Två honor med en kull
Hej! Vi ska skaffa 2 stycken honor av den sällsynta rasen Jamora när uppfödaren fått ungar och dem blivit leveransklara, och dem ska bo tillsammans. Jag vill gärna bedriva uppfödning, men då undrar jag om det kan vara två honor i samma bur om en av dem har en kull? Jag hade tänkt mig att båda skulle få en kull var om året. Om det inte går kan jag skaffa en bur där honan med ungar just då ska bo, men självklart ska jag då sätta ihop dem i rasthagen tillsammans varje dag så dem kommer ihåg varandra och man kan sätta ihop dem igen när ungarna har flyttat. Eller kan ungarna bo med båda två honorna? Vid vilken ålder? Jag menar med min fråga att den andra honan kanske kan skada ungarna eller så kan deras mamma skada henne för att hon vill skydda ungarna. Vad är bäst, vad ska jag göra?
det är ingen bra ide och ha två honor tillsammans när den andra ska ha en kull, låt dom då vara i olicka burar tills ungarna har vuxit upp och flyttat
#1 Ja men då ska dem ju inte vara isär så länge, dem ska ju få träffas i hagen någon gång i veckan så dem kommer ihåg varandra. Men går det att dem får träffa varandra då eller kommer honan med ungarna vara aggressiv då?
varför har du inte bara dem i vars en bur ? dem kan ju träffas senare ändån , om du har inneburar kan dem ju vara brevid varandra :p
#3 Kaniner lever i kolonier och dem kan må bra av att få bo med en annan kanin och då får dem inte lika lätt tråkigt. Men jag ska göra så att jag låter hon med ungar bo i en annan bur.
Det kan gå att ha de ihop, jag har hört om fall där det funkar. Men det är långt ifrån säkert.
Och att låta de träffas nån gång i veckan i hagen för att komma ihåg varandra är enligt mig ingen idé. Jag tror de varje gång skulle behöva göra upp.
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
#5 Okej.
Du kan ju låta deras burar vara nära varann då känner dom av varandras dofter och känner sig inte ensamma :) Och när ingen av dom har en kull kan dom ju gå i rasthagen tillsammans :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har inte läst kommerntarrna…
Jag skulle haft dom i två olika burar, bredvid varandra. :)
Kaniner är ju klononidjur & triv bäst själv på sitt eget revir.
/ Kram Johanna & ninerna. ♥
Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥
#7 Men det går ju inte att sätta ihop kaniner när dem är vuxna.
#8 Då kanske det blir så då.
#9 Varför skulle inte det gå?
Ska dom ha kull nu direkt eller? För jag har 4 kaniner varav dom går i rasthagen 2 och 2 och det är typ ända gången dom träffas och det går jättebra :)
Har också haft en hona från ena "gruppen" och min kast. hane från andra "gruppen" tillsammans i hagen och dom var båda vuxna :)
#10 Ingen av våra kaniner går att sätta ihop med varandra. Nej, dem ska inte ha kull förrän åldern är inne och dem är ju inte ens födda än.
#11 Men då kan du ju ha honorna i varsin bur och låta dom träffas i hagen :) Eftersom båda e ungar då du fått dom så e det ju större chans att dom accepterar varandra :) Sen kan dom fortsätta träffas där om det går bra, fast jag skulle råda att inte låta dom träffas när någon har en kull :)
Att ingen av era andra kaniner går ihop är nog bara otur (beror på hur många du har).
Som sagt så har jag en kast. hane som går med en hona. Å sen en mamma med sin dotter. Mamman och kast. hane går ihop och dottern och kast. hane går ihop men den första honan går bara ihop med hanen så det är olika också från individ till individ :)
#12 Jag har fem stycken, men två går att ha ihop eftersom dem är syskon och alltid har bott så. Men när deras lillasyster blev sjuk och fick flytta till egen bur ett tag accepterade dem inte henne igen, det var väl ungefär efter en månad.
#12 Ja så kan det hända igen men har man tur gör det inte det :) Mina gjorde inte det.
Men iallafall så det bästa är ju att bara låta dom träffas då och ha burarna nära varandra :)