Kanin
Hej jag undrar en sak om min kanin, hon ska föda om ca 5 dagar och hon har boat men de är inte jätte fint hon har bara bärt in hö i sin bolåda, och inte dragit päls.
Och hennes mage är rund och hård, är hon dräcktig dåå?
Att hon inte dragit päls ännu är inte konstigt alls, då de flesta honor brukar dra pälsen precis innan ungarna föds.
Även om det såklart finns honor som drar päls i olika stadier av dräktigheten.
Hård och rund mage kan vara väldigt mycket och är ingen garanti att hon är dräktig.
Säkert svar får du om ett par dagar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
okej, menhur vet jag då om hon ee dräcktig? :)
#2 Man känner sparkar i magen. Kan du verkligen tillräckligt om kaninavel/kaninfödsel?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#3 uppenbarligen inte anser jag 
You can't spell Bitchy without Itchy
#4 samma här.
Det går inte alltid att veta till 100% om honan är dräktig eller ej.
Visst om man kan känna ungar, men det är inte alltid man kan det.
Utan man får helt enkelt vänta tiden ut.
Kom det ungar - ja, då var hon ju utan tvekan dräktig.
Men vänta ska de inte boa med halm och inte med hö?
What doesn't kill you makes you stronger.
#7 Dem kan boa med både och och halm. det gjorde min ena hona ena gången :=)
#8 Okej, men de ska väll ha tillgång till att boa med halm också?
#9 Nja behövs inte :) Eftersom dem drar bort päls och boar med också
Jag kan om kaniner men inte detaljer… hon boar med hö och gräs..
#11 men kan du om kaninungar? Dräktiga kaniner? Svåra förlåssningar?
Nej, men snälla kan någon skriva saker som jag ska veta??? snäällllaa
#11 Vadå inte detaljer?
som #12 skrev.
#13En sak som man ska veta att man parar aldrig en kanin utan att veta detaljer,
Sen får jag fråga hur gammal den dräktiga kaninen är?
hon är 10 månader
jag tycker att du skulle ha läst på innan du börjar para ;p
Håller tummarna för att det kommer kaninungar för dig snart, lycka till 
#19 tack så mycket.
skulle vilja veta om ni vet någon bra sida om just kaninavel/parning, och om de skulle hända något, tänker på kaninens bästa :/
mamman är svart grå och lite mörkbrun och pappan är vit och lite ljusbrun :)
#22 , tycker du ska lägga ut bild istället c:
Det är massor du behöver veta. Först och främst så måste du veta hur ett normalförlopp ser ut. Men du måste även kunna viss akutvård själv, tex vad du ska göra om en unga fastnar eller kommer på fel ledd. Du måste veta när kaninen måste till veterinären. Det är kanske inte så kul om din hona dör av en enkel komplikation som hade kunnat undvikas om du var påläst. Är honan försäkrad, en tur till vetrinären för kejsarsnitt är inte billigt.
När ungarna väl är födda så måste du veta hur du håller koll på deras utveckling, vad som är normal utveckling och viktuppgång. Du bör veta hur man stödmatar kaninungar som förlorat sin mamma eller har en mamma som inte vet hur hon ska ta hand om ungarna.
Senare ska du kunna könsbestämma dem och ha plats för alla ungar som du inte får sålda.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#22 Bilder?
Kan tillägga att en av mina kompisar hade kaniner som tjuvparade sig. Dom hade ingen koll alls på något om uppfödning och förlossning, men allt gick bra och kaninungarna växte upp och var friska hela sitt liv och mammman klarade sig jättebra hon också. Så det kommer nog gå bra ska du se 
Gillar att du uppmuntrar.
Det är alldeles för mkt hackande från självutnämnda experter här.
Det är klart att det är bra att skaffa så mkt kunskap man kan, men att få en kull kaninungar hemma är ingen hjärnkirurgi.
Nästan jämt fixar honorna det alldeles galant på egen hand, bara de har nåt att bygga med, och är i friskt skick.
Himla skoj för nybörjare att be om tips? här och ständigt bli nertryckta i skorna.

Skärp er och dela med er av era fantastiska expertkunskaper då!
tack, vet någon någon bra sida jag kan läsa på om kaninavel och allt de hon skrev? =)
#27 Jo håller med dig i det du skriver. MEN man läser på en massa innan man skaffar ungar, och inte efter hand som saker och ting händer, tycker inte jag i alla fall. men visst är det bara bra att fråga och få reda på saker, väldigt bra.
#28 Sök på google eller bland artiklarna här. kommer upp mycket bra saker på google :)
Finns en hel del att läsa här (sök bland trådarna), och på kanin-net.
Kanin-Net har ett bra forum, med många duktiga medlemmar. Oftast blir man vänligare bemött där också.
Se till att din hona har rent i buren, och en hög med halm eller mjukt hö att boa med.
En bolåda ska hon ha, så hon kan gömma sitt bo. Ibland bygger de hellre under hyllan, eller i nåt hörn.
Ge henne gärna lite äpple eller morot efter födseln. Hon kan behöva nåt saftigt då.
Hallonblad ska vara bra för mjölkproduktionen.
Förutom råd du fått ovan så finns det jättemycket att läsa på internet om uppfödning, bland annat:
http://home7.swipnet.se/~w-77537/kavel.htm
Edit, nu när jag läste igenom sidan så är det viss info som inte stämmer. Tex det med att man inte får röra ungarna på flera veckor, helt fel. Man kan röra ungarna från dag ett om man har bra kontakt med honan och hon verkar ostressad över att man är där och "rotar".
Sen var det råd TS ville ha, och ni som svarar utan att ge råd kanske kan låta bli att svara överhuvudtaget!
Ljustadalens kaningård
okej, vart kan man köpa lammnäring?, som jag fattade, om honan dör eller inte ge kaninungarna mjölk så kan jag ge dom lammnäring? :)
#32 Jag tror du kan köpa det i en viss affär , som jag förstått det , av en rottweiler uppfödare som gav sina valpar lammnäring när tiken till valparna dog p.g.a dålig operation med snitt . Det är ju lammjölk , om jag förstår det hela rätt ? haha ..
annars kan du köpa annan mjölkersättning , finns ofta i zooaffärer osv , eller göra själv , går att söka på internet .
Lycka till !