Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2553 ggr
Lurvas11
0

uppåtstående öron

Hej!

Jag har hört talas om att kaniner med uppåtstående öron inte kan bo utomhus på vintern för att dom kan frysa om öronen. Är det sant?

Hälsningar Lurvas11Glad

torpetskaniner
0

Nej, det är inte sant. Själv har jag inte erfarenhet av utomhuskaniner, men känner massor som har utekaniner med uppåtöron :)

Lurvas11
0

ok och tack

Hälsningar Lurvas11Glad

Wilmuut
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina hermelin/löwen har uppåtstående öron och dom har vart ute sen dom var 6 veckor och i hela sitt liv och har aldrig vart några öronproblem! :)

LitenPyssling
0

Har dock för mig att de är känsligare än de med hängöron eftersom att hängöronen får både skydd och värme ifrån pälsen eftersom de är närmare kroppen och därmed får värme därifrån.

Kaniner med uppåtstående får ju ev. vind direkt på innerörat där de inte har någon vidare skyddspäls och därmed kyls hela örat ner, som plus är ju också kylan mer bitande på kala ytor vilket ökar frysskador.
Uppåtstående öron får heller inte samma skydd ifrån kroppen som hängöronen får.

Tror dessutom det är vanligare med frysskador på uppåtstående öron än de med hängöron. Jag har själv bara sett/hört kaniner med uppåtöron som har frysskador, jag har aldrig sett/hört någon hängörad kanin med frysskada.

Men man kan helt klart ha de ute året runt!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Linnet
0

Vet ju bara att längden på öronen kan bero på värme och kyla, ex. dvärgvädursungar som föds sent på året och bor ute brukar ha svårt att fälla öronen, dom blir inte nog långa. Har haft flera exempel på detta i sena kullar. Har även hört att kaninerraser med extremt långa hängöron (ex engelsk vädur) har framkommit genom att dom levt i extrem värme, vet inte om det stämmer.

LitenPyssling
0

#5 Antagligen därför som de med uppåtstående öron förfryser de lättare än de med hängöron. De blir ju mer mottaglig för kylan och då pulserar ju inte blodet som det ska vilket slutar med att örat helt enkelt ruttnar bort som i försvar för att överleva.

Fryser vi mycket så tar ju kroppen till ett försvar som då gör att blodet inte går ut till de mindre viktiga delarna så som öron, händer, näsa och fötter - just för att skydda de viktigare och viktigaste delarna i kroppen.
Som resultat av detta så ruttnar ju till slut dessa delar eftersom blodet inte kommer dit tack vare kylan.

Vi kan ju ta våra egna öron som exempel, har vi utan mössa på vintern så fryser vi om öronen och ju mer kyla och blåst det är desto mer fryser vi. Till slut sätter kroppen in skyddet som då "stänger av" pulseringen av blod till öronen för att, som sagt, skydda resten. Vilket i sin tur leder till att öronen förfryses.
Vi utan mössa är ungeför detsamma som en kanin med uppåtöron.
Vi med mössa är däremot som en kanin med hängöron, så är det ett skyddande lager som dessutom värmer upp öronen i viss mängd och håller blodet pulserande. Vädurarna (och vissa vädurs korsningar) har hängande öron i regel, då är päls sidan utåt medan den kala sidan är inåt mot resten av kroppen - där även där är päls. Då får ju deras öron värme och skydd både ifrån ytterörats päls (mössan) och kroppens päls (håret och vårt egna skinn).

[sstorm]
0

De är vanligt att hängöron med får förfrysningar eftersom de doppar öronen i vattnet. Ståöron kan få de med om de är riktigt kallt

LitenPyssling
0

#7 Ja, självklart kan de ju förfrysa på det sättet.
Men det är inte alltid man har vattenkoppar (ens på vintern) till sina kaniner och om man bortser ifrån det och bara går på hur kylan biter så är ju hängöron ett plus.

Som jag fattade det så var frågan om själva kylan tråden handlade om och hur den tog på kaniner med uppåtstående öron.

Fridaaaa
0

Haha nej det är verkligen inte sant, alla kaninraser kan bo utomhus, vissa få är känsliga mot kyla men inte våra "vanliga" kaninraser.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

BusBella
0

Nej, vad har du fått det från? Jag har två med uppstående och en med bara ett uppstående utomhus och det går bra.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Zvintos
0

Jag tror det är ganska individuellt, hur känsliga deras öron är.
Min belgiska jätte jag hade, mådde precis lika bra vintertid som mina dvärgvädurar.

Fridaaaa
0

#11 Ja det gör min med:) Och mina lejonkorsningar med som har uppåtöron ^^,

Däremot har jag hört, att dvärgharar kan vara med känsliga? Stämmer det?

