Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5076 ggr
[pixa3]
0

Blod.. :(

Min kanin har fått vara lös inne i köket hela kvällen, nu när jag gick in dit så ser jag att det är blod nästan överallt Rynkar på näsan
Har nu suttit och läst om alla skräckexempel, såsom inflammation i livmodern som har lett till avlivning osv.. :(
Hon äter, dricker och skuttar och leker som vanligt, dock har hon varit väldigt aggressiv nästan hela dagen..
Inget blod i buren av vad jag kunde se, har gått igenom den helt, men utanför buren har hon en stor kartong hon brukar leka i, där var det en blodpöl, lika så på en fleeceklädd liten låda, sån som man brukar ha på kattpedistalerna.
I blodpölen i kartonglådan låg det en liten bajshög, men hon tycks ha bajsat i buren efter det, är där var det "ren" bajs bara.
Hon har inte ätit maskrosor eller dylikt, utan bara sin vanliga mat, dvs pellets och hö. Har aldrig blivit såhär förut.
Hon är lite över 1 år, fick en kull med dödfödda ungar i Juni, hermelinhona, där var lite fakta ni kanske ville veta..
Blodet var inte tjockt, utan såg ut som rött kiss.

Vill ha tips/råd och hjälp här inne nu om vad det kan vara, och SJÄLVKLART ringer jag vet. imorgon bitti.

Linnet
0

Det kanske var kiss då, kaniner kissar rött ibland på grund av ett rött färgämne som utsöndras via njurarna.

[pixa3]
0

#1 Jo, men jag är jätterädd för att det kan vara livmodersinflammation, med tanke på att hon fick sin första kull då, alla dödfödda. Är så orolig så jag vet inte vart jag ska ta vägen :( Dessutom har hon ju varit aggressiv idag :(
Tack för ditt svar :)

Läste någonstans att urinet kan förändras om man byter burströ, hon gick från vanligt spån till alspån igår, om det kan ha påverkat något?

coelho
0

Säger som #1 det kan vara kiss. Händer här hemma att kaninerna kissar rött (spånet blir rött) Men det är inget farligt.

Antar att du tittat igenom kaninen utan spår av något sår, annars kan det var det som blöder. Ingen klo eller likande som gått av?

Du får helt enkelt pass på henne och se så det blir bättre. Är det lika dant imogon kan du som du själv nämnt ringa vet! :)

Kramar Emma! :)

Bloggar även om mina kaniner på:  http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P

Kristall
0

Blod som orsakas av livmoderinflammation (eller tumör) kan misstas för röd urin, så det kan vara en inflammation, men det kan veterinären säga säkert imorgon. Annars tänkte jag på något med urinvägarna (urinvägsinfektion)? Att hon kissar blod och det därför ser tunnare ut..?

Om hon beter sig mer aggressivt än normalt är det ett tecken på att hon har ont. Fort iväg till vet. imorgon och se vad de säger!

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

KaninPiggelin
0

Min kompis kanin kissar blod ibland när hon är brunstig.

Är din kanin brunstig/skendräktig?

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

[Kaningården]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

M;in kanin kissar blod.

[pixa3]
0

Tack för alla svar hörrni! :)
Min mamma var hit och hjälpte mig att kika, ingen skadad klo eller så, och hon var lite röd/rosa baktill. Mot min mamma var hon ganska trevlig ändå, markerade endast lite mot henne, men hon fick lyfta upp henne utan problem.

Kan det vara så att hon är uttorkad?  Hon dricker ca 1 flaska per dag (medelstor), men när hon fick ungarna var vi tvugna att åka in till vet. för hon hade svårt att få fram dem, då upptäckte dom att hon var uttorkad, och hon fick då dropp.
Hon är inte dräktig/skendräktig iaf, vet. sa att hon var värksvag, och då vill vi inte försöka ta ungar på henne igen.

Lyste upp pölen i kartongen riktigt, och runt om var det guljust/vitt skum, såsom hästar får runt deras kisspöl, att det skummar liksom.

Vet inte om hon är brunstig, men det kan ju vara ett alternativ, eftersom hon är aggressiv också.. 
Vad är tecknen på brunst isåfall, eller hur "räknar" man.
Hon fick ungarna den 27/6, eller en iallafall, dom andra 2 kom dagen efter. Hon blev parad den 3/6.

Norberg90
0

Kaniner brukar bli agressiva om de har ont :/ Dra i skinnet, om det går in sakta är hon uttorkad, går det in fort är hon inte uttorkad. Alla kaniner dricker olika mycket vatten. Många av mina dricker knappt en halv flaska. Men det beror oxå på hur stora flaskorna är.

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

[pixa3]
0

#8 Okej, men jag tänkte eftersom hon var uttorkad för en månad sedan så kanske hon dricker för lite än tillräckligt, och att det är därför urinen blir färgad eftersom att den blir mer koncentrerad.

Jo aggressivitet vet jag, därför jag skrev ut det i texten också  :)

coelho
0

Om det är gult/vitt skumm runt "blodet" skulle jag tippa på att det är vanligt kiss som är rött. Men det skadar ju aldig att kolla upp. 

Hur en kaninhona visar att hon är brunstig är olika. Mina kaniner visar det oftast genom att bli lite agressiva, försöka para sig med hanen osv. . :)

Bloggar även om mina kaniner på:  http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P

coelho
0

Om det är gult/vitt skumm runt "blodet" skulle jag tippa på att det är vanligt kiss som är rött. Men det skadar ju aldig att kolla upp. 

Hur en kaninhona visar att hon är brunstig är olika. Mina kaniner visar det oftast genom att bli lite agressiva, försöka para sig med hanen osv. . :)

[pixa3]
0

#11 Okej. Jo, hon är ju inte jätteaggressiv, men liksom lättirriterad, vet inte hur jag ska förklara riktigt.. Hon verkar inte ha ont för övrigt, utan ser glad ut, äter och skuttar friskt..

coelho
0

#12 nej men precis, förstår vad du menar. Inte så agressiv att hon hoppar på och biter elr liknande men ändå inte som vanligt. :)

Lycka till med henne! =)

[pixa3]
0

#13 aa, precis :)

Kristall
0

Att hon dricker mycket kan också ha med UVI att göra, så det är absolut värt att kolla upp. Väntar på uppdatering :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[pixa3]
0

Vi skulle avvakta eftersom hon inte har blödit någonting mer, och sen skulle hon få en liten gurkdiet, samt vattenskål istället för flaska, så hon släcker törsten fortare.
Hon trodde inte att det var något pga ungarna hon fick, eftersom då borde det ha visat sig tidigare, om hon exempelvis fått någon inflammation av det eller så..

hannah44
0

Hej min kanin har också kissat blod.men min kanin äter inte maten eller skuttar omkring.

Sweet Teddy
0

#17, Ett tips? är att starta en egen tråd om din kanin. ;)

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

[pixa3]
0

#17 och ett till tips?, gå till veterinären! Om det fortfarande är så. När dom inte äter/dricker och är som vanligt så är något fel..
Lycka till och hoppas din ninis kryar på sig