Kan kaniner äta..
Hasselnötter, jordnötter, pumpakärnor, linfrön och russin?
Nötter bör väl egentligen undvikas, då det innehåller en hel del fett.
Russin är mer som godis.
Pumpakärnor borde vara mer OK.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Okej, tack! Men är det okej med någon nöt då och då?
Jag ger min kanin vanliga jordnötter som man kan köpa bland naturgodis, alltså sånna i skal då och då, för han tappar lätt hullet. ^^
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
Linfrö e helt k, e bra för pälsen! :)
jag tror inte det är bra att ge kaniner nötter..
#3 Inte bra, då dem inte är naturliga, rostade eller liknande oftast.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 - Fast det är inte de som jag köper? Jag köper naturliga.
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
#7 Du skrev "dem jag köper ifrån naturgodis", det godiset är inte så nyttigt som många tror :)
#8 - Ja? Det är helt vanliga jordnötter utan tillsatser i sina vanliga skal som sagt. Alltså helt ofarligt. Såklart skulle jag aldrig ge min kanin något som hade massa tillsatser.
#9 är dem i skalen som man knäcker?
#3 Jag skulle inte ge mina kaniner nötter, dom e oftast saltade eller rostade, och nötter ska man inte ge har jag hört! :)
#10 - Ja precis! Då har de inte tillsatser. :]
#11 - Om du läser mina tidigare inlägg så är de HELT NATURLIGA. Min kanin ska ha det för att hålla upp hullet. Han får ca 1-2 i månaden och det har min vetrinär sagt att han ska ha. Så jag förstår inte vad som skulle vara dåligt med att ge nötter. ^^
#12 Aha okei, men om det inte e så ofta som du ger tror jag det går bra :)
Kan man blanda i lite linfrön med maten? Eller ska man bara ge det nån gång i bland?
Marie & Mozart
# 14 Vid fällningsperioder brukar jag ge 2kryddmått till mina hermelin/löwen korsningar, per dag. Bara att hälla, direkt på pelletsen! :)
Okej, då ska jag testa o se om det går hem hos min lilla skrutt =0)
Marie & Mozart
#12 Inget naturligt för kaniner. Därför ska man vara oerhört försiktig med sånt som inte kaniner äter naturligt i vanliga fall 
#17 - Jag ÄR försiktig, han får bara 1-2 i månaden somsagt, eftersom min vetrinär sagt det. :]
Linfrö bör kokas innan det ges eftersom det innehåller vätecyanidproducerande glykosider som är toxiskt. Hos människor krävs det bara 3-10 matsledar för överkonsumtion. Tänk då hur lite det behövs för små kaniner.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Nötter är naturligt för kaniner, men inte i stora mängder och inte under hela året. Nötter faller till marken där de kan ätas upp av kaniner, men bara 1 gång per år (samtidigt som spannmålet mognar) och det kan hjälpa till att bygga upp ett bra hull inför vintern.
När vi ger dom nötter och frön, så är det till för som Eriikaa säger, att få upp hullet. Solrosfrön och pumpafrön kan också användas till det. Jordnötter och solrosfrön är vanligast.
Det är såklart viktigt att bara köpa orostade och osaltade, och att inte ge mer än max 1 tsk om dagen.
Linfrön innehåller som Suskiv säger blåsyra. Hela linfrön är dock ingen fara, varken för människor eller djur, eftersom dom rör sig igenom systemet utan att gå sönder, de smörjer bara matsmältningen. Krossade linfrön ska man dock vara försiktig med. På det stora hela så kan man helt enkelt låta bli att ge linfrön, det är enklast så =).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Nötter är bra, men ska mest ge som gods då de är feta. Men så länge de inte är saltade osv så är det ok! Rostade är väll inga problem egentligen, men är de rostade är de oftast saltade med.
Själv brukar jag ha solrosfrön som extra tillskott om de behöver gå upp i vikt, annars har jag solrosfrön och pumpakärnor som godis - mycket uppskattat! =)
Russin är gott godis det med, men de kan bli lösa i magen av för mycket (i och med sockret) så ge bara några få åt gången och endast ibland.
Som med det mesta - nyttigt i måttliga mängder!
Hakuna matata!