Uppfödarnummer
Jag funderar lite över hur lång tid det tar att få ett uppfödarnummer när man har köpt det? Och måste man då märka sina kaniner? Hur fixar man stamtavlorna?
Poängen med uppfödarnummer är ju att kunna märka sina egna uppfödningar och skriva stamtavla.
Stamtavlor får man beställa från materiallegret.
Antingen ett block där man skriver själv, eller ett block med bara loggan på (?) som man använder ihop med ett hemsideprogram (ex kaninonline).
För mig tog det nog ca 2 veckor innan jag fick mitt uppfödarnummer, om jag inte minns helt galet.
Okej, tack för ditt svar.
Det brukar ta lite olika tid med uppfödar nummer, för mig tog det någon vecka sen ringde jag och bad dom fixa det eftersom jag behövde det snart.
Du behöver inte märka dina kaniner utan du kan även sätta på en benring på ungarna du fött upp.Det köper du på sveriges kaninavelsförenings riksförbund. En benring kostar 15 kr. Stamtavlor får du också köpa där.
Du kan göra på två sätt antingen skriver du ner själv uppgifterna på stamtavlan eller så finns det ett program på nätet som heter kaninprinter orginal pro v.2,7 som du kan ladda ner helt gratis :)
Okej, jag vill ju inte märka kaninerna men man måste väl ha uppfödarnummer för att kunna registrera en uppfödning? Måste man ha uppfödarnummer för att göra stamtavlorna?
Du kan inte ha en registrerad uppfödning om du bara föder upp för kel !
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
- Den som registrerar kaningård skall ha fyllt 18 år och vara medlem i Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund
- Uppfödaren skall ha minst tre (3) års vitsordad kaninuppfödning och bedrivit utställningsverksamhet
- Uppfödaren skall ha genomgått "Kursen för den som driver handel med djur avsedda för sällskap och hobbykaniner". Kursen är godkänd av Jordbruksverket
Dvärgvädur i Viltgrå
Och ja, du måste ha uppfödarnummer för att kunna skriva stamtavlor. Och vara medlem i svenska kaninavelsföreningen.
Dvärgvädur i Viltgrå
Okej allihopa, då får jag registrera när jag blir arton men ett uppfödarnummer ska jag ju skaffa ändå.
Varför ska du skaffa uppfödarnr om du inte ska märka ungarna?
Dvärgvädur i Viltgrå
man kan ju regristrera en kaningård nu men då måste man ha föräldrarna med sig
#10: Även om man har föräldrarna som står med på uppfödningen, så krävs ändå att man genomgått kursen samt fött upp för utställning i 3 år.
ja, och sen så får man regristrera en kaningård och gå på en kurs innan :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#8 Själva vitsen med uppfödarnummer är ju för att man ska kunna få rätten att märka (m. ring eller tång) sina djur och kriva stamtavlor på dom man föder upp och då krävs det ju att dina avelsdjur är märkta och har stamtavla. :) Annars är det ju ingen vits med det alls… tycker jag, man måste ju inte registrera in kaningård för att föda upp, om du bara vill föda upp för kel.
#9 och #13 Jag vill ju skaffa stamtavlor till dem. Men då kanske jag ska märka också då. Vad tycker ni är bäst, benring eller örontatuering?
#14: Ja, att skaffa stamtavla utan att kaninen är märkt anser jag inte finns någon mening till.
Då kan man lika gärna skriva härstamningsbevis.
Gällande vad man tycker bäst om när det kommer till öronmärkning eller benring, så varierar det.
Jag har bara personlig erfarenhet av ringmärkning och har inga problem med det.