Kanin elr inte?
Hejj
Jag har en kanin sedan fyra år tillbaka och jag och mina föräldrar funderar på att skaffa en till. Min kanin är en hane (ej kastrerad) så enda lösningen är att skaffa en stereliserad hona. Jag har två småsyskon (7 o 4 år) som min kanin är van vid. tycker ni att jag ska skaffa en kanin till??? Jag vill bara ha lite råd och få veta vad ni tycker :))
Nej, inte om du inte vill köpa en bur till. En okastrerad hane kommer vara jobbig mot honan, även om hon inte blir dräktig. Det är dessutom ganska ovanligt med steriliserade honor eftersom det är ett väldigt stort ingrepp.
Men om ni köper en till bur är det bara att välja precis vilken kanin ni vill som passar er familj och era behov =).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
om du ska ha den nya kanin och den du har nu så måste du kastera han annars kommer det bli väldigt jobbigt för både han och den andra. :)
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
Kastrera hanen? Lättare än att kastrera honan.
Sen bör även kaniner ha sällskap, de är i grunden flockdjur som vill bo med andra kaniner. Har den levt ensam hela livet kan det självklart bli problem iom att den är missanpassad, men med lite tid och tålamod brukar de trivas ändå. Under tiden är det dock viktigt att kunna sära på dem om de bråkar för mycket.
Oavsett vad det blir för kanin så måste burar och utrymmen vara stora nog. Vanliga inomhusburar är egentligen för små för en kanin, än mindre för två. Även om de springer lösa i ett rum kan det vara bra med vars en bur.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Vad jag vet så är inte kaniner flockdjur ? Snarare kolonidjur, dvs de lever ensamma (eller med kull) i sina egna hålor eller krypin. Precis som man oftast håller kaniner som sällskap, eller bör (enligt mig), i varsin bur men bredvid varandra.
Så jag anser att barar för att kaninen har levt ensam i nästan hela sitt liv betyder inte det att den är "missanpassad". :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#3 Vad jag vet så är inte kaniner flockdjur ? Snarare kolonidjur, dvs de lever ensamma (eller med kull) i sina egna hålor eller krypin. Precis som man oftast håller kaniner som sällskap, eller bör (enligt mig), i varsin bur men bredvid varandra.
Så jag anser att barar för att kaninen har levt ensam i nästan hela sitt liv betyder inte det att den är "missanpassad". :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#4 Tänkta precis skriva det!
Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk 
''familje'' djur då. Men de lever inte isolerade från andra kaniner.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#8 Nej, det gör de inte, men det betyder inte att de vill vara nära andra kaniner. Kaniner föredrar att vara ensamma, jämfört med t.ex marsvin som vantrvivs om de inte går tillsammans med en kompis. :)
// Anka
Nu vet jag att detta beror på kanin till kanin. Men kan ändå inte låta bli att berätta om 2 av mina kaniner. Cookie är en blå lejonhuvad kanin, som ej används i min Avel, jag kastrerade henne för några månader sedan - gick bra. En av hanarna här hemma, Quit som också är en blå lejonhuvad kanin, dock går han i Avel. De fick i alla fall träffas, Quit är en otroligt haning hane i övrigt, med revir, PARNING och ja allt de har för sig. Men han och Cookie trivs otroligt bra i hop, han har inte försökt para sig en enda gång.