Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 3344 ggr
proxima
0

Varning för skabb!

Var till veterinären idag med en av mina honkaniner som varit (väldigt lite) snuvig till och från ett tag. Veterinären menade på att det var i princip osannolikt att snuvan är pasteurella, däremot hittade hon skabb i pälsen och efter att ha kollat mina andra kaniner hemma så är det bara att konstatera att hela högen har skabb. De ska behandlas med stronghold tre gånger med tre veckors mellanrum och alla burar, inredning och redskap ska desinficeras. Snorprov är dock taget och besked kommer troligtvis på fredag nästa vecka.

Då jag aldrig haft problem med snuviga kaniner tidigare och då jag tidigare konsulterat veterinär som gav mig lugnande besked och inte ens tyckte att jag behöva komma in så har jag dumt nog inte kollat upp detta tidigare. Man lär dock av sina misstag och nu vill jag uppmana samtliga kaninägare att kolla igenom era kaniner! Skabb syns som små, små kryp som rör sig och det måste behandlas!

Det här leder såklart till att jag stänger igen min kaningård tills jag dels fått besked om snorprov och dels fått konstaterat att mina kaniner är skabbfria. Jag tänker alltså varken sälja eller köpa några kaniner tills jag får negativa provsvar från min veterinär.

Om ni undrar något så maila mig gärna! (emelie.c.persson [at] gmail.com)

Fridaaaa
0

Fast det är inte skabben som ger snuva :) Så det måste vara något annat med.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

proxima
0

Nä, det är klart, men hon menade på att skabben kan ge nedsatt immunförsvar så att virus lättare får fäste och orsakar förkylningen. Men som sagt, prov är taget och svar kommer nästa fredag!

Fridaaaa
0

#2 Aha! Du menar så, ja stämmer nog braSkrattande

kaningodis
0

Det låter som "vanliga pälskvalster" tycker jag. Syns som små prickar i pälsen, oftast vid skulderbladen. (Syns ju såklart bäst på vita, på mörka kaniner kan det vara svårt att upptäcka det.) Tror faktiskt att det är ganska vanligt, har de endast lite av det så kan det vara svårt att upptäcka om man inte har väldigt bra syn.

Det som jag fick reda på när jag använde stronghold är att det räcker med behadnling och sedan är djuren skyddade mot nya angrepp i en månad. Sedan så behöver man inte göra någon extra rengöring/desinficering när man använder stronghold då det är så stark och "dödar" omgivningen.

Dock så är ju en ordentlig städning/rengöring bra såhär på sommaren då det bildas mycket bakterier.

Hoppas att den snuviga kaninen blir frisk!

Kastanjegårdens Kaniner

zezagena
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om det sk mjällkvalster tror jag men beh bäst alla drabbade kaniner med inj Ivermeticin el Bimecin hos veterinär, 2-3 sprutor kan behövas

De symtomfria kan man nog isolera tills ev symtom

Lycka till Flört

[nataschaj]
0

Va kan man köpa stronghold då? pris? (tänkte man kan ju alltis före bygga)

Fridaaaa
0

#6 Finns enbart på recept på apoteket.

zezagena
0

#6 Rekomenderar inte beh i förebyggande syfte, varken kvalster, mask el annat, det är ju så de resistensen ökar hos skadedjuren/bakterier o de blir svårbehandlade på sikt Obestämd

God hygien och bra foder är A och O, borsta/kamma gärna förebyggande dock spec på "pälsiga" kaniner =)

Behandla endast vid synliga symtom, det är mitt råd o åsikt Flört

[nataschaj]
0

#8 jaha ok, ibland är de bra å förebygga å ibland inte dårå, haha. Men ja lär la slippa de. (för tillfället)

Fridaaaa
0

#9 Just parasiter, mask osv kan man tyvärr inte det, ska endast behandlas om dem har fått det Glad

[Wera]
0

Våran katt fick skabb (i öronen, ej päls) som smittade våra hundar, katten hade symtom som rinnande ögon (p.g.a försämrat immunförsvar?) under en lång period, svart gegg som kom och gick i öronen och våra hundar hade samma gegg i öronen som kliade.

Vi fick fästingsmedel som man droppade i nacken i pälsen (receptfritt) och örondropp samt att vi skulle rengöra öronen och ta bort gegget i öronen varje dag med tops.

Detta försvann sedan på hundarna men katten hade kvar fast vi inte märkte (eftersom katten haft det längre) så det kom tillbaka ännu mer och smittade hundarna igen så det var bara att behandla igen.

Detta smittades dock inte till kaninerna och inte heller min pojkväns katter som min hund hade varit med litegrann.

Ögonen på våran katt slutade iaf. rinna och han ser mkt fräschare ut nu. :)

Vet du hur du har kunnat fått in skabben till dina kaniner?
Jag tror vi fick in skabben genom vår katt för vi hittade han i skogen ihop med ett gäng andra katter så han hade nog det när vi fick hem han utan att vi märkte något för än långt senare.

proxima
0

UPPDATERING:

Skabben är inte skabb, utan mjällkvalster (Cheyletiella) och snorprovet var negativt, visade endast på en normal, blandad bakterieflora :)

Kommer ändå behandla kaninerna med Stronghold x3 så hoppas jag att båda snuva och kvalster försvinner!

molnen
0

Har en kanin som tappat päls på baktassarna ,kan man göra det av skabb eller av dessa mjällkvalster ?