"Äkta Stamtavlor" kan du bara skriva när du är medlem i Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund. För det behöver du bli medlem och köpa ett uppfödarnummer och hålla dig med renrasiga kaniner (som har stamtavla och stamboksnummer).
Härstamningsbevis kan vem som helst tåta ihop =).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har en kaninhona som fick kaninungar nyss och hon parades med en renrasig dvv men han hadde ingen stamtavla och honan är också renrasig och inte heller stamtavla kan man fixa som kaninungarna för stamtavlor? :)
Nej eftersom både mamma och pappa saknar stamtavlor och du inte är en registrerad uppfödare så kan du inte fixa några stamtavlor. Därmot kan du skriva härstamningsbevis. Det kan vem som helst göra.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Rent tekniskt kan man ju fixa stamtavlor, precis som man kan fixa stamtavlor till sk projektdjur (ex de djur som blir genom att försöka få fram holländartecknad hermelin, eller vad det nu kan vara).
Däremot kan den ju inte stambokföras om ej dispens blir beviljad.
Dock krävs det ju som sagt medlemsskap i SKAF och uppfödarnummer.
Sen är väl frågan till vilken nytta det är att skriva stamtavla på kaniner som ej har full stam och troligen inte lär bli beviljad dispens för att kunna stambokföras.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 hur gör man de då?
#4 jag ska sälja dom och utställning, om jag blir medlem i SKAF kan jag fixa stamtavlor på kaninerna då? :)
#5: Som sagt, rent tekniskt kan du det.
Personligen tycker jag dock det är synd att skriva stamtavla på kaniner som mest troligt inte kommer få dispens beviljad och därmed inte kan stambokföras sen.
Bättre då att skriva härstamningsbevis.
Dispens beviljas dessutom bara för bra rastypiska djur som har något att tillföra aveln, så en madagaskar dvärgvädur som får 92p kommer aldrig beviljas dispens. Det finns så många av den rasen, i den färgen, att det krävs nog minst 95p för att riksstambokföraren ens ska överväga det. Är du intresserad av utställning behöver du bli medlem, köpa uppfödarnummer, märka ungarna och såklart använda stamboksförda djur som avelsdjur. Posta gärna bilder så kan vi ju se om det är nån vits med att märka dom här ungarna och försöka få dispens :-).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#5 här kan du läsa lite om hur du gör ett härstamningsbevis http://kanin.ifokus.se/articles/4d714475b9cb462233059db2-tips-till-harstamningsbevis
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D