Lina R
0

Alla har väl vattenskål på vintern? När det är så kallt att det är risk för att hängöron doppas i vattnet och sen fryser är det ju för kallt för flaska. Ståöron förfryser inte förrän det är under -20 en längre tid, det har aldrig hänt mig innan, men förra vintern var det under -20 i typ tre månader, då fick en av mina hanar (han mef störst öron) skador på kanterna.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[sstorm]
0

Jag hade en mini rex hona som fick lite lite på öron kanten, så lite att de inte syns idag.

Fridaaaa
0

#13 Nej jag har vattenflaska på vintern, många som har det.

Linnet
0

#15 Här skulle det då inte funka, det skulle frysa direkt, så vattenskål är det enda som går på vintern, men bor man i södra Sverige kanske det går.

Fridaaaa
0

#16 Ja jag bor i Södra Sverige, kan inte ha skål till mina då dem välter ut det, så jag byter vatten 2ggr/dag. Fyller då max halva flaskorna.

Lina R
0

Jag tycker att det är djurplågeri att ha flaska när temperaturen går under noll grader. Prova själv att slicka på en lyktstolpe när det är minusgrader.

Jag kan avslöja vad som händer: MAN FASTNAR. Det gör riktigt, riktigt ont.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0

#18 Mina har aldrig gjort det, haft kanin sedan jag föddes. Nej det är ingen fara att ha det. Plus då att jag byter vatten minst 2 ggr/dag. Mina får inte i sig vatten annars, då dem välter ut vattenskålar eller så blir det massa spån i.

Lina R
0

Alla som säger att det är ok att ha flaska till sina kaniner när det är under noll grader, får gärna återkomma till den här tråden i vinter och berätta hur det kändes att slicka på lyktstolpen.

Det är klart att du inte ser när/om dom fastnar, dom rycker ju lös tungan på direkten. Men det är smärtsamt och onödigt, även om dom inte fastnar så blir ju metallen väldigt kall. Helt enkelt onödigt! Det finns ett bättre sätt att ge vatten på vintern, nämligen skål.

Det finns skålar som man fäster i gallret som inte går att välta ut. Spån i vattenskålar är något som alla får, det är därför man rengör skålen varje dag…

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0

#20 Om man nu inte har galler? För det har inte jag till 4 av mina kaniner, dem bor i en bod.

Bamse 08
0

Själv har jag inne kanin men jag har en keramik skål och jag byter vatten minst 1 gång om dagen och gör rent den och ja min kanin skväter spån i skålen men ett tips? är att ha en sil och så häller man ut vattnet där så fasnar spån och annat  silen sen tömmer man silen någon gång varannan vecka :)

What doesn't kill you makes you stronger.

Lina R
0

#21 Hur fäster du vattenflaskorna?

Joker- och Akitaskålar går utmärkt att skapa fästen åt med hjälp av märlor. Skålar med ring runt är ännu lättare att skruva fast i väggen.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0

#23 Specialanordning, går ej att sätta fast vattenskål där.
Okej. Vart köper man såna då? Lär dem sig fort hur man dricker ur skål?

Lina R
0

Skål är mer naturligt än flaska, dom hittar skålen själv.

För en Akitaskål (finns på ex. Teddytassens och Gnagarboden) så behöver du bara små märlor och en trävägg för att fästa om du inte har galler.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Linnet
0

#22 Vad då, fattar ingenting????

Bamse 08
0

#26 om man har problem med att få spån i vattenskålen på vintern

Lina R
0

#26… och man vill inte hälla ut spån på backen/i vasken. Så kan man använda en sil när man häller av vattnet.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

BusBella
0

13# Jag använder aldrig skål, det är sån risk för att det ska bli smutsigt när dem gräver och bajsar. Men på vintern får jag ju byta vatten hela tiden.

Mind your language.

/Emma

Lina R
0

Snö! Frost! Jag förstår inte hur så många kan låta sina kaniner slicka på metall mitt i vintern?!

Är inte dom flesta här "kelkaninsägare" som sägs bry sig mer om sina kaniner än oss "storuppfödare"?

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

BusBella
0

#30 Självklart bryr jag mig om mina kaniner, men dem aldrig tagit skada av att dricka ur vattenflaska på vintern.

Mind your language.

/Emma

Lina R
0

Det är stor skillnad på att *inte bli skadad* och att *ha det bra*.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0

Mina kaniner har alltid haft flaska ute och alltid mått bra. Man är ingen dålig djurägare för att man har vattenflaska på vintern till sin/sina kaniner!

torpetskaniner
0

Om jag skulle haft utekanin, skulle jag helt klart haft vattenskålar. Kanske flera! Och placera dem på olika ställen. Kaniner är ju heller inte jättekräsna, när mina väl dricker ur skål dricker dem även om det ligger hö eller dylikt i.

