Kvalster och skabb
Vilka symptom har kaninen när den har fått kvalster eller skabb?Jag har en lejonhuvad kanin som är 1 år gammal och hans päls har blivit mycket kortare än förra året,och det fäller typ hela tiden,inte så mycket men ändå och idag har jag märkt små bruna korn i hans päls dem är lika stora som sandkorn ungefär,man ser dom om mn borstar kaninen mot pälset.Är det kvalster då eller är det nåt annat?
Inte så att den fäller av?
Det har mina 2 lejonkorsningar gjort.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Joo kanske för min andra kanin har också fått kortare päls,men bruna korn då? är det normalt?mamma sa att det är kanske från gräs eller träd eftersom mina kaniner får springa ute hela dagen?
#2 Bruna korn vågar jag ej svara på.
Låter som kvalster tycker jag. Flusa är receptfritt på Granngården, en droppe i nacken (man droppar rakt på huden, vik undan håret) räcker i flera veckor.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Går Flusa att använda i förebyggande syfte?
#5 Ja, en del använder det mot fästingar. Men det är riktigt, riktigt giftigt, så det är inget man ska använda i onödan tycker jag.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Kan kaninen dö om den får i sig det?Försvinner kvalster från hela kroppen eller bara från nacken då?
#5 Ger man dem det för ofta så blir dem imuna istället. Bättre att behandla om kaninen har fått det.
#7 Försvinner ifrån hela kroppen :)
#8 ok vad bra men är dte farligt för kaninen?
Frontline är ett liknande medel som är dödligt för kaniner (inte alla som dör, men det finns dokumentarade fall). Flusa dödar inte, men det är starkt och säkert inte bra i längden (kaniner lever ju dock inte så länge ändå). Diverse varningstrianglar på förpackningen, det luktar aceton. Pälsen kan försvinna där man droppat och kaninen tycker att det är obehagligt i upp till någon timme efter att man droppat.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Mina kaniner har öronskabb. Veterinären är osäker, han har aldrig behandlat kaniner för det innan. Det ser ut dom torr hårbotten typ, vita flagor och rött och irriterat på öronen. Vi har behandlat mot parasiter genom spruta, bakterier med hjälp av antibiotikasalva, sen bytte vi till flytande antibiotika och nu smörjer jag in öronen med otikfree som är mot svamp… Blir tokig. Svarta eller bruna korn kan vara loppor, enligt min bok. Borsta deras päls och lägg kornen på ett vitt papper så kan du se :) Vill också tipsa om boken, den heter 'allt om kaninen', den är skriven av David Taylor. Den finns på cdon, rätt billig :)
Textbook of Rabbit Medicine är officiell veterinärlitteratur och finns gratis på googlebooks =).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Nja jo, fast denna bok innehåller mycket om ursprung, skötsel osv… En liten handbok, jättebra :) och den är på svenska vilket är ett plus. Tror den kostar runt 40 kr
Okej, kanske bäst att inte använda det då. Kaninerna har varken kvalster eller skabb, men tänkte vara på säkra sidan
#13 bättre att köpa en svensk, ofta översättningsfel. Min Första Kanin kostar 45kr via SKAF.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
neej det är inga loppor jag har kollat dom rör inte på sig och det är inga insekter det är typ som sand korn fast mörkare.