Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2282 ggr
[Momiji]
0

Väldigt besviken

Har tyvärr senaste dagarna sett detta flera gånger. Folk kommer hit och ber om hjälp och andra bara hackar på dom och trycker ner dom. Dom får höra att dom inte borde ha kanin p.g.a att dom bor på ett visst ställe, dom borde inte få avla p.g.a att dom inte vet "nog mycket" enligt er om kaninavel och andra småsaker som vad dom ger sin kanin för mat och vilka slags burar dom har.

Folk kommer hit och söker tips? och råd men allt dom får är skit, och när någon väl försöker hjälpa dom så är risken stor att den också får skit.

Tyvärr leder detta nog till att dom som skapat tråden slutar läsa den innan någon kommer med tipsen som kan hjälpa, och jag hoppas verkligen att inga kaniner fått lida för att någon bakom en dataskärm känner att den borde slänga ur sig några spydiga kommentarer. Vi är ju trots allt här för våra kaniner.

Sen finns det dom som verkligen försöker hjälpa och står upp för dom som vill ha hjälp här inne. Otroligt stort tack till er! Ni är verkligen guldkorn i vardagen.

Tycker vi borde behandla varandra bättre här inne och hjälpa istället för att själpa, som någon skrev i en kommentar:

"Säger som Bamse, har man inget snällt att säga så ska man inte säga något alls"

Var bara tvungen att skriva av mig för just nu är jag så förbannad att det inte ens går att sova

Körsbär
0

Jag förstår dig, jag själv är ganska ny på kanin i fokus och jag blev förskräkt när det började komma taskiga kommentarer till andra på en tråd jag läste! :/ Inte roligt alls!!

Bamse 08
0

Får jag bara fråga vem Bamse är? Menar de mig? För OM så har jag inte  skrivit något sånt.

Själv så håller ja med till vis del

What doesn't kill you makes you stronger.

queridos
0

#2 - Vet du inte vem Bamse är? Världens starkaste björn? Förvånad

/ Cecilia Hanson

Fabiola
0

Man undviker att skriva om vissa saker för att inte bli påhoppad. Det är tyvärr ett forum som jag upplevt väldigt negativt och svårt att komma in i "gänget"

Bamse 08
0

#3 är det det de menar?Glad Såklar jag vet :P

Sweet Teddy
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Håller med…
Jag är väl inte något direkt proffs, men jag försöker verkligen hjälpa de som kan mindre med den kunskap jag har.

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

Rexkanin
0

TS- Tummen upp!

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

Baby-Blue
0

bra skrivet! håller absolut med att man borde hjälpa varandra istället för att hacka på varandra.

Teddyvide
0

Hoppas att de som håller på slutar nu…:)

Weinertecknade dvärgteddys i olika färger

www.storkebodaskaniner.weebly.com

Kristall
0

Håller med, det ska aldrig få gå över gränsen, och personliga påhopp, kränkningar etc får inte förekomma. Jag skulle t.ex. aldrig kalla en människa för djurplågare för jag vet hur mycket det sårar! Men det är trots allt ett diskussionsforum och man måste få uttrycka sin åsikt och diskutera.

Många verkar anse att bara för att man inte håller med TS till 100% och tycker denne är felfri i sin djurhållning eller annat så har man något emot personen i sig och vill få denne att känna sig kränkt och nedtryckt. Det är inte sant.

Men får man bara höra positivt/ingenting alls om allt man gör tror man ju att det är så man ska göra, och sitter en annan människa med mer kunskap och inte vågar säga något för att denne då anses vara elak, ja då tycker i alla fall jag att något är fel.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Pelzi
0

Har set många som har saltsten och fröblandningar och höhäck till sina aniner på smådjurstallet (Kaninstall man får hyra plats till sin kanin) och kaninerna har inte alls mått nå dåligt var friska och blivit runt till och med 10 år gammla.

