Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2783 ggr
Tregly
0

Gå upp i vikt?

Hej! Jag undrar hur man får sin kanin att gå upp i vikt/muska upp sej lite? Min hane på 2 år har alltid haft gott om mat, fri tillgång till hö och färska maskrosor varje dag när det finns tillgång. Annars andra nyttiga grönsaker. (i lagom mängd då) sen får han lite pellets varje dag också. Har provat att öka pelletsgivan men det funkar inte. Jag tror inte det är något fel på honom. Vet har undersökt och han är frisk!

Tacksam för svar! :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

[Wera]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Träna medhonom då, pring upp för branta kullar, i skogen över stock och sten, springa längs grusvägen i koppel, hoppträna. Ge solrosfrön, nötter och fröer som innehåller nyttiga fetter. :) Ge lite örter och sånt. Vad har du för pellets? Kanske dags att byta och prova en annan variant?

Fridaaaa
0

Mask?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tregly
0

#1 Ja han får komma ut och springa i sele varje dag. Har precis börjat med lite hoppning och han tycker det är kul så det ska vi fortsätta med! :) solrosfrön har vi ju här hemma så det kan han ju få lite av. Kan man ge med skal? Ska prova att byta pellets! :) Jag ska också försöka ge mej ut i regnet idag och plocka lite blåbärsris som jag hört ska va nyttigt för dom. Sen så ska jag torka brännässlor så fort solen vill kika fram. :)

#2 Har med funderat på det, Han har fått maskmedel men ingen skillnad. Har inte heller sett någon mask i buren.

Seriously, you don't!

[Wera]
0

#3 Jag skulle nog gett osaltade solrosfrön utan skal, vet inte om dom äter skalet? Jordnötter med skal vet jag att vissa äter, medan vissa bara tuggar sönder dom och tar nötterna, medan andra inte ens rör dom om man inte ger dom utan skal.

Tregly
0

#4 Okej. Nae saltade skulle jag inte heller ge. Men tänkte eftersom vi har solrosfrön till fåglarna med skal så kan man ju ta från dom fröna och ge kaninen. Tänkte bara så det inte är farligt för dom eller så. :)

Seriously, you don't!

Fridaaaa
0

#5 Dock ska man inte ge mycket av det, då det kan bildas fett i kaninen.

Det är som om en smal människa skulle äta massa fet man utan att gå upp = massa fett inuti ändå :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tregly
0

#6 Ja just det ja det ska jag tänka på! :) tänkte ge det som ett litet tillskott. Det är ju inte så att han är undernärd eller så, men lite smal är han. Ska också ta en dag nu när det regnar och torka banan, äpple och morot i ugnen som lite gott godis till honom. :)

Seriously, you don't!