Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1411 ggr
[bubblans]
0

hjälp ? :)

jag undarar när man låter två kaniner träffas för första gången :) när den ena börjar slå på den ena med tassarna ska man då sära på dem och ta 15 min pause och testa igen senare ?

Många tycker olika har bl.a läst att man ska ta 15 min pause varje gång de händer.Men visa säger att man ska låta dem ''slås'' så är det över efter en stund Tungan ute 

Har läst om detta men alla säger olika så blir lite förvirrad ^^

[myran96]
0

man ska inte ta bort dom när dom börjar slå på varann, det är bättre att låta dom hålla på och sen kommer dom att vara kompisar efter ett tag :)

[bubblans]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1: ohh , tack! 

Jag Försöker att få två kaniner att bli vänner en hona och en hane :)

Men om hår flyger av från dem då ? låta dem fortsätta ? och om de biter varandra sära ?

Sen när de juckar ska de få jucka på varandra eller inte ?:P hört att de inte ska få göra de hmm men de borde väl få göra de ? 

Tänkte släppa dem i ett stort kompastgaller Hage så ska jag bara släppa dem lösa där så får de göra sit ? Det är cirka 20mx20m på varje sida . Ska man ha sele på dem när de träffas eller bara släppa dem lösa där ?

De är kastrerade. Men om de ''slås'' jätte länge ? vad gör man då ?

[myran96]
0

du kan släppa dom lösa i kompostgallret utan sele, Om dom slås länge så är det inge fara dom kommer bli vänner efter 1 dag ungefär :) Men var beredd poå att dom kommer sen att bråka i buren dom ska bo i. Men det kommer gå bra! Låt dom bara vara så kommer dom bli sams.

Om dom biter varan så ska du inte sära på dom, hår kommer dom ryka från varandra men dom över lever :)

[bubblans]
0

#3: tack, ska testa det nu ! Skriver hur det gick ^^

[myran96]
0

#4 jätte bra! lycka till! :)

Asplyckans kaniner
0

jag skulle prova låta mina hankaniner hälsa på varandra , jag var jätte rädd på att Apollo (den äldsta) skulle böra slå Nemo (den yngsta) men det gick hur bra som helst ! ångrar inte att jag gjorde det heller :)

[bubblans]
0

Det gick bra ! de slogs som bara den .. men efter några sekunder låg dem bredvidvarandra trötta och de gick ifrån varandra. Sen nu ligger skutte (killen) på gräset och kafka (tjejen) i en tunnel. Ska jag låta dem träffas såhära nu varje dag ? låta dem vara i hagen tillsammans hela dagarna ?

[myran96]
0

ska du inte ha dom i samma bur?

[myran96]
0

du kan nog ha dom i samma bur nu, så du behöver inte låta dom träffa varandra varje dag utan du sätter bara ihop dom i samma bur :)

Fridaaaa
0

Ska du inte ha dem i samma bur?
Annars är det bara stressigt för dem att träffas bara då och då, eller lite var dag.

Är hanen kastrerad?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

imsuchadiva
0

Men herregud du kan ju inte låta kaninerna slåss :/

[bubblans]
0

#9: Vdå ? de är i rasthagen nu tillsammans. Ska jag sätta in dem i buren tillsammans nu ? ska man gå så snabbt fram, varför ?Glad

#10: jo det ska jag. Ja, det är han.

#11: Tycker din kommentar var onödig jag följde bara myran96 råd.

[myran96]
0

#12 du kan ju låta kaninerna vara i ute hagen ett tag, men sen kan du sätta in dom i buren tillsammans :) Dom kanske kommer att bråka lite i början men sen är det nog över :)

Fridaaaa
0

#12 Man ska INTE. Spelar ingen roll om någon har sagt det här eller vem som har sagt det, för det är helt fel.

[bubblans]
0

#13: ahha, tack Glad Jag har en utebur som är 200mx90x80-75cm och jag undrar kan man låta dem bo där övernatten själva trots att de precis sats ihopa ? eller måste man ha koll på dem övernatten ?

Den är nybyggd och ingens revis finns där i. Men de har ju inte varit nära varandra i hagen precis, kafka (tjejen) undviker honom .

[bubblans]
0

#14: ska inte vad ?

Fridaaaa
0

#16 Låta kaninerna slåss (en del av texten försvann". Aldrigaldrigaldrig…

[myran96]
0

#17 det är inte farligt att dom slåss, de dödar inte varandra.

Visst om dom håller på att slå ihjäl varann så är det ju en helt annan sak, då trivs dom ju inte tillsammans och då ska mna inte ha dom i samma bur. Men om dom kraffsar lite på varann och springer runt lite så är det ingen fara.

Det är inte precis som man släpper ihop flera hanar i samma bur, först bråkar dom men sen efter en dag har dom bestämt rang ordningen och alla är snälla mot varandra.

