Animal Madhouse
hej, tittade på alla avsnitten av veterinärserien Animal Madhouse som går på TV3 på torsdagar. En kanin hade hemskt långa tänder som t.o.m petade upp i nosen på honom. Då beslutade veterinären att dem skulle dra ut tänderna.. På efterkollen hade dem växt ut lite igen, då sa han att detta får vi åtgärda.. Så kan väl inte vara rätt att göra?! Han sa att han får ta maten med sina läppar nu,
Dem sa också att kaniner ska äta hö och grönsaker men helst inte pellets??
Lite chockad..
Iom att kaninens kost ska bestå 80-90% av någon slags hö så jo det stämmer det han sa.
Se länk:
http://kanin.ifokus.se/articles/4d71641ab9cb46221d0735ca-kaninens-foda-roslagstull
//Belinda aka Zandrama
Pellets är ju egentligen ett komplement till hö.
Har man ett tillräckligt bra hö och även ger grönsaker/örter och kaninen håller bra hull, behövs ingen pellets.
Jag tycker veterinären gjorde helt rätt :) Kaninerna tuggar mest med de bakre tänderna ändå så det är ingen fara.
En kanin klarar sig utmärkt på hö och grönsaker.
Däremot förstår jag inte hur man som ägare kan låta det gå så långt..
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
okej
#3 det var en omplacering hon hade fått in, han skulle ges till illrar om hon inte tog honom.. såå nej den andre ägaren var nog inte så serös
men det som han sa med att åtgära då? När dem nya hade växt ut? dem kan man ju låta va kvar..
En kanin måste inte äta pellets.) Men mina gör det, :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4; Jaha det såg jag inte :) Satte på lagom så jag såg när de drog ut dem..
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#5: Kan vara så att det är ett bettfel det är frågan om, om orsakat det.
När tänderna då växer ut igen växer de fortfarande fel.
Därav att de dras ut igen, skulle jag tro.
Istället för att de ska behöva klippas ofta.
okej tack för svaren.Hade för mig att man ska ha pellets till sin kanin, många här pratar ju om hur mycket man ska ge osv
#9: Det är som sagt inget måste.
Kan kaninerna hålla hullet på hö, grönsaker och örter, behövs egentligen inget.
Men alla kanske inte har tillräckligt bra hö, eller kunskaper om exakt vilka örter som kan vara bra att ge osv och då är pellets ett bra komplement.
#10 ok, hur funkar det med överviktiga kaniner som är vana vid dålig ica-pellets?som behöver gå ner då. Ingen pellets för dem eller?
#11: Jodå, man kan ge pellets ändå, men man får ge en väldigt liten mängd.
Väldigt bra om det är en fettsnål pellets, ex Chudleys Rabbit royale (ser ut som en blandning, men en OK blandning).
#11 okej :)