Men nu har jag innekaniner som har vattenflaska, men då blir ju järnet inte kallt ^^ Mina små ninisar har det varmt och skönt (:

Bamse 08
0

#33 har du de i en bod eller ute?

Lina R
0

#34 Lägg en sked i frysen i en halvtimme. Prova sen slicka på den.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

torpetskaniner
0

#36 Inte sådär lagom trevligt.. Kan väl dessutom resultera i skador..

Men ja, hade mina bott ute som sagt hade jag kört med vattenskål.

Fridaaaa
0

#35 Japp, blir max -5 grader där inne, sedan 1 ute och 1 inne.

#36 Jo men kan man inte ha vattenskål så kan man inte, mina kaniner lever lajbands med sina skålar.

Lina R
0

#38 Varför kan du inte ha skål? Spån och bajs i skålen händer alla, det är ju därför man diskar ur dom. Om kaninerna gillar att leka med dom, varför inte låta dom leka med tomma och skaffa en väggfast vattenskål? #37 Just precis. Ont gör det. Och det vill folk utsätta sina kaniner för.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0

#39 Därför att dem gräver över dem på noll och ingenting, och kan inte byta vatten 5-10 ggr/dag.
Får se om jag kan få fast skålar i väggen, inte säker, men ska se.
Att ha flera olika skålar lär inte hjälpa, då dem får daglig Motion och har varierade leksaker men gör så ändå, vet ej varför. Dem är definitivt inte undestimulerade:)
Så vet ej annars, vattenflaska är det enda annars.

Norberg90
0

Jag hade alltid skålar när mina bodde ute, skulle aldrig falla mig in att använda vattenflaska. Har själv fastnat med tungan på frusen metall. O det är vidrigt. Det jag inte utsätter mig själv för, utstätter jag heller inte mina djur med.

Sätter man vattenskålen tillräckligt högt så de står på bakbenen när de dricker så kommer det inte i mycket spån och skit.

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

BusBella
0

#39 Jag kan inte ha skålar, därför att mina tar skålarna i munnen och slänger omkring det. Även med såna man fäster på gallret. Jag tror inte heller det skulle vara så skönt om dem får vattnet på sig när dem bråkar med skålen och att pälsen fryser då.

Mind your language.

/Emma

Norberg90
0

#42 Om du sätter fast de ordentligt så ska de inte kunna dra loss de. Då måste de dra loss hela gallret.. Finns speciella fjädrar, som t.om e svåra för människor att dra loss. Omöjligt att en kanin lyckas då.

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

Bamse 08
0

Man kan ha keramik skål :=)

Det kan de ju garanterat inte lyfta hahha

Fridaaaa
0

#44 Beror på hur stor keramikskål, t.ex min BJ-hane välter såna. Nu har han en jättestor till sin pellets men skvätter över med spån och skit.

BusBella
0

#43 Jag sätter fast dem, det fungerar inte heller. Men jag har aldrig hört talas om någon sån fjäder, och det finns inte i min närhet så jag skulle aldrig kunna övertala mamma att åka och köpa det någonstans.

Mind your language.

/Emma

Lurvas11
0

tack för alla svar!

Hälsningar Lurvas11Glad

Suskiv
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har man galler/nät och akita skålar så är det hur lätt som helst att fästa skålarna utan att kaninerna får loss dem oavsett hur mycket de sliter och drar. För att få loss dem måste de ha sönder skålen eller gallret/nätet. Och sätter man skålen lite högre kan e heller inte skvätta så mycket spån och skit i dem.

Vår akitaskål är fäst i nätet, den är omöjlig för kaninen att få loss och eftersom den lutar mot spånkanten så sitter botten ca 5 cm ovanför golvet vilket gör att kaninen inte har några problem att dricka, men det blir inget spån i skålen.

Såhär är vår akitaskål fäst i nätet. När den tas låss så vrids hållarna bara raka igen och skålen går då lätt att lyfta loss.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

BusBella
0

#48 Våran bur ser inte ut så att man kan hänga skålen där, och trots att vi viker in kanterna drar dem loss dem.

Mind your language.

/Emma

Banankaka320
0

Men kaniner som fryser burrar väl ihop sig och viker bakåt öronen? eller? :o

Lina R
0

#46 fjädern finns på de flesta byggvaruaffärer. Borra ett hål högst upp på kanten och fäst genom nätet på utsidan. Ett annat alternativ är spännband.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se