För mager?
är kanin för mager om man kan känna dens ryggrad?lejonhuvad kanin,ett år gammal.den andra kaninen kan jag också känna ryggraden på men inte lika mycket.
Det beror på hur pass väl ryggraden känns och även lite individuellt.
Vissa är ganska "benigt" byggda och då kan ryggraden kännas lite mer.
Känns den för mycket/känns vass, kan det vara så att kaninen är för smal.
Ryggraden bör kännas.
Känns den inte alls, hur man än försöker, så behöver kaninen mest troligt gå ner i vikt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Menar du att den känns eller sticker ut??
sticker ut tror jag för det känns väldigt vasst när man känner på det och så kändes det inte förut,tror jag iallafall.Men om han har blivit mager,vad kan det bero på?han äter lika mycket pelets som förr,kan det bero på att han äter inte hö?jag har provat olika saker( rivet äpple,ingen pellets och mycket hö)men han äter inte det ändå,förut åt han massor av hö men i vintras slutade han.hjälp vad ska jag göra för att han skabli som förut (asså utan ryggrad som sticker ut)
Avmagring trots samma mathållning tyder på mask. Axilur finns receptfritt på apoteket.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Kan också vara att han har fått vassa kanter på tänderna. En av mina förra kaniner fick det på kindtänderna, så du bör kontrollera dem också.
Weinertecknade dvärgteddys i olika färger
finns det andra symptom på mask?Axilur- är det tabletter eller vätska?Hur ska man ge det?Kan man ge det som profilaktion till andra kaniner?
Axilur är vätska, jag brukar ge det blandat med mosad banan. Du kan kolla i bajsen och runt analen efter mask, men det är inte alltid man ser det. Dom kan vara mycket mycket små. När jag avmaskar avmaskar jag hela besättningen, springmaskens ägg är så små att de kan spridas via luften.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#5 kunde din kanin äta då?för min kanin äter som vanligt,måste man åka till vet om man ska kolla kindtänderna?
framtänder ser bra ut och hans mage är också helt okej ( inte för mager och inte uppsvullet)
# 7 kan man ge det blandat i pellets "gröt"?mina kaniner gillar inet bananer.
#8 Jo.
Vad menar du förresten med att dom inte äter hö? Vad ger du för pellets?
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
dom har fri tillgång till det men den ena kaninen äter hö men inte den andra (den som är mager på ryggen) jag vet inte vad det är för pellets för dem kommer från zooaffären,jag skulle fråga nästa gång vad det är för märke :)
#8 Jag minns inte så mycket, det var länge sen, men jag har för mig att han åt lite men inte så mycket. Dock tror jag att mask är troligare.:)
Weinertecknade dvärgteddys i olika färger
#11 ja det gör det,ska kolla imorgon om det är maskar eller nåt sånt i hans bajs,men jag tror att jag måste köpa Axilur ändå,bäst att vara på den säkra sidan :) även om han har ingen mask så är det prafilaktik ändå :) hur märker man att medicinen funkade och att maskar är borta?blir ryggraden mindre vass då eller?hur lång tid kan det tills medicinen börjar funka och hur länge ska man ge det?räker det med en gång eller ska man ge det flera gånger?