Toalett
Nu har jag köpt en toalett till min kanin och mitt marsvin. Så jag städade buren som dom är i sen satte in toaletten till dom där min kanin bajsar och kissar (mitt ´marsvin bajsar och kissar där hon är just då så ingen speciell hörna). Men nu bajsar och kissar han utanför istället. :(
Så min fråga är hur ska jag göra för att lära dom att bajsa och kissa i lådan?
PS: Mitt marsvin ligger ibland där i eller min kanin så hur ska jag lära dom att inte göra så?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lite OT men har du kaninen och marsvinet tillsammans i buren? Har hört att kaninen kan skada marsvinet, och dessutom är det lag eller något på att marsvinet måste bo med en artfränd= ett annat marsvin, men har själv aldrig haft marsvin.:)
För att gå tillbaka till trådens handling så kan du lägga lite "kulor" där du vill att de ska göra ifrån sig när du städar buren.:)
Weinertecknade dvärgteddys i olika färger
#1 Ja det har jag… Det är många som har marsvin och kanin i samma bur. :) Är det?
Ja har testat det men dom värkar inte fatta…
#2 Jag vet att det är många som har det, men det är inte bra:) Kaniner och marsvin har dessutom inte samma språk. Jag tror att det är lag på att marsvin ska bo med andra marsvin, och om det inte är lag på det så är det ändå mycket bättre så.
Det är ju enkelt att köpa ett nytt marsvin, och då är ingen skada skedd. Alla kan vi lära oss något nytt.;)
Då kan du ju också informera de andra du visste hade kanin och marsvin tillsammans om detta!:)
Men är det värkligen lag på det?
#4 Är nästan helt säker på att det är det.:)
#5 Sökte runt på google om det va lag på det och det stog att man BORDE ha två marsvin av samma kön. Men mitt marsvin trivs jättebra med min kanin!
#6 Ja, det stod att man borde ha marsvin av samma kön. Inte att man borde ha två marsvin. Jag är nästan säker på att det är lag på det. Dessutom kan ditt marsvin skadas och bryta ryggraden om kaninen råkar ta ett glädjeskutt. Jag tycker att du ska köpa ett annat marsvin för jag antar att du inte vill riskera något?:)
Håller helt med teddyvide, marsvin för sej o kaniner för sej, BTW kanske du ska lägga in det här på marsvin.ifokus ist?
#8 Men denna tråden handlar igentligen om att jag behöver hjälp med att få min kanin och mitt marsvin att gå på toletten…
Ja, och jag säger, lägg pluttar i toan, om marsvinet inte fattat kanske du ska lägga upp de i marsvin.ifokus.se :)
#10 Men min kanin fattar inte iheller… Han pluttar utanför toan…
men det är ju samma sak hur man gör kaniner och marsvin att gå på toalätt :)
Fortsätt bara att lägga deras pluttar i toalätten, försök att hålla rent från pluttar hela tiden satt inget ligger utanför lådan :)
Alla mina kaniner går på lådan och der har gått väldigt snabbt för dom att lära sig + att jag har fått lära om dom några gånger :P
#12 Ok ska göra så du skrev! :)
Gnagare lever i flock (där ingår marsvin) det vill säga att marsvin ska gå 2 tillsammans eller fler. Även om de trivs bra med en kanin så kanske det ser ut så för att du inte har haft något att jämföra med?
Har haft marsvin sedan jag varit pytteliten och har fått veta att de ska gå i grupp. Kan ibland vara svårt att få ihop t.ex två hanar, men då får man testa sig fram :)
Enligt Jordbruksverket/djurskyddet ska de gå 2 och 2. Det ser jag som en lag.
Absolut inget illa menat! Har själv haft kanin + marsvin ihop ett tag då det var svårt att hitta en ny kompis när den andra dog. Men ddu skulle sett vilken skillnad det blev på lilla "Gert" när han fick en kompis som han förstod! :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Ja det är en lag att marsvin ska vara två och två eller fler i samma bur. bryter man mot det kan man bli dömd till böter eller fängelse upp till två år för vanvård av djur.
DFS 2005:8 Saknr L80
8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare
Allmant om hållande av kaniner och gnagare
1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl. Tidpunkten för, och tillvägagångssättet vid, sammanförandet av djur till par eller grupp ska väljas med hänsyn till djurens art, ålder och kön samt andra omständigheter, så att risken för osämja minimeras.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Marsvin går ej på låda vad jag vet o om marsivnet bajsar överallt i buren gör nog kaninen likadant äv fast en toa finns, det blir nog bara till att rengöra hela buren ofta 
#14 Ok!
#15 Ok!
#16 Ok!
#15 Men kaniner e inga gnagare så dom kan man ha 1 o 1! :)