Kan dom äta...?
min ena kanin väger typ inget och de är en dvv, och då tänkte jag fråga om han kan äta havregryn. eller finns de något mer bra att han äter så han går upp i vikt?
solrosfrön kan du ge din kanin, hur mycket väger han? Tänk på att en dvv ska väga ca 1.5kg
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
men han vill ej äta de, har tästat, han väger typ 1 kilo.
somsagt solrosfrön, öka maten/byt till något godare.
1.5-2kg som fullvuxen
Okej, då kan du ge han havregryn. Och ge han lite mer pellets, hur mycket pellets får han? Är det ren pellets eller gnagarblandning?
stampefoder och jsghsr blandat i solrosfrön till han, han får 2,5 dl per dag, kan inte havregrynet svälla upp i magen då?
Mina älskar havregryn, ge lite av det du ;)
okej, är de bra för dom?
och en till fråga; kan dom äta vetekli?
Havregryn sväller när det blir blött så om du vill ge havre så är ren havre bättre. (Sån man ger hästar t.ex.)
2.5 dl pellets låter som alldeles för mycket för en dvärgvädur (de ska klara sig på ett par matskedar), äter han ordentligt med hö? Höet är allra viktigast för att de ska hållas i bra hull då de har lättast att ta näring ur mager, svårsmält mat. Om han äter mycket hö men ändå magrar av kan det vara värt att byta hö och/eller avmaska.
Uppblött vetekli kan de äta ja, jag har gett kligröt med olja, örter och vetegroddar till mina utekaniner på vintern. Dock är det nog inget man ska ge "bara för att", då det trots allt är spannmål (samma sak med havre) och ganska kraftigt för kaninmagar.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Om kaninen vägrar äta tycker jag att du ska ta den till en veterinär. Kanske har den ont i magen, eller ont i tänderna? Eller ont någon annanstans.
Men när jag kommer till buren skuttar han fram och ser att jag har gräs med mej, de tycker han om och äter.
Tycker det är konstigt att han väger så lite men får så mycket mat?
de är min ett tag jag lånar han av en kompis när hon är på semester