Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2328 ggr
[Kanintokan]
0

Avelhjälp

Hejsan!

Jag skulle vilja börja med kanin Avel.

Men hur gör jag?

Tänkte inte bli någon stor uppfödare, utan bara ta någon kull några år framöver. Har aldrig tidigare haft någon uppfödning, så all hjälp jag kan få blir jag superglad över!

Men om du inte kommer på något som är viktigt att kunna, böker att läsa, internetsidor e.x så har jag några egna fårgor som behöver svar:¨

*Ska jag skaffa en hona, två honor eller en hane och en hona?

*(om två/flera kaniner) vilken skaffar man först?

korkade frågor kanske xD Men som sagt är jag inte så värst bra på detta

BusBella
0

Personligen skulle jag skaffa fler honor än hanar då en hane kan betäcka flera stycken honor samtidigt för fler kullar och om man inte ska ha jättemånga kaniner. Om du ska köpa ungar kanske du ska köpa hane först då dem kan ta lite längre tid på sig att bli könsmogna.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Lina R
0

1. Bli medlem i SKAF och köp uppfödarnummer. Www.skaf.info 2. Välj en ras och en färg/färggrupp. 3. Hitta stamboksförda avelsdjur. 1 hane 2 honor är lämpligt. 4. Bygg burar, helst 9 fack (till 3 avelsdjur). 5. Para. Märk ungar och skriv stamtavla på officiella papper. Ställ ut ungar, sälj helst inte innan första utställningen så att du väljer rätt ungar att spara. 6. Spara dom bästa till Avel. Du behöver: Ett mål. En budget. En plan för hur du ska uppnå målet inom budgeten.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[Kanintokan]
0

precis så tänkte jag också ;) ja, då blir det en hane först :D

[Kanintokan]
0

Oj, värkar mycket att tänka på :) Oj, är inte den bäste på att bygga burar. Finns det inte någon fördibygda att köpa? Eller kanske någon beskrivning hur man bygger xD???

Vilken ras? tycker ni jag ska satsa på? Gillar alla raser, så kom med förslag och varför ni tycker som ni tycker. Hälst ska rasen vara ganska så populär så att man inte går back (missförstå mig inte nu).

Trollas
0

#4 Jag är inte så bra på detta, men jag själv skulle helst vilja köpa en ras som är ganska ovanlig :)

Kram Emelie och djuren!<3

www.Fotoryttarnas.se ;)

BusBella
0

#4 På fyndfirman.se finns det en bra tvåfackare med utdragbar botten som du kanske skulle kunna köpa två eller tre stycken av. Som ras kan du ju ta tex Jamora som är otroligt sällsynt och det finns bara uppfödaren Gaias i Sverige. Men det ska väl vara ont om uppfödare av Lejonhuvade också.

Mind your language.

/Emma

Lina R
0

Jag rekommenderar att du köper vuxna avelsdjur som redan är utställda och stamboksförda. Uppfödare säljer de ungar de inte vill spara = de sämsta i kullen och avelsdjur som de använt färdigt. Du har alltså störst chans att få köpa bra djur om du köper vuxna. Angående ras, så välj en som får ditt hjärta att slå lite snabbare :-). Dvärgar och små raser är lämpliga för nybörjare. Det vore kul om fler ville jobba med hermelin white zobel :-).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Teddyvide
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har du tängt att satsa på utställning och sådant, eller vill du bara föda upp sällskaps kaniner?

Weinertecknade dvärgteddys i olika färger

www.storkebodaskaniner.weebly.com

Norberg90
0

Vi behöver fler lejonhuvad kanin uppfödare :)

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

[Kanintokan]
0

Ja, fast det är ju inte så kul att sitta med 5 kaninungar och inte ha plats för dom, inga som vill köpa ;)

Tack för tipset! Ska kolla direkt :)

Vad smart :D Men om dom redan används klart i Avel, går det då att fortsätta avla på dom? Försöker hitta en sådan ras ;) Troligen någon av dvärgraserna !

