Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1384 ggr
[Asra1]
0

kan jag röra dom nyfödda?

hej, som sagt har min hona fött ungarna idag, och jag har läst att man kan röra dom om man döljer sin lukt! asså hjälper det om jag gnuggar min hand i nytt kutterspån?

SUPERDUPER TACKSAM FÖR SVAR!

Banankaka320
0

Varför ska du röra dem?

fanta-stiskt
0

Gnugga dina händer i honans päls och plocka sedan bort dom döda ungarna ur boet. Låt dom andra vara bara, finns ingen annan anledning till att röra dem första dagen om det inte är för att ta bort dom döda..

Bamse 08
0

Man kan också gnugga i honans bajs och kiss

What doesn't kill you makes you stronger.

Norberg90
0

Mina honor har aldrig brytt sig över att jag tagit i ungarna. Jag kollar de varje dag första veckan.

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

Fridaaaa
0

När jag har haft honor hade dem inte brytt sig om att jag har kollat i boet. Aldrig gnuggat händerna i t.ex kutterspånen, kiss/bajs eller liknande

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Asra1]
0

tack för alla svar hahah jag tror inte det är någon dödsföss :)

men tack för svar!

[Luppa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har haft 23 kullar. Alltid kollat på nyfödda ungar en gång om dagen för att se så de får mat, och jag gnuggar aldrig händerna med något.
Oroliga honor kan jag plocka ut ur buren innan, det är allt.
Jag har aldrig haft problem men honor som bitit ihjäl ungar. En hona slutade mata sin första kull, men det var nog inte för att jag kollade dem.

[Asra1]
0

7# hur vet man att dom har fått mat? just nu kan jag iinte ens se ungara efter som dom e typ begravda med kutterspån

BusBella
0

Om honan litar på dig kan du röra dem hur som helst. Vi satt alltid med dem i händerna och mamman kom och kollade så att vi var snälla mot dem ibland men hon var helt lugn hela tiden. #8 Jag vet inte hur man ska se det, man får väl bara hoppas att hon tar hand om dem och det borde hon ju göra.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

dermot
0

#8 De blir "tjocka" efter att hon matat de :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Asra1]
0

10# men jag kan ju inte se om hon har diat dom för att min hona har typ begravt dom med kutterspån så jag ser inte dom! min mamma ser dock inte att hon diar dom !

NU HAR JAG PNIG VAD SKA JAG GÖRA?!?!Gråter

[Luppa]
0

#8 De magrar av fort om honan inte matar dem. Jag brukar alltid para 2 honor åt gången, så jag kan lägga över ungar till en fostermamma om jag ser att det går åt pipan.

Sweet Teddy
0

#11, Du kan ju flytta lite lätt på halmen/höet/spånet/håret över & bara kika in. Man ser om de har fått mat eller ej.

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

[Asra1]
0

13# ok men ska jag lägga över det igen? eller bara låta det vara?

Sweet Teddy
0

#14, Försök lägga över det som det var när du kom. Men komihåg att inte ta förmycket i boet :)

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

[Asra1]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej, gnuggade in min hand i kutterspån och var där nyss och jag tror nog att hon har gett dom mjölk jag tyckte dom såg ok ut här är en bild som jag tog!

sorry om bilden är dålig :/

vad tycker ni? ser dom ok ut?

fanta-stiskt
0

Oftast ser man inte om mamman diar dem, eftersom det går ganska fort, och hon gör det inte så ofta heller för att hennes instinkt oftast säger att hon ska hålla sig borta från ungarnas bo så mycket som möjligt för att inte dra dit rovdjur Glad
Lycka till!

[Asra1]
0

17# tack för svar

men ser det ut som om ungarna har blivit diade och är dom normala?

Fridaaaa
0

#18 Ungen på bilden ser fin ut.
Behöver inte vara oroliga hela tiden :)

fanta-stiskt
0

#18 Jag personligen tycker att den ser ganska normal ut, ungar som inte blivit diade tunnar oftast ur väldigt och blir kallare än dem andra

[Asra1]
0

19# tack för svar får väl titta till dom då och då :)

20# hahah tack för svar dom är varma allihopa :)

Fridaaaa
0

Titta max 1 gång/dag nu i början rekommenderar jag.

[Asra1]
0

22# ok tack för svar!