Raka Kanin
Hej!
Jag har upptäckt att min dvv har tovor i precis hela pälsen… Jag har aldrig riktigt förstått att man ska borsta dem regelbundet eftersom min första kanin har mycket kortare päls och har aldrig haft en tova.
Jag har försökt borsta/klippa bort det värsta men är så rädd att jag ska råka klippa honom i skinnet och det är så mycket tovor så jag undrar om man kan raka kaniner? Alltså så att det blir kanske 5mm kvar av pälsen? det skulle underlätta både för kaninen och mig. Enda problemet är att då är ju bara den ulliga underpälsen kvar, gör det något?
Nej man kan inte raka en kanin. Deras hud är alldeles för tunn och ömtålig för att man ska kunna köra med en rakapparat eller trimmer. Det enda sättet är att sakta bit föt bit klippa loss tovorna och försöka borsta ut dom.
/Jessica
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Raka kan man göra ja, men tänk bara på att kaniner har en tunn hud så man kan lätt råka klippa hål i huden på dem, så de gäller att man är försiktig å att man är minst 2 st.
ja skulle försöka klippa bort dem.
Bara akta huden på den så ska de gå bra.
Ok, det verkar som jag ska försöka klippa bort dom då… Hoppas Piki förlåter mig, han tycker verkligen inte om att bli klippt :!
En dvärgvädur som får tovor? Aldrig varit med om, det är väl en lejonhuvad ddv du har då? För en äkta ddv har ju jättekort päls :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
3 bara akta så du inte klipper hål i skinnet, å se till å vara 2.
#4 nej det är ingen lejonhuvud och han har typ 2-3cm päls, renrasig
#6 Okej? Aldrig varit med om att en korthårig kanin har fått tovor.
Inget som har fastnat i pälsen?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.