Börjat med dumheter!
Min lejonhuvade kanin Smilla har börjat med dumheter som jag inte riktigt vet hur jag ska få bort.
Hon får komma ut flera timmar varje dag och springa i en del av huset.
Och jag pysslar med henne ca 1 timme/dag (borsta, kela).
Nu har hon börja att dra i gallret, speciellt på nätterna.
Hur ska jag göra? Hon slutar max 1 minut när jag säger "nej" eller "fy" men sedan börjar hon igen.
Hennes bur är 1,20 bur, hon har hus, en boll och kan leka med, sedan får hon då komma ut flera timmar/dag och rasta av sig.
Vad mer kan jag göra? Har testat att klickerträna henne, men utan framgång, hon är inte alls intresserad av det.
Hoppa kan jag ju bara göra med henne max 2ggr/vecka.
Aldrig haft en kanin som har haft så här mycket energi och bus! (Och jag har haft många kaniner).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tonåren? Dom kan ju vara lite extra jobbiga då, men att ha en kanin i sovrum är alltid jobbigt eftersom dom är grynings- och skymningsaktiva och kan hålla på och rassla runt just när man ska sova.
Har du provat med att ge henne gnaggrejer?
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#1 Hon är snart 15 veckor gammal.
Jo vet, men detta är bara tillfälligt, inom 1 månad ska hon flytta ut i boden, så fort vi har fixat allting med burar osv 
Japp grenar och annat att gnaga på, men det är roligt några minuter sedan vill hon göra annat. Har testat att variera med leksaker osv men hon tröttnar efter bara en stund på var sak.
Heheh… jag kan tänka mig att hon är en sån som om man släpper ut henne går loss på kablar och tapeter och allt möjligt… Har ni tillgång till trädgård? Hon skulle ju kunna gå i Hage på dagtid isf =).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Blanda ättika/vinäger och smörj på gallret. Då kommer hon garanterat inte vilja gnaga :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Mer utrymme, helst inget galler alls som hon kan gnaga på. En kanin behöver inte få för lite Motion för att känna sig instängd.
Om du inte kan ha henne frigående kan det räcka med t.ex. en kompostgallerhage för att det ska kännas lite mer "fritt" eller vad man ska säga..
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hon är nu ute i boden, tillsammans med mina 2 andra honor, fungerar kanon. Där är inget galler hon kan gnaga på, större yta att springa på,t tunnlar mm, sedan då komma ut, i Hage på gräsmatten några timmar var dag :=) Hon har lugnat ner sig nu. Hon trivs kanonbra där ute :)
#3 Japp gjorde hon nu när hon bodde inne hehe :) Hoppade över galler eller då rev det så att hon kom ut hehe
#6: Vad bra att det löste sig :)
Och roligt att de kommer överens! Hade en grupp med honor i en större inhägnad när jag var yngre (mina föräldrars kaniner då, tio år sen ungefär) och det var roligt att se hur de levde tillsammans, skulle gärna ha kaniner så igen när jag har möjlighet till det. De beter sig ju helt annorlunda än ensamma kaniner :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#7 Ja känns jättebra att det fungerade. Trodde först Smilla skulle bli utstätt eftersom Tufsan och Flizan har gått tillsammans nu några månader, men idag satt Flizan och putsade Smilla :) (satte ihop dem igår) :D
Flizan blev en mycket gladade och snällare kanin när hon flyttade ihop med Tufsan.
Hade det inte varit för de högra riskerna med kastrering hade jag velat kastrera mina 2 hanar och ha dem med honor men vill inte riska något.