Tror nog jag vill satsa på utställning :)

Lina R
0

Färdig i Avel = färdig hos just den uppfödaren. När man har fått fram avkommor som är bättre avelsdjur, så är det ju ingen vits att behålla det gamla avelsdjuret såvida man inte vill ha många, många avkommor från samma djur. Det är bättre att sälja vidare så att någon annan kan få nytta av djuret =).

Dvärgscheck är riktigt ovanlig men mycket fin, och då slipper du dras med dvärg-genen (hermelin och dvärghare har ofta det, inte alltid de andra dvärgraserna har den). Dvärggenen i dubbel uppsättning = mupp, den överlever inte mer än några dagar. Så teoretiskt sett tappar du 25% av alla ungar när du parar två utställningsdjur med varandra. Riktigt surt! Därför kan stora djur, som inte kan få bra poäng, ändå vara värdefulla i aveln så man slipper mupparna. Nog om det =).

Vill du satsa på utställning så tycker jag att det är roligast om man väljer en ras och färg som man "har en chans" med. Det är ju inte kul att aldrig få rosett eller pokal, eller hur? För att få det måste man ta sig över 94p eller 94,5p, lite olika på olika utställningar.

Det finns lätta raser och färger, och svåra raser och färger.

Jag har en lätt ras (hermelin), men svår färgkombination (white zobel). "Vinnarfärgerna" på hermelin är vanligtvis viltgrå, järngrå, svart, vit rödögd, zobel brun, zobel blå, vit blåögd. Jag kan i min Avel använda mig av zoblar och vitrödögda, och det gör att det blir lättare att avla på min svåra dubbelteckning.

Lejonhuvad kanin är en svår ras, men det har börjat dyka upp riktigt fina djur! I Visby vann en vit blåögd lejonhona Best in Show med 95p! Vill du hålla på med lejon rekommenderar jag vitblåögd, delvis pga att du då slipper ha ångest över wiener-anlaget som tyvärr ännu härjar fritt i lejonlinjerna, och delvis pga att det finns djur i riktigt bra kvalitét i den färgen. Och du slipper plocka vita hår, oroa dig över teckning och schattering, osv.

Dvärgharar är coola men har ett mycket speciellt temperament, de är som små tvålar, som arabiska fullblod, riktigt… speciella… För att citera en känd uppfödare på fyllan: "Jag känner mig som en dvärghare… Liten, ettrig och jvligt ful". På dvärgharar kan du jobba med Vilken färg? som helst, då de bara har 10p totalt för färg och teckning och således inte döms särskilt hårt på den. Färger som är vanliga på dvärghare är svart, zobel brun, white zobel brun, viltgrå, blå, havanna.

Dvärgvädurar är den populäraste sällskapsrasen. Jag tycker att de är skitfula, gillar inte hängöron :P. Svenska dvärgvädurar är också rätt avlånga och låga, gillar bättre den engelska Mini Lop, speciellt i otter havanna http://www.royal-leamington-lops.moonfruit.com/#/chocolate-otters/4541062029… Men det finns ändå fina i Sverige… Kolartorpets, Sandåsens och Koppartorps tycker jag har vackra djur. Viltgrå, svart, blå och vit rödögd är de "bästa" färgerna på dvv. Mantelteckning är den teckningen som är bäst, och i mina ögon också gör sig bäst, på dvärgvädur.

Dvärgschecken är en ny ras, den är ovanlig men cool. Finns bara i en teckning.

Liten Rex (aka Minirex) är en ny ras som redan visat framfötterna. Sanna Snaula Storm blev högst placerade svensk på finska LU med en oerhört vacker svart Liten Rex.

Kolla om det är någon utställning snart i din närhet, far dit och börja ställ frågor =). Med lite tur kan du hitta dig en "mentor" i närheten av där du bor och få klämma och känna lite på olika raser innan du bestämmer dig.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Wilmuut
0

#11 Fula???? Dome suta ju!