Så jag tror inte att dom som har fröblaningar och sånt som man inte helst ska ha till kaniner inte menar något illa mot sin kanin utan älskar sin kanin lika mycket som alla andra gör.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Kristall
0

#11: Självklart inte, man utgår ju (väl?) ifrån att folk vill sina djur väl. Att någon ger fel foder eller liknande beror ju främst på okunskap, och även om djuren kanske mår bra ändå är det ju bättre att ge rätt foder, och om man då är tyst av en eller annan anledning är det ju djuren det går ut över. Sen spelar det ju förstås en ganska stor roll vilket sätt man säger det på, men rätt sagt så behöver ingen ta illa upp av att få lära sig något.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Momiji]
0

# 2, Menade björnen Bamse, hoppas du inte blev förskräckt när du läste det och trodde att jag menade dig. Vet hur konstigt det kan bli, ursäkta att jag inte var tydligare Glad

Tack så mycket allihopa, har verkligen gått och varit på dåligt humör sen jag började se alla taskiga kommentarer till dom som ber om hjälp. Har inte sett så mycket av det, men bara varit med i i Fokus sen slutet av mars.

# 10, visst måste man få säga vad man tycker, men det finns många här som jag tycker har gått över gränsen, någon har kallat andra för handikappad, djurplågare o.s.v. Självklart får man diskutera om man tycker att något verkar fel, men för många har till slut skrivit rent taskiga saker.
Kan ta ett exempel på hur dom trevligare diskussionerna är:
Någon frågar om man kan ge sin kanin t.ex. Körsbär, och som svar får den att det är en stenfrukt som är giftig och att man inte ska ge den till kaniner.
Där har dom svarat på frågan, sagt vad dom vet och vad dom tycker utan att vara otrevlig. Men tyvärr så har det varit väldigt många på senaste tiden som kommit med taskiga kommentarer, och när en börjar så kommer dom andra. Det kan vara 7 - 8 st som går på en person för att den ville ha svar på en fråga.
Visst måste man få säga om man tycker att något verkar fel, och så länge man skriver det på ett trevligt sätt är det helt okej.

Wand
0

Jag håller självfallet med dig, men samtidigt så måste ju folk kunna säga till någon att "Du har en väldigt dåligt anpassad bur till din kanin" eller "Det foder som du ger din kanin är inte bra" - Detta är ju sådant som kan få kaninen att må bättre, och det är väl det som är huvudsaken? 

Självfallet ska man inte tracka ner andra bara för att de inte är tillräckligt kunniga eller vad det nu kan tänkas vara, men då är det väl samtidigt bra att det finns folk som (på ett vänligt sätt!!!) kan vägleda denne litegrann.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Momiji]
0

# 14, jo, som jag skrev i inlägg # 13 så måste man ju få säga vad man tycker, så länge det är på ett trevligt sätt

Pelzi
0

#12 jag har sagt till  dom att "Pellets är bättre att ge än fröblandningar" då har dom sagt att dom vet om det men att dens kaninen inte gillar pellets.

vad kan man då säga man vill ju inte tjata på dom :/

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Suskiv
0

Att ge kritik eller informera om felaktigheter är inte det samma som påhopp. Det finns ett bra exempel ur min direkta närhet.

Grannarna har köpt ett marsvin och en kanin. De bor båda i samma bur. Det är mot lagen och inget att rekommendera heller för den delen.

Jag påpekade att de borde köpa ett till masrsvin och ha kaninen i en bur och masrvinen i samma eftersom jag misstänkte att de inte visste att marsvin ska bor med andra marsvin. Det slutade med att alla grannar tycker att jag är en idiot som är dum i huvudet som inte fattar att kaniner och marsvin visst kan bo ihop och det går hur bra som helst att ha marsvin ensamma för de känner nämligen folk som har ensamma marsvin och djurskyddslagen är bara löjlig och inget man behöver följa eftersom de inte kommer kontrollera så länge ingen anmäler.

Personligen skulle jag bli glad om nån påpekade om jag gjortde nått fel pga okunskap. För jag vill ändå att våra djur ska ha det så bra som möjligt och kunskap är det som behövs för att de ska få det så bra som möjligt.

Jag blev ledsen över de påhopp jag fick mot ta för att jag föröskte hjälps så nu säger jag inget även om jag ser uppenbara felaktigheter.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[bubblans]
0

#17: är det mot lagen att ha en kanin och marsvin i samma bur ?? Det viste jag inte :O Det kan inte stämma ??

Men i en bok jag har står det att kaniner och marsvin kan leva i samma bur och bli livslånga kompisar.

Jag förstår inte vad din granne har gjort för fel? är buren för liten för djuren ? Marsvinet är ju inte ensamt den har ju en kompis fast en kanin :P Tror inte att de gör något fel eller vd tror ni alla andra ?^^

Intressant :)

MikaTela
0

#18 Jodå det stämmer. Enligt lagen ska djuren ha en artfränd som sällskap om något.

