Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1251 ggr
HolyFuck
0

inneburar i stall

Har tidigare haft kaniner i hästboxar och så, och det har alsrig varit problem med för kallt för dem på vintern. Men nu undrar jag om lagen (eller rekommendationer för den delen) säger att de inte ska bo i inneburar på vintern? Och då står de alltså i ett stall. Det blir ju minusgrader, men inget regn eller så.

Givetvis får de bolåda, så de kan hålla värmen där.

kalindas
0

Tror inte det är någon lag mot att ha inneburar inomhus. Så du kan säkert ha dem stående i stall. Bra med halm och någonstans där de kan krypa in, så fungerar det bra. :-)

/Elisa

[myran96]
0

annars ska det nog inte vara något problem att ha dom kvar i häst boxen. Kaniner får ju tjock päls på vintern och dom klarar minus 20 grader bättre än plus 20 grader :)

Lina R
0

Kaninen ska kunna sitta dragfritt, det är det viktigaste. Hur själva buren är utformad har inte jordbruksverket särskilt specifika åsikter om, sålänge man följer minimimått och skyddar kaninen från drag och nederbörd :). (upphöjd från marken och inte nätbotten osv).

Men ja, ett stall, det bör ju vara dragfritt ändå :). Och då funkar inneburar finfint.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Zabbio
0

De ska ha inredd bolåda med typ halm eller nåt  så att de kan hålla värmen om det behövs. (fyll den gärna med halm och låt dem ''gräva'' sig in :) )

Har dem det och den är stor nog så spelar det ingen roll hur resten av buren är. Behöver inte vara tak eller så  heller. Tex kan man sätta en bolåda i en ''hage'' och det är helt ok. Men den sa vara stor nog, och dessutom ska de ha en sitthylla av någon anledning. Vet inte hur dina inneburar ser ut, men hittils har jag inte sett några fabriksbyggda inomhusburar som är höga nog för en sitthylla.

Men bolåda och sitthylla ska de ha enligt JV. (bolådan kan fungera som sitthylla också)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lina R
0

#4 De enda kraven som ställs på sitthyllan är att kaninen ska få plats under och ovanpå, inga måttangivelser. Nuförtiden följer det vanligtvis med jättefina hyllor till vanliga inneburar.

En kanin behöver inte ha en bolåda, bara honor som ska föda. Enligt SJV alltså. Bolåda = till för att bygga boet inför kullen.

Det är nog ingen kanin som tackar nej till ett litet hus, men bara så vi är tydliga med vad som krävs av djurskyddet :).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Norberg90
0

#5 "Det är nog ingen kanin som tackar nej till ett litet hus"

Jodå, jag har haft fasta bodelar i vissa av mina burar, men mina kaniner var aldrig där inne. Så de revs ut :)

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

HolyFuck
0

Kanon! Bolåda och sitthylla har jag koll på. Och tyckte det skulle vara konstigt om man inte fick ha inneburar, men alltid bäst att kolla! Men då vet jag :)