[Guldhamstern97]
0

Gå in på Svenska kaninavelsförbundet tror hemsidan heter så :)

Lina R
0

#12 Smaken är som baken =). Jag tycker att hängöron ser fel ut, en kanin ska ha uppåtöron, men alla får ju lov att tycka olika =).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

[Kanintokan]
0

Tack så jättemycket för artikeln! Jag har alltid varit lite förtjust i hermeliner, kanske blir sådan :)

Ska titta om det finns någon utställning i närheten, då åker jag ditt och kollar lite ;) Ska bli spännande…

Jag tycker inte häller dvärgvädurar är så fula! Men alla är vi olika och det är väll bra? ;) Tack igen!!

Fridaaaa
0

#15 Dvärghare vad det dem syftade på inte dvärgvädur :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Kanintokan]
0

"Dvärgvädurar är den populäraste sällskapsrasen. Jag tycker att de är skitfula, gillar inte hängöron :P"

[Kanintokan]
0

Hur gammal måste en hane och hona vara för att man ska få para dom?

När får man inte längre para en hane och en hona (passerat en viss ålder?)

Hur många kullar får max en hona ha?

Clariiz
0

Honan bör vara minst 6 mån. Dock väntar de flesta till hon är 8 månader då 6 är väldigt ungt.
En hane kan egentligen para sig så fort han blivit könsmogen, men man vänta minst ett par månader för att få se hans temperament samt kroppsform.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Kanintokan]
0

Vad bra :) Då vet jag! Skriver upp det i min "kaninavelsbok" xD tack

[Kanintokan]
0

Kan inte hitta min ras. Någon som säljer tidigare avelsdjur?

[myran96]
0

om du är intresserad av rasen lilla tysk vädur, så har jag en hane som snart är ett år :)

BusBella
0

Ursäkta att jag lägger mig i, men det här med kaninavel har börjat gå för långt tycker jag. Enligt vad Lina R säger så låter det ju som om det inte är riktiga husdjur, bara avelsdjur. Jag skulle aldrig någonsin sälja kaninerna när dem inte går att avla med längre, och det känns ganska hemskt hur folk tänker nuförtiden. Jag ville bara få det sagt.

Mind your language.

/Emma

[Kanintokan]
0

jag skulle häller aldrig sälja en kanin jag avlat klart på, alla djuren jag äger blir jag väldigt fäst vid. Så för min del kommer dom få bo kvar hos mig resten av sitt liv, dock kanske det blir ganska många kaniner… xD Men har ju inte riktigt  bestämt mig enu hur jag ska göra <3

Norberg90
0

Som uppfödare "måste" man byta ut avelsdjur för att komma vidare i aveln. Annars kan du inte förbättra dina avkommor. Annars kommer du tillslut ha huur mycket djur som helst. Och bara massa besläktat. Du kan ju t.ex märka att du bara har dåliga kroppar. Då kan kanske du måste köpa in en kanin som kan förbättra kropparna.

Jag har ännu inte sålt någon av mina avelsdjur. Men det kommer att behövas till slut. Vill man spara avkommor måste man göra plats för de.

När jag började med min uppfödning kände jag lika som er, hur ska jag kunna sälja? Men när man kommit en bit i sin uppfödning så märker man att det inte funkar att behålla alla. Men det beror oxå på hur viktigt det är för en att komma vidare och få bättre djur.

Svårt att förklara på text :P

Dvärgvädur i Viltgrå

Ljusta
0

#23 Man kan ha kaniner av olika anledningar, en är som enbat sällskap och kanske att avla på sina sällskapskaniner. Sådana uppfödare brukar inte vara så mån om att komma vidare i aveln, dvs få finare och finare kaniner som kan hävda sig på utställning. De som har en sådan Avel har ju ingen anledning att "byta ut" sina kaniner utan ha dem mest som kompisar.

