Hjälp :(
min kanin har fått kaniskabb hur blir man av med det ?? snälla hjälp mig
Jag tycker du borde kontakta veterinär så snabbt som möjligt så att kaninen slipper allt kliandet.
Du måste antagligen få en speciell behandling till din kanin. Detta kan du med största sannolikhet endast skaffa via en veterinär.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Säger som # 1 och # 2, hör efter med en veterinär. Lycka till :)
En veterinär kan ge en säkerställd diagnos (inte alltid lätt att se vilken sorts ohyra det är hemma) samt skriva ut rätt medicin.
Stronghold tar det mesta i ohyreväg, dock vet jag inte hur det är med just kaninskabb. Finns även andra medel som man droppar i nacken som är väldigt effektiva, så det är antagligen något sådant du får utskrivet.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Tack så mycket , men jag har hört rykten om att det är obotligt och att man bör avliva kaninen detta stämmer väll inte ? :O
#4 Jag har för mig att det krävs något starkare för skabb, eftersom att det sätter sig i huden och inte pälsen? Är dock inte säker. Men med t.ex hundar och katter så får man ge ett speciellt bad och en massa sådant.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
# 5 Tror inte det stämmer, har aldrig hört om en kanin som fått skabb och avlivats för det
#5: avlivning skulle jag inte tro behövs, vi fick rävskabb på vår hund pga en smittad mårdhund som kom in på vår gård och det räckte med en behandling med Stronghold (som droppas i nacken).
Däremot kan ni behöva behandla era andra kaniner (om ni har flera än denna) samt katt/hund om ni har det, har för mig att kaninskabb går på även dessa arter tyvärr (ev. även människor?). Men som sagt, en veterinär kan bäst säga vilken behandling som krävs.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
En gång så gick det en sjukdom på kaninstallet där jag hade min kanin tror det var hjärtmask maskar som fanns i blodet symtomet var att kaninen kliade sig på öronen.
Vi var tvungen att att avliva kaninen så inte alla andra kaniner i stallet fick det ca 40 kaniner var där då i stallet efter det var vi tvungen att klorin städa och skrubba ut alla burar alla som hade kaniner där fick komma och hjälpa till då men det tog tid att skrubba ur burarna!
http://emmaskaninselar.blogg.se/