#15 eftersom alla andra här håller på att säga emot så kan du ju ha kaninerna i ute hagen och sen så får dom komma in i sina egen bur och sen dagen efter släpper du ihop dom. Tror inte på det men, gör som du vill :)

[bubblans]
0

#17: Tycker du skriver med en otrevlig ton och överdriver ganska mycket. Men tack för svaren :)

#18: Okej, får se vad jag gör för alla säger olika och det gör mig jätte förvirrad. Liksom jag vill ju göra det som är rätt därför skrev jag inlägget för att få råd och tips? men att alla säger olika gör mig förvirrad och lite orolig på hur jag ska göra :/

Hur vet jag då om de försöker slå ihjäl varandra ?

Fridaaaa
0

#19 Nej jag skrev inte med otrevlig ton, skrev bara som det är, Skulle aldrig låta mina kaniner slåss. Smågnabba/tjabba är en sak men slåss, då ger dem varandra sår osv, annars är det gnabb. Och jag överdriver inte.

Och du märker om dem försöker ha ihjäl varandra, om päls far omkring, dem ger varandra sår osv.

[bubblans]
0

#20: Okej men tycker du säger det på fel ton iallafall. Men om du nu tycker den metoden är fel som Myran96 sa så kan väl du säga hur jag ska göra då ?liksom hur tycker du jag ska låta dem träffas ? Berätta liksom för det är därför jag skrev detta inlägget från början. Istället för att prata med en sån nedlåtande ton.

Fridaaaa
0

#21 Jag pratar fortfarande inte med nedlåtande ton (jo nu för att du sitter och ljuger). Jag skriver på mitt sätt precis som du skriver på ditt sätt. Så är det liksom.

Indroducera i en neutral Hage. Slåss dem så ska man inte låta dem vara ihop. Man får testa lite i taget.

[bubblans]
0

#22: Det var nedlåtande att skriva ''(jo nu för du sitter och ljuger)'' tycker jag.Menar bara att man kan uttrycka sig på samma sätt fast i en mer trevlig ton. okej det var det jag undra.

Fridaaaa
0

#23 Ja just det ja men inget av det andra jag har skrivit av varit nedlåtande ton.
Jag uttrycker mig på mitt sätt i skrift och du ditt, eller hur?
Alltid är det någon som missuppfattar, så är det. Ingen kan skriva så att exakt alla som läser det uppfattar det på exakt samma sätt.
Jag kan tycka en sak är nedlåtande medans en annan kan tycka något annat är nedlåtande.

[bubblans]
0

#24: Men om du nu ville vara nedlåtande där så tycker jag du kan sluta skriva till mig i mina inlägg. är såå sjukt trött på nedlåtande toner i detta forumet. jo, jag tycker att folk kan uppfatta texter på samma sätt när det gäller nedlåtenheter. Sättet man uttrycker sig på liksom. Det är inte ens sätt att skriva det tycker jag ej. Men du får tycka vad du vill :)

Fridaaaa
0

#25 Har jag inte påstått heller, du drar dina egna slutsatser.
Du tycker ja att folk kan uppfatta texter likadant, men så fungerar det inte dessvärre i praktiken.
Och jag har skrivit 1 nedlåtande sak i hela denna tråden, allt annat har varit att jag har förklarat hur det ligger til: att du har uppfattat tonen helt fel, för inget har varit menat till nedlåtande ton! :)

[bubblans]
0

whatever :)

Asplyckans kaniner
0

#27 , jag tycker du ska lyssna på dem som har mycket mer erfarenhet om kaniner.

Fridaaaa
0

#28 Vad menar du med det? Förvånad Att vi som har skrivit inte har någon erfarenhet? Det tycker jag var nedlåtande om något.

[bubblans]
0

#28: det gör jag ju varför tror du jag skrev inlägget från början :P jag skrev whatever för jag inte orkade bry mig om de vi pratade om nyss. Trött på denna konversationen :P riktigt för jag lyssnade på myran96 först och sen blir alla sura och säger olika så  vem ska jag lyssna på ? och myran96 har erfarenhet vad jag kunde se. Men vi lägger ner nu för jag är trött på detta .

Asplyckans kaniner
0

#29 , jag menar att hon ska lyssna på er som har mycket erfarenhet om kaniner & då rikta jag då mer åt dej , att hon ska lyssna på dej.

imsuchadiva
0

Slåss kaninerna så ska man sära på dem, på en gång! 
Hur många människor tror ni först träffas och slåss o sen blir vänner? Brukar ni tvinga varandra att bli vänner?
Alla fungerar inte med alla, så är de bara.

Men de du kan göra är att låta kaninerna träffa varandra på en neutral plats precis som Frida skrev.
De kan tx vara i en kompostgaller Hage som står någonstans där de inte varit. Ut och gå med dem i sele så de blir lite mera fria och inte så instängda och "ihop tryckta".

Du kan även ha burarna nära varandra så de ser varandr och kan "prata" med varandra.

Men kom ihåg, börjar kaninerna slåss, sära på dem. Annars kan de uppstå allvarliga skador.

imsuchadiva
0

Bubblans har tydligen tagit bort sitt konto, antar att hon inte längre är intresserad av hjälp.