Sen utöver lagen är det olämpligt att ha marsvin med kaniner, dels äter dom inte samma då en marsvin ska ha så mycket grönsaker som möjligt. Sen så har marsvin känsliga ryggar som lätt kan råka brytas om en kanin tar ett oförsiktigt glädjeskutt.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Suskiv
0

# Lagen säger att marsvin ska bo med en artfrände. Så ett ensamt marsvin i samma bur som en kanin är mot lagen. Sen rekommenderas det inte att kaniner och marsvin bor ihop eftersom de äter olika och så riskerar kaninen att skada marsvinet.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

kaninjosse
0

Tycker även det förekommer utfrysningar bland medlemmar, den ena skriver ett inlägg och får massor av kommentarer och hjälp medans en annan som skriver lika intressant inlägg knappt får något svar alls..

Bamse 08
0

#21 Håller med

Fridaaaa
0

#18 Lagen säger att ett marsvin måste bo med en artfrände = ett annat marsvin (av samma kön då eller kastrerad hane med hona).
Kanin och marsvin talar inte samma språk, äter inte helt samma mat, en kanin kan skada ett marsvin och vice versa om man inte har ett riktigt stort utrymme.
Så nej kaniner och marsvin ska inte bo ihop permanent :) Många djur böcker (speciellt lite äldre böcker) ger ofta fel info, likaså många djuraffärer.
Så tycker att Suskiv gjorde helt rätt! Eftersom det är så.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[bubblans]
0

aha där ser man Glad Lärde man sig något nytt här då :)

LinneaJohaanson
0

Sedan bär kaniner oftast på ett virus som är dödligt för marsvin! Förstår inte varför folk vill riskera det? Kaniner är även kolonidjur och trivs bäst ensamma med andra kaniner runt om sig dvs i tex en annan bur! Till ämnet, håller fullt med.. Det går knappt att skriva med folk här inne längre.. Folk är bokstavligen elaka, det.är påhopp och mobbing. Inne på andra forumen är alla glada och trevliga, har dragit mig härifrån och håller mig på mitt forum och hamster. Och vart har medarbetarna och Sajtvärd tagit vägen?

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[Momiji]
0

# 25 Håller med. Är hellre inne på Hermelinkanin och Hamster än här, där är alla trevliga.

Fridaaaa
0

#25 Det där med bakterien tror inte jag inte ett dugg på. Då skulle alla mina marsvin vara döda nu då eller sjuka. För mina marsvin får träffa några av mina kaniner ibland och har även haft kaniner i samma rum som marsvin, men aldrig haft sjuka marsvin (inte pga kanin i alla fall).
Och alla kaniner trivs inte ensamma, min Flizan t.ex trivs bäst i sällskap  med Tufsan, helt annan kanin. Men du har rätt, kaniner är kolonidjur så behöver inte vara i flock.

LinneaJohaanson
0

tjaa.. man får ju tro vad man vill men om jag hade kaniner och marsvin skulle jag aldrig riskera det bara för att jag inte tror det. Eller jag tror ganska bra på det men som sagt om jag inte skulle tro på det!

Kaniner i teorin är inte flockdjur och det ligger alltså i deras natur att vara ensamma med djur omkring. Sedan finns det dom förmänskligade djuren också som människan lärt om naturen på. Det beror ju helt på hur naturligt man vill att kaninerna ska leva!
Mina kaniner skulle aldrig vilja ha en annan i buren!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Twixxie
0

Precis som #27 tror jag ínte at alla kaniner trivs ensamma. Har en kanin som vart jätteledsen när hans brorsor flyttade, slutade komma fram till mig,brydde sig knappt om maten. Sen prövade jag köpa en liten hona till honom.Dom fann sig snabbt med varandra och han har blivit en glad kanin igen Glad Så nog är det från individ till individ alltid Flört

Wand
0

#29 Håller med. När vi hade kaniner, jag och min syster hade en varsin, så var de helt olyckliga när de inte fick vara tillsammans i buren.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

LitenPyssling
0

Istället för att ge kritik, ge konstruktiv kritik.
Att få ren kritik emot sig är det ingen som vinner på i längden, det startar snabbt påhopp ch andra otrevligheter. Men om man kan, så ge istället konstruktiv kritik - detta vinner båda på dessutom.
Personen ifråga som ger denna konstruktiva kritik vinner förtroende och gör heller inte otrevliga inlägg utan vänliga och informativa inlägg. Och personen som då tar emot denna konstruktiva kritik får heller inte en otrevlig läsning utan en trevlig upplevelse med nödvändig information.

