Mål?
Vad har ni för mål med eran kaninavel? :)
Kul att bara veta :)
Oj, jag har massor med mål.
Föder upp Lejonhuvad Kanin och där finns mycket att förbättra.
Just nu satsar jag mycket på presentation (hatar när kaninerna ligger på bordet. Kropparna är också viktiga. Manen har jag lagt på hyllan ett tag, folk stirrar sig blinda på att Lejonen måste ha enorm man. Men alla andra punkter är minst lika viktiga :)
Sen har jag ett enormt projekt att få fram bra Mantelteckning på Lejonen. O det kommer ta väldigt lång tid.
Självklart är temperamentet viktigt oxå :)
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
Dvärgvädur:
Bibehålla rasens härliga temperament, förbättra typen.
Sen har jag färgerna zobel blå och white zobel blå och målen där är även att förbättra dessa och göra dem lite vanliga är de är nu.
Kort sagt.
Mitt mål är att få fram trevliga och snälla kaniner som inte är utställningsdjur utan ett husdjur där man inte bryr sig om hur huvudet ser ut etc etc, utan att man tycker att kaninen är gullig och inte bryr sig om ifall den ska ha större man än den har.
Teddyvädur:
Bibehålla deras härliga, lugna temprament såklart.
Få fram tunga, långa öron. Avla bort all lejon-inblanding.
Såklart få fram fin, lång päls också!
Sen så skulle det ju vara kul att få rasen godkänd. :)
/ Kram Johanna & ninerna. ♥
Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥
Hermelin: Bli prisberättigad med egenuppfödd white zobel brun på LU. Defektfria linjer, inavlar för att bli av med MF, Hippo och bettfel. Vill få fram linjer med hög genomsnittspoäng, nu ligger jag på 92-95p på egenuppfödda och vill höja upp det till 93,5p-95,5p. Jag vill ha en mer amerikansk typ på mina, det vill säga riktigt korta öron som är ganska öppna och "triangelformade", inte hårt vikta, och riktigt stora och runda huvuden (ej platta framtill) med bra kroppar. Min flocks styrka just nu är bra zobelteckningar och bra pälskvalitét, det jag jobbar med är att få upp whiteteckningen på bakdelen. Har 1 ungdjur som har riktigt bra teckning som ska få bli ny avelshane.
Bra temperament är något jag värdesätter högt, jag har noll-tolerans på "fasoner", tillåter inte ens morrningar vid matning vilket många gör.
Angora: Utställningsbara hermelin angora Swarschgrannen, och under tiden ull för att sticka och virka med =).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Herrejisses vad allt handlar om utseende i kaninvärlden 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dvärgteddy:
Få fram ganska små kaniner i fina färger, gärna med wienertecken till. Vill också ha små, lite runda öron och självklart ett härligt temperament. Välpälsade, garanterade teddykaniner men bra pälskvalitet är nog det jag jobbar mest på nu. Dock finns det inte så mycket att välja på…:)
Sen säljer jag, och har kaninerna till kel endast så detta är inte jätteviktigt för mig.;)
Weinertecknade dvärgteddys i olika färger
#6 Ja när det gäller uställning så gör det det, eftersom det finns rasstandard att följa, såklart är temperament lika viktigt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Håller på med lejonhuvade - finns som #1 sa,väldigt mycket att förbättre på dem! Jag håller mest på med blå, men även isabella, det är inte så många som satsar på isabella, men jag vill få färgen vanligare. det är inte helt lätt heller att hitta snygga blå djur, men det går. Bra kroppar, presentation och manen, men jag är även mån om örona! Temperamentet är också något jag vill förbättra, då lejonen inte alltid har det bästa temperamenten, därför avlar jag bara på sociala djur. Min njvarande/senaste kull är som dvv till sättet, fast med lite mer fart i.
Kan man hitta på egna raser?
#6 Ja, för de som avlar för utställning är det ju exteriören som är viktigast :). För de som avlar för hoppning är det prestationsförmågan. På precis samma sätt som för vilken annan djurart som helst som avlas för tävlingar.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
om jag nu vill avla för hoppning, vad tycker ni att jag har för ras? och hur tränar jag en unge?
#12 "Hoppvädurar" är den populäraste "rasen". Det är en lite större typ av vädur som är mycket slank och harlik med långa framben och kraftiga bakben. Kolla annonserna på SKHRF's forum, där finns det också superbra tips? om träning =).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
kan man hoppa med dvv? är dom bra?
#14 Man kan hoppa med alla kaniner, det har så mycket med invididen att göra. Hermeliner har jag hoppat med, dom är peppiga men fegar ur vid medelsvår, det är för högt för dom rent psykiskt (är min erfarenhet). Men dvv är populära hoppkaniner, ja :).
#10 Ja, man kan avla fram egna raser. Det tar många år av väldigt seröst arbete att få dom godkända dock.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#15 Våran hermelin hoppar nästan en meter över hagen till staketet men hon har aldrig blivit vand vid sele så vi hoppar inte med henne.
#15 okej, då börjar jag hoppa me min kaninunge när den är äldre
#16 Hon kanske klättrar? Det är stor skillnad på att klättra och hoppa över en Hage. Dessutom stor skillnad på ett staket och ett läskigt hinder som kan vara både långt och högt.
#18 Nä, hon hoppar. Vi har sett det själva.
Mina mål:
Dvärgvädur: Bibehålla kropp, typ och färg och få bra presentation. Àvla in manteltckning på dem, avla mot kaniner som har ett bra temperament och ska passa som familjekaniner. Jag vill kunna sälja en kanin till sällskap med gott samvete och veta att just den kaninen inte har aggressivitet eller "skygghet" i generna. Jag tror att en trevlig kanin får ett bättre kaninliv än en skygg :)
Dvärgvädur rex: Avla för bättre kropp, typ och presentation och högre poäng på utställning. Bättre temperament. Tycker att många Dvv rex är lite sprättiga och med inblandning av normalpälsad Dvv så tror jag att temperament, kropp och typ blir bättre.
Alla uppfödare till djur som avlas efter någon sorts rasstandard är ju lite "utseendefixerade" i och med att det är det som bedöms på en utställning. Då spelar det ingen roll om det är hästar, hundar, katter, marsvin eller kaniner.
Ljustadalens kaningård