Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 930 ggr
ölandskanin
0

Flera kaniner?

Hej! Har en kaninhona (okastrerad) som är ca. 2 år. Skulle vilja köpa 1 till kanin som sällskap för henne. Tror ni det funkar? Vad ska man då välja med störst förutsättningar för att det ska funka?

[myran96]
0

Man kan ju köpa en annan hona, då kommer dom säkert att bråka VÄLDIGT VÄLDIGT mycket i början men det går över efter 1 - 2 dagar. Eller det som fungerar bäst är då att köpa en kastrerad hane. Eller köpa en okastrerad hane och sen kastrera honom. Fast om man gör det så måste man vänta att släppa ihop dom. Hur länge vet jag inte men skulle gissa på någon eller några månader :)

ölandskanin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för svaret! Men hur mkt är väldigt väldigt mkt? Skadar dom i regel varandra allvarligt? Läste nånstans att man ska vänta, som du skriver, ca 1-2 månader om man har en nykastrerad hane.

ölandskanin
0

Och bråkar dom lika mycket även om vi tar en hona som är väldigt ung/ en unge?

rabzzit
0

Det är inte säkert att dom bråkar. Men om jag ska säga min åsikt tycker jag att du ska köpa en unge, hälst hona då eftersom du annars måste vänta tills du kan kastrera hane. En vuxen hona axepterar inte alltid en annan kanin, men den har lättare att axeptera en unga kanin så hon inte känner sig "hotad" men en "inkräktare" på sitt revir. När du sätter ihop dom borde du ha dom i en Hage eller liknande eftersom honan kan skydda sitt revir. Men som ovan säger kan det bli bråk, men det är inget MÅSTE. Min kompis fick hem en hona från mig, och hennes andra hona ( som är någorlunda aggressiv mot andra honor ) bet av en bit från lill tjejens öra. Men är din hona lugn och trygg med dig och ser att du håller på med den nya så axepterar hon den kanske, beror som sagt på honan.

Elin.

Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.

[myran96]
0

#2 jag släppte ihop mina två honor för några månader sedan och då bråkade dom otroligt mycket det såg nästan ut som dom skulle döda varandra. Men det gör dom självklart inte. Men dom lungnade ganska snabbt ner sig och det är bara att vänta. Man kan ju släppa ihop en unge med en vuxen hona. Den vuxna honan kan ju bråka lite i början med ungen men det är nog inte lika farligt som två vuxna honor :)

LucyLove
0

Hona&hona brukar inte gå ihop alltid, ev undantag finns!
Ett, oftast, säkert kort är att sätta ihop en kastrerad hane&hona. :)

hjartelyckanskaniner
0

Allt beror på om du har två dominanta honor. Är den ena dominant och den andra bryr sig inte ett smack om vems revir det är så brukar det gå ihop. Men de behöver inte vara så att går ihop. Jag har tre alfahonor och de blir sura bara de ser varandra. Skakar galler, morrar och skvätter. Sen har jag två gudasnälla kaniner. De är lite dumsnäll*ta i trä* för sitt eget bästa haha. Så de går ihop. Ska försöka få in en tredje till dem (mor, dotter och dotter/halvsyster). Får hålla tummarna. Man vet aldrig hur det blir med en tredje. Det behöver inte bli bra med en kastrerad hane. Hanen kan fortfarande ha hormonerna i kroppen men inte kunna göra henne dräktig. Så han är på henne hela tiden. Det är inte vanligt men det kan bli så. De är lite små pilska i början när de fått flytta ihop. Vilken hane gillar inte en fin flicka? Men detta försvinner senare. Mor och dotter är det bästa alternativet enligt mig. Men lite svårt om man inte har ungar, vill ta ungar eller får ta ungar på sin hona. Du får testa dig fram. Fråga ifall du kanske kan låna en kanin från en kompis om din kompis har någon kanin. En hona då, för annars blir det bebisar om hanen inte är kasterad. Behöver inte vara en lång stund. Så går ni till en neutral plats för de båda kaninerna. Ta på sele och koppel så kan de först få gå en liten bit ifrån varandra och äta gräs. Sen går ni lite närmare varandra. Reagerar de inte så får de vara så en liten stund. Sen lite närmare osv. Skulle någon av de reagera så ta bort de från varandra direkt. Om någon av de är dominant och den andra inte är det så kommer den dominanta jucka på den andra för det är ett tecken för de att hon bestämmer som är överst. Då går de att ha ihop:) så håller mina honor på, spec under brunst. Då ska dottern hoppa på morsan och då blir morsan "sur" och hoppar på dottern oxå fortsätter det så.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

ölandskanin
0

Tusen tack för alla svar jag fått! Har fått nys om 2 kastrerade hanar (bröder) på 1 år. Tycker ni jag ska försöka sätta ihop dom med min hona? Och hur går jag tillväga för att få dom bästa förutsättningarna för att allt ska funka?

rabzzit
0

#8 Går säkert, men se till att du mockar och skurar rent buren innan för att honans markeringar inte ska vara ´lika tydliga

Elin.

Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.

ölandskanin
0

En tanke jag hade var att eftersom vi ändå ska bygga en ny vinterbur så kanske jag kanske sätta in "alla 3" där; då finns ju ingens dofter. Kanske dom lättare accepterar varandra då?

Fridaaaa
0

#8 Kan gå :) Men du bör ha en reservplan ifall det inte går.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.