Självklart ska man kunna säga att ett foder är fel, men jag vet själv att ordet "fel" kan i fel meningar bli väldigt anklagande och vet man då med sig att man kan bli missuppfattad på det sättet så kan man ju istället använda "mindre bra".
Och sen kan man ju komma med olika exempel på andra foder som är bättre och ge recensioner på de (om man haft det själv).

Om vi ska detta med fröblandingar som exempel.
Exempel 1:
Kaniner ska inte ha fröblandningar, det är helt fel och gör kanin tjock!
Exempel 2
Jag skulle rekommendera dig att byta till Carrier (exempel) då fröblandingar inte är tillämpade för kaniner utan kan snabbt göra de överviktiga, alla fröer är heller inte bra för kaninen. Carrier innehåller det som en kanin behöver och hjälper kaninen att hålla vikten, jag själv tycker Carrier fungerar jätte bra till mina kaniner som har svårt att hålla hull, men det fungerar lika bra till de kaniner som har lätt att gå upp.
20kg Carrier kostar ungefär 300kr och finns på Granngården, jag rekommenderar varmt detta foder.

Vilken av de är trevligast att läsa och mest informativ?

Eller detta med Avel och okunskap. Har någon fått en kull så kan man inte göra annat än att stötta och hjälpa personen ifråga. Det som hänt har hänt och även om det är inte det bästa alla gånger så kommer ingenting bli bättre av att man anklagar personen ifråga för att denne inte visste vad den gjorde eller liknande.
Då kan man istället rekommendera personen ifråga att läsa på lite om Avel, vad som gäller och så vidare och sen stötta personen.
Jag själv tycker det är tråkigt att det föds kullar med okunskap och där man bara parat sin "söta lilla hona" för att få söta kaninungar, men hur startade man själv egentligen?
Jag kan ärligt säga att jag själv läste på allt jag kunde hitta om kaninavel, men den första kullen var just för detta - söta kaninungar på min söta lilla hona.
Och just det här med "söta kaninungar på min söta lilla hona" är något som otroligt många större uppfödare startade sina karriärer med.
Det är absolut ingenting som ska uppmuntras till, men man får inte glömma att många uppfödningar startar just vid en sådan här kull.
En kull helt utan syfte egentligen, bara att man ville ha söta ungar.

Ingen tjänar på att kasta smuts på någon annan, båda förlorar på det. Personen ifråga får dålig omdöme och personen som får smutsen får dåligt förtroende för sidan och dessutom riskerar även kaninerna att råka illa ut eftersom att ingen hjälp fås.

Konstruktiv kritik är en kritik där man berättar vad som är fel och hur det kunde göras bättre. Man framför på ett trevligt sätt vad som är mindre bra och hur det kunde korrigeras till nästa gång, man lyfter även fram saker som kan förhindra eventuella bakslag framåt i tiden med just den kullen eller kommande kullar.
Och man avslutar normalt konstruktiv kritik med saker som personen ifråga redan gjort bra.

Oavsett vad situationen gäller så kan man alltid påpeka felen på ett trevligt sätt genom konstruktiv kritik. Om man har svårt för att ge just konstruktiv kritik utan bara kan ge ren kritik, öva då på en kompis så får denne påpeka vad du kan göra bättre.
Be även någon att ge ren kritik till dig om saker du gör fel, det är inte så trevligt alla gånger och kan hjälpa dig att bli bättre på att ge kritik eftersom att du då har förståelsen till hur mycket vissa meningar kan såra då de framkommer på fel sätt.

Ren kritik är många gånger otrevligt och man vinner inget själv på det, inte heller personen som får den. Vad vinner man när man får höra vilka fel man gör men inte hur man gör de rätt?

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Zvintos
0

#31: Tummen upp för det inlägget!

Baby-Blue
0

#31 Jätte bra inlägg!

Teddyvide
0

#31 Håller med! Hoppas på ett trevligare kanin iFokus efter detta;)

Weinertecknade dvärgteddys i olika färger

www.storkebodaskaniner.weebly.com

Fridaaaa
0

#31 Mycket bra skrivet Skrattande

[Momiji]
0

# 31, helt underbart inlägg Glad

Twixxie
0

#31 Super :D