuvparningskull för ca ett år sedan där hanen var Fransk Vädur och honan Dvärgvädur. Honan var en duktig hoppare men för gammal för att ta ungar på. Hanen var min kompis kanin och honan min egen och det funkade bra. Det blev 2 ungar (en hane och en hona) som jag har kvar och hade tänkt att para honan med min dvärgvädurs hane nästa år.
Mitt mål med kullen är att få fram duktiga hoppkaniner med trevligt temprament.
Dvärgvädurskorsnings/Franskvädurskorsnings honan väger idag som fullvuxen 3,5 kg och mitt mål med att para henne med mig Dvärgvädurshane är att ungen ska väga mellan 3-3,5 kg och va en bra hoppare. Ska även spara en ur kullen.
Jag vet att jag hade TUR som fick både överlevande ungar och hona men att korsa Dvv hane med större hona funkar super =)
Båda ungarna har ärvt mammans hoppinstinkt och dvv hanen är duktig han med 
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Det ska absolut inte vara någon fara att para en liten hona med en större hane. Som flera har sagt följer fostren mammans storlek.
Samma sak gäller andra arter, som hund, häst osv. Fast vad gäller hundar kan det vara större storleksskillnad och alltså mycket svårare för en stor hanhund att betäcka en riktigt liten tik, och när det gällar hästar får man verkligen hålla koll eftersom ett brunstigt shettis-sto kan få ryggen förstörd om hon lyckas hitta en hingst som är fullstor…
Det är inget problem med dräktighetn eller födseln med stor hane liten hona, men däremot själva parningen. Hanen får ju inte skada honan, och de ska kunna få till det…
Även vice versa (liten hane stor hona) kan det bli knepigt att få till det, hanen når helt enkelt inte :). Mina hermelinhanar kan ha problem att nå sina lika stora honor om dom är vrålbrunstiga och skjuter upp rumpan i luften.
Men först och främst… Varför ta en sån kull? Lilla Tysk Vädur är en godkänd ras om man är intresserad av den storleken, och såpass vanlig att det inte är nån vits att "börja om" med dvv + frasse.
Om du vill få upp storleken för hoppkaniner så välj hellre en Lilla Tysk, mindre risk att det går snett med parningen. Eller någon av alla fina hoppvädurar som redan finns :).
Själv tycker jag att när man väl har rexpäls så är det synd att korsa bort den, det finns superfina Rex att para med. Jag har själv en fin castorhane som är en duktig hoppare, hade jag idats hade han klassat upp sig fort.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag tycker att det är dumt att testa. Varför änns chansa när det kan bli såna extrema problem i förlossningen. Honan ska vara större än hanen. Om man tar tex den absoluta första kullen på en mycket äldre hona än vad den ska vara. Kan ju funka, men bara för det ska man inte änns försöka eller testa det, just pga riskerna. Dumt att testa.
Jag skulle absolut inte para en hona med en mycket större hane, på vilket djur det än är. Hemsk tanke bara och jag skulle lida med mamman.
Lina skrev ungefär det jag tänkte på själv, så jag håller med henne. 
Oj oj oj.. Vilken debatt.. 
Anledningen var väl att många tycker att frassar e för "stora" och dvärgisar lite "liten" och vill ha em mellan variant… Var väl mest därför jag fundera på o korsa och då kunde de ju varit lite kul och gjort de med en dvärgis som har rex päls…
#20: Fast då finns ju som sagt redan den Lilla Tyska Väduren, som är mitt emellan och just från början en korsning mellan Dvärgvädur och Fransk Vädur.
Bättre då att föda upp den rasen, kan jag tycka. ^^
#21 Håller med dig 
Men heregud nej jag har inga planer på de i nu läget som sagt..
DE VA EN ENKEL FRÅGA!!! 
#23 Ja och Ninnih svarade? Du behöver ju inte bli sur.
Vad jag har hört anpassar sig ungarna till honans kropp och även om deras pappa är stor så föder hon små ungar.
#25 Exakt.
Det större påbråt från hanen syns möjligen när de sen växer upp…
#24 Nej jag är inte sur då hade jag inte skickat någon smilgubbe.. Men från en fråga som rör en korsning till att jag skulle börja köpa in lilla tyskvädurar o föda upp då börjar jag fundera… Och då markerade jag att de va en enkel fråga..
Jag har inga planer på o börja köpa in ytterligare en ras för o föda upp, har redan tre som sagt o ska ha plats oxå. Sen blir jag lite irriterad när jag tyckte klart o tydligt själv att jag skrev att anledningen bla. va att jag ville ha påbråt från dvärgisen med rexpäls samt att de kunde vara kul om de blev en mellan variant….
Du ser ju vilken Debatt som pågår… ;-) Så no hard feelings här!!