Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1956 ggr
KaninPiggelin
0

För smal?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag måste bara fråga: Vad tycker ni om storleken/hullet på den här kanien? Är hon för smal?

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

KaninPiggelin
0

[Hedvig21]
0

Svårt att säga. Men jag tycker hon ser hellt OK ut.

Hur mycket väger hon och vad är det för ras, samt tycker du hon är smal? :)

Asplyckans kaniner
0

jag tycker hon ser jätte fin ut !
är hon hoppkanin ? isåfall , hoppkaniner brukar vara ganska smala eftersom dem är ju ganska vältränade Glad

Lina R
0

Jättesvårt att säga utan att få klämma och känna. Dessutom så är korsnings- och hoppkaniner ofta byggda annorlunda mot utställningskaniner (hrrm, och så övergöder vi våra) och kan kännas kantigare.

Men om det känns som att huden är gjort av tunn plast och att ryggraden känns som att den ska gå igenom när du klappar på den, då är den för smal. Lite flummig beskrivning men försöker beskriva känslan av att klappa på en för Smal kanin. Man ska inte känna benen alltför tydligt helt enkelt, men vissa kaniner är byggda så att de är kantigare. Det är det som vi utställare kallar för "Kroppsform". Idealet är att handen bara ska glida av bakdelen, som om man klappar på en boll med hår. Motsatsen är att klappa på en ko, du vet när höftknotorna sticker upp.

Men från bilderna så bedömer jag att din kanin är i bra hull. Det är väldigt vanligt att vi övergöder våra kaniner i all välmening.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

KaninPiggelin
0

okej tack :)

Jo jag tycker det ser ut som om hon har bra hull, men på sommaren när vinterpälsen försvinner så känns hon ibland som en "ko" som #4 beskriver. Men jag vet inte vad jag ska göra åt det :S

Hon är korsning hermelin/lejonhuvad löwen

Jag hoppar och tävlar aktivt med henne så hon får röra på sig väldigt mycket.

Bamse 08
0

#5  hur mycket väger hon?

What doesn't kill you makes you stronger.

Fridaaaa
0

Tycker hon ser ut att ha bra hull. Hoppkorsningar och korsningar över lag kan vara lite svårare att avgöra, där kan man inte direkt gå på vikten :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

KaninPiggelin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#6 jag har aldrig vägt henne. Det som är lite konstigt är att jag tycker hon ser ut att ha perfekt hull för att vara hoppkanin men känns för smal vid ryggen :/

Bamse 08
0

#8 Okej, känner du ryggraden tydligt?

What doesn't kill you makes you stronger.

KaninPiggelin
0

#9 alltså, den känns ju inte så tydligt, men det är mest "knölarna" (dom där ko-knölarana) som jag tycker känns konstigt att dom känns :/

Men som sagt, hon rör ju på sig väldigt mycket och på så sätt har hon säkert svårt att gå upp i vikt (om jag nu skulle öka fodermängd eller något sådant)

Twixxie
0

Dom där kotorna känner man i regel.Fast en av mina kaniner är lite småfet så känner man dom sk koknölarna. :)

Lina R
0

#11, man känner dom på kaniner som inte har bra kroppsform ;-). En utställningskanin av bra kvalitét känns dom inte på, med undantaget Belgisk Hare och Dvärghare, de har en annan typ av kroppsform och på dom känns oftast höftknölarna. Men, vi utställare övergöder faktiskt våra kaniner.

Ursäkta om någon nu tycker att det här är obehagligt:

Utställningskaniner, även ungdjur, som slaktas, är oftast så feta invändigt att njurarna är helt inbäddade i fett. Dom är sjukt feta! Även om dom inte har hakpåse.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0

#12 Det är ungefär som människor, finns människor som äter helt fel kost men blir inte tjocka utan förbli smala men invändigt är allt med inbäddat i fett :/

Twixxie
0

#12 Jamen alltså känner man inte dom om man trycker där? Nisse tycker jag personligen har bra kroppsform men man känner höftknölarna om man trycker där.Fast du kanske menade att man kände dom bara av att dra handen över ryggen?

#10Men min  känner man höftkulorna på och hon är i bra hull och som LinaR säger kan hon ha dålig kroppsform =)

Lina R
0

#14: På en riktigt superduperkropp känns dom inte ens om man försöker =). Det har inte bara att göra med muskler och fett (dvs hull) utan även benstrukturen. Men ja, om man stryker dom över ryggen så ska man känna dom så lite som möjligt. Ju mindre ju bättre.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

KaninPiggelin
0

Tingeling i går

Tregly
0

Är en kanin för smal om man känner ryggraden ganska tydligt?

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Fridaaaa
0

#17 Inte nödvändigtvis, ser man ryggraden då är den för smal

Tregly
0

#18 Okej :) Tror inte man ser ryggraden. Svårt att se för pälsen ^^

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!