Bettfel, avlivning??
Hej!
Idag när jag släppte ut mina bebbar i rasthage så märkte jag att en av dom fasnade i gallret med tänderna. Fick ta tång för att få loss honom, kollade genast tänder och upptäckte att undertänderna växte snett och att den ena tanden stack in i tandköttet( ska se om jag kan få bild på det ).
Blev jätte orolig, jag hade kollat deras tänder noga tidigare eftersom dom är ca 8 veckor. Men tydligen så hade jag inte lagt märke till hans undertänder då.
Kollade alla andra kaninerna också, men bara han med tandfel.
Ringde pappa och bad honom ringa vet, men han sa att vi skulle ta det imorrn eller att vi kanske själva kunde knippsa a tanden(?). Men dom kommer vell ändå bara växa snett igen??
Sen har jag ganska dålig ekonomi just nu, och vet inte vad jag ska göra då det kostar 700 att bara ta med kaninen på koll hos vet.
Går det att fixa ett sånt här bettfel eller ska jag behålla pengar och avliva för hans bästa??
Snälla svara. Är orolig för lilla Aldinrós 
Elin.
Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.
Om dom inte hade bettfel innan så finns risken att det händen när han fastnade med tänderna.
En kanin med bettfel kan leva ett helt liv, men de måste klippas varje vecka. Blir dyrt att göra hos veterinär, men de kan lära dig att göra det så du kan göra det hemma i framtiden.
Jag hade valt att avliva.
Om man får ärftlig bettfel (dvs inte från en skada) så bör föräldrarna, mor/farföräldrarna tas ur aveln, likaså alla hel- och halvsyskon. Det är den enkla vägen… Den svåra vägen är att testpara släktingarna, vid 30 avkommor i samma kombination kan man vara 95% säker på att de inte bär anlaget.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Är du under 18år är det dina föräldrars uppgift att se till att djuren får den vetrinär behov som dem ska, det finns inga bortförlöarningar på det! kolla lagen!.
Har ni klippt tänder innan? Om inte, bäst att gå till vet/kanin kunnig som kan visa och göra rätt.
Han kan ha skadat sig, Men om inte, så tycker ja att ev avlivning kan va på plats på honom.
Men testa å klipp, ni märker ju sen hur tanden blir.

Det är inte bra att klippa tänderna på kaninen själv, det kan bli djupa osynliga sprickor som tar sig till tandroten och det gör jätteont på kaninen. Det är bättre att gå till veterinär och låta dem slipa/klippa ner tänderna och låta dem göra en bedömning av hur allvarligt bettfelet är. Efter det kan man fundera på om avlivning är ett alternativ.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Som sagt innan är det väldigt smärtsamt för kaninen att klippa tänderna, så det rekomenderar jag verkligen inte.
Har hört att vissa väljer att operera bort tänderna på sina kaniner för att den ska kunna leva med sitt bettfel, men det känns inte heller 100% bra tycker jag.
Jag skulle valt att avliva, en kanin med bettfel kan aldrig leva ett normalt liv. (Det är ju skillnad på att överleva och leva)
Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning
Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland
Nu finns det ungar till salu!
Tack alla! #1 Då jag inte kommer spara honom så blir det svårt. Tror att jag måste tänka på avlivning faktiskt…

Elin.
Avlivade min kanin med bettfel, kom fram till att det var det bästa för honom.
Tänk över ordentligt hur du ska göra, jag är säker på att det du kommer fram till kommer vara det bästa för dig och kaninen :)
Har ringt et och ska dit på tisdag. Mamma tycker att vi ska ge honom en chans om det går att göra det. Skulle även få köpa en tand "sax" a vet så vi kan klippa hans tänder själva. Sen så kommer jag att kastrera honom och ha honom med honan jag ska spara ur kullen. Men får se först vad vet säger om det är värt att ha honom kvar eller om han kommer lida.
Elin.

#4 Jag har opererat bort min kanins framtänder eftersom att han fick fel på dem. Han lever precis som vanligt och han är alltid pigg och glad :) Det var värt varenda krona! Det gick på 4500kr att operera, men man tjänar på det i längden eftersom att det kostade 340kr varje månad att klippa dem hos veterinären. Det enda jag behöver göra till skillnad från förut är att hacka grönsakerna i småbitar.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#8 Hur äter en kanin hö utan tänder?
Mvh. Ann E Mellerudskaniner och Dvärgvädurer www.mellis.n.nu
# 9 Jag tror inte dom behöver hö om dom inte har tänder ? eller ? 
Hö är ju mest för att slipa ner tänderna , har dom inga så finns det ju ingen mening .
#10 Kaniner äter hö även för magens skull..
Mvh. Ann E Mellerudskaniner och Dvärgvädurer www.mellis.n.nu
#10 Hö är även för magens skull, precis som Melli-sen skrev 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 Dom har ju fortfarande käktänder (har jag för mig?)
Bettfelet kan med storsannorlikhet ha dykt upp efter att han fastnat med tänderna, och då hjälper det ju att klippa dom hos veterinär en gång för sedan ska dom ju växa rakt igen. Om det inte är ett genetiskt bettfel.
Mina kompisar hittade honom med krampi buren och bara någon timme senare avled han. Tor att han inte hade kunnat äta så mycket för att tänderna är ivägen och då att hans syskon ätit allt. Sen har han nog fått ner torv i tarmarna.
Saknar honom redan
RIP <3 
"Nu skuttar du på gröna ängar och äter så mycket gräs och maskrosblad du bara kan för dina tänder är raka och du har inte ont längre. "
Kommer aldrig glömma dej……<3<3 
Elin.
#14 Nej, vad hemskt.. :( Rest in peace.
/ Emma
#15 Men antar att han mår bättre i kaninhimlen. hade velat plantera en snödroppe på graen eftersom hans mamma (som också är död ) hette snow drop. Men det fick bli en blåklocka
Elin.
R.I.P Så söt han va :(