Vissa uppfödare brinner för att förbättra rasen och för att komma vidare, dvs få kaniner som är finare (utställningsmässigt) än sina föräldrar. För att komma vidare blir man då tvungen att sälja sina gamla avelsdjur ibland, annars sitter man snart med 100 kaniner och det vill man kanske inte. Vissa individer fastnar man såklart för och de får stanna livet ut :)

Så länge man hitta bra hem så har inte jag några problem med att sälja vuxna kaniner, men det är sorgligt med kaniner som får flytta, ta någon kull och sen flytta igen. Om jag säljer en kanin som är lite äldre brukar jag ha som villkor att de får stanna livet ut.

Ljustadalens kaningård

[Kanintokan]
0

kan också hålla med dig :) Såklart vill man ju förbätra djuren, men det kommer aldrig bli lätt för mig att sälja en kanin, varesig jag haft den i några veckor eller flera år. Men om man vill satsa på uppfödning så måste man ju sälja någon tillslut :(

[Kanintokan]
1

Du har så rätt i det du skriver ;) Om man vill satsa stort så GÅR DET INTE att ha över 100 kaniner att ta hand om. Det blir för mycket (för mig iaf)

BusBella
0

För mig är mina kaniner mina husdjur och inte bara avelsdjur där man ska bättra på allting hela tiden. När kaninhonan är över 5 år och inte ska ha fler kullar kan man köpa en till, och när den honan blir 5 år är den andra över 10 och säkert död. Då kan man köpa en till. Men enligt mig så är det inte så många som förstår "hur många som helst" för folk har ju över 30 kaniner nuförtiden. Får dem kaninerna den uppmärksamhet dem behöver? Nej, för dem är ju bara till för Avel så det spelar ju ingen roll.

Mind your language.

/Emma

[Kanintokan]
0

rätt sagt där också ;) Alla kaniner behöver uppmärksamhet.

BusBella
0

#30 Ja, och man kan inte ge alla kaniner uppmärksamhet om man har över 30. Vilket dem flesta har trots att dem säger att man inte kan ha hur många som helst.

Mind your language.

/Emma

[Kanintokan]
0

precis ;) OM jag skaffar uppfödning har jag en gräns på ca 6 kaniner. Då får alla den tid dom behöver ;)

rabzzit
0

#1 Man borde ju skaffa hona först? Du får inte ta kull på en hona förrens hon är sex månader. En hane kan du para med hona när han är över 12 veckor

Elin.

Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.

[Kanintokan]
0

Vet inte riktigt om jag tycker 12 veckor är för tidigt för PARNING. Skulle vänta ett tag till. Se #19

Norberg90
0

#34 o #19 ja, 12 veckor är för tidigt. Man hinner som sagt inte se hur temperamentet blir, hur kaninen utvecklas. O alla hanar blir inte könsmogna vid 12 veckor.

Om du ändå tänkt skaffa hona sen "Kanintokan" så spelar det ju inge roll om du skaffar hane först :)

Dvärgvädur i Viltgrå

rabzzit
0

#34 Ja, och en hane blir oftast könsmogen id 12 veckor. Men det varierar ju

Elin.

Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.

Teddyvide
0

#31 Har inte sett någon som har över trettio kaniner här, även om det säkert finns, så jag tycker inte att du kan säga "vilket de flesta har".

Själv har jag just nu bara 3 kaniner men planerar att utöka så att jag har ca 7 st till våren. Kommer dock inte att ha mer än tio kaniner.

Lina R
0

#37 tidigare i sommar hade jag 31… Har som mest haft 60 stycken (det var några år sen, då var vi två på samma gårdsnamn).

Nu har jag "bara" 27 ;-)…. (17 hermeliner 2 angora resten rexar till hushållskött).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

BusBella
0

Jag ville bara säga vad jag tyckte men jag ska inte skriva i den här tråden mer då.

Mind your language.

/Emma

Teddyvide
0

#38 Det finns ju såklart som jag sa, men de flesta har nog inte så många som du;)

Lina R
0

#40 Nej inte här på KiF, men i "resten" av kaninvärlden så är jag en ganska liten uppfödare som daltar med mina kaniner :).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se