Benig kanin
min kanin är benig på sidorna, hon va så när jag köpte hon.
vet någon vad jag ska ge hon om hon ska gå upp i vikt??
Tacksam för svar <3
Vad får hon idag?
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Kan du lägga ut en bild på henne?
Och som #1 säger vad får hon idag och hur mycket?
Man kan ge havre för att kaninen ska bli tjockare.
Havre = tjock kanin, fortfarande benig rygg.
Solrosfrön är en klassiker, tillför energi och e-vitamin och protein. Några stycken om dagen räcker. Lusernhack/lusernpellets är bra att bygga muskler på, Krafft Groov 125 likaså.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Ok jag trodde att hennes kanin vägde för lite,men då förstog jag det fel
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
hon får stampe foder och solrosfrön. nu ska hon snart föda, men om man känner vid hennes sida så känner man någon ben som sticker ut.
Vem parar en kanin som är smal?!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kan det vara höfterna du känner? Vissa kaniner har vassa utstående höfter.
Som någon sagt så är det inte speciellt rättvist mot honan att para henne om hon är så smal. Då gör man det enbart för att man själv vill få ungar och inte tänker på att det är väldigt krävande för honan att föda och dia ungar i sex veckor. Jag föreslår att du ger henne extra solrosfrön men även ersättning ex lammnäring eller dylikt som hon och sen även ungarna kan dricka.
Är hon så smal att revbenen känns på sidan eller är det höftbenen?
Ljustadalens kaningård
#8 Hon behöver inte ens VARA smal för att vara benig. Även feta kaniner kan ha vassa ben om de är felbyggda.
#9 Vassa ben på sidorna så att revbenen märks har inga feta kaniner, bara smala ;)
Däremot höftbenen kan vara framträdande på kaniner med dålig kroppsform.
Ljustadalens kaningård
#10 Ingen har sagt att det är revbenen?
De är hennes höft som är utot, ska jag se honan lammnäring? i flaska då eller? :)
#12 Man ger inte en vuxen kanin lammnäring.
vad menade #8 då?
#13 Det går utmärkt att ge en kaninhona som diar lammnäring. Birgit Lundberg ger själv det rådet till uppfödare där honorna är lite tunn och kanske inte ger ungarna det de behöver.
Hade en uppfödarkollega som hade ungar som dog en efter en när de var några veckor gamla. Hon rådfrågade Birgit som sa att det är vanligt att ungar dör av näringsbrist. Så rådet var att ge dem och honan lite lammnäring eller dylikt i en skål i buren. Efter det så var det nästan inga ungar som dog. Jag har själv ställt in det i buren till honan när hon blivit lite väl tunn av dräktigheten och de dricker gärna och honan verkar klara av det bättre :)
Ljustadalens kaningård
#15 Jag har hört att det är inte för deras magar. Från flera olika.
Men det är väl som allt annat, folk säger olika :S
#16 Jag har inte haft några som helst problem med det, snarare tvärtom :)
Men jag ställer bara in det om honan har onormalt stor kull eller blivit tunn av dräktigheten (slutat äta).
Ljustadalens kaningård
Jag har oxå hört att det är bra även till digivande honor !
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
#17 Okej
Då vet jag att det inte är sant det jag har hört då 
#12 Om det är hennes höfter du känner så spelar det ingen roll vad du matar henne med, hon är byggd så.
Vad är det för ras och vad väger hon (ej dräktig)? Det är det enda sättet att veta om hon är underviktig, om man inte kan känna på henne.
Förlåt att jag kommer in här men är kaninen för smal om man kan känna dens revben men om man ser inte dem?
#21 Nej, då är dem lagom :)
#22 ok vad bra,blev lite orolig bara hehe :)
Det kan den vara, kaniner är mycket fluffigare än hästar så man kan inte använda den regeln. Kaniner kan vara olika byggda precis som människor, en del är naturligt smala andra inte. Men generellt sett så ska inte huden kännas tunn med vassa revben/ryggrad. Det är ok att dom känns, men det ska inte kännas som att ryggraden kommer gå igenom huden när man trycker. Har märkt att framförallt långhåriga kan vara otroligt tunna under, ullproducerande djur behöver mer kalorier och mer protein än korthåriga. Men; det är vanligare att vi övergöder dom än svälter dom. Är din kanin riktigt tunn och alltid hungrig men har hö och får nån nypa kraftfoder så skulle jag misstänka mask. Det är vanligt på alla gräsätare, fattar inte varifrån ryktet om att kaniner inte får mask kommer ifrån, tillochmed okunniga vet kan säga det. För att vara tydlig: ALLA djur kan drabbas av en överdos av parasiter.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se