Vildkanins-attack.
Vår lilla hane Sockervadd var ute i kompostgallerhagen. Allt var lugnt och sådär. Men så kommer vildkaninen som hoppar omkring runt vår tomt, och biter Sockervadd vid munnen genom kompostgallret. Detta har hänt en gång innan, men aldrig att det sett ut såhär.
Det har liksom 'öppnats' så att man ser de översta tänderna och det är ett köttsår vid kinden.
Det var inte smutsigt någonstans, så det behövdes inte renas.
Vi har försökt att ta lite vatten på, men det hjälper ju knappast.
Vad ska vi göra?
lägg in en bild ?
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
Jag kan inte ladda över bilder. Men tänk er sår över huvud taget.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du kanske borde ringa veterinären, det låter ganska hemskt 
()_()
(●‿●)
( )
( W )
( )
Tycker du ska kontakta veterinären och se vad de tycker. Oftast så brukar sår läka av sig själv, men vid munnen kan det vara svårt och gör dessutom ännu mer ont än t.ex på tassen :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Är din kanin vaccinerad? Är den inte det, kan den drabbas av sjukdommar som den vilda kaninen kanske bär på. Kontackta vererinär!
Se bara till att det inte blöder! :) Blöder det så kan du ta lite potatismjöl på det! Sen så är det bara att vänta! Det kommer att läkas av sig själv efter ett tag :D
min kanin blev biten av en av mina andra kaniner genom gallret (i läppen då) Vi gjorde bara ren tmed vatten varje dag sen läkte det, dock har hon ett jätte fult ärr, så läppen ser inte riktigt klok ut ;/ Men annars mår hon bara fin fint nu! Men som de andra säger så kan ju vildkaninen bära på sjukdomar ;/
♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥
~ Blogg: Laoop.tk ♥
~ Hemsida: Laoop.weebly.com ♥
okej men se ba till att det rent och snyggt så borde det läka fint ganska snabbt,kaniner är bra på läka sår.
Annars kontakta vet
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
Kaninbett läker oftast väldigt bra. Du kan skölja såret för att få bort smuts och sen försöka "peta tillbaks" flikar om det finns såna. Har man tur så är ett lite streck det enda som finns kvar. Om man inte lyckas peta tillbaks flikarna kan det se riktigt fult ut när det läker.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Det har läkt fint, men är dock lite oroad.
Läppen har liksom 'glidit isär' så att han inte har någon hud ovanför de översta tänderna. Det har bildats någon grön hård grej på tänderna som vi petar bort. Antagligen matrester eftersom att han inte kan stänga munnen och det torkar då. Sedan hans nos, den är alldeles blöt.
Finns det något man kan göra? Lider han? :(
Mamma vill absolut inte åka till veterinären. Hon säger bara: "Man kan inte sy ihop det" och "Det kommer kosta 10-tusentals kronor."
Dock vet jag inte, det måste finnas nåt? tips?!:(
(Ska lägga upp bild snart!)
#10 Ni borde ha tänkt på det innan vi skaffade kanin, skaffar man ett djur måste man vara beredd på att åka till veterinären.
#11 Men herregud, jag vet. Vi har åkt in dit innan.
Min mamma menar att det är onödigt. Dock tycker ju inte jag det.
Kan jag hjälpa att min mamma tycker så. Jag skulle åka in dit direkt, dock har jag inga pengar osv.
#12 Okej, jag tyckte bara att det inte lät så. Jag skulle också ha åkt till veterinären direkt.
Det är bara bra att det blöder först,försök inte torka(Bakterier o skit rinner ut). Se till så att han äter och dricker , sen är det bara att hålla rent. Sen kan inte jag bedöma om han behöver undersökas av en vet, det är ditt beslut.
#13 Vetrinären kommer mest troligt inte att sy. Det är vanskligt att sy vid läpparna och kaninen har riktigt bra läkekött.
Kaninbett är helt enkelt en typisk skada som man INTE åker till veterinären för…
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se