Kastrera kaninen
Nån som vet en bra smådjursklinik nära Stockholm?Jag tänkte kastrera min hankanin och då har jag några frågor:
- Kan man kastrera en kanin som är 1 år gammal ?
- Är det stor risk att den kommmer att dö?
- Hur länge ska man vänta efter kastreringen för att sätta ihop hanen till honan så att det blir inte ungar?Några säger att det är en månad andra säger att det är två månade så vad är rätt tid?
- Hur mycket kommer det att kosta?
Roslagstulls djurklinik är en bra klinik för smådjur :)
1. Ja det kan man, man kan kastrera dem när dem är äldre med.
2. Risk finns det alltid med narkos. Speciellt på smådjur
3. Minst 4-6 veckor efter kastrering brukar dem rekommendera.
4. Olika från klinik till klinik men allt ifrån 500 kr och uppåt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 tack jag kolla på deras hemsida men jag hittade vad det kostade att kastera men oja det spellar inte så stor roll:P
#2 ok tack vad bra för jag var rädd att han var förgammal för det:)
#3 Nejdå absolut ingen fara åldersmässigt.
Roslagstulls djurklinik hade jag med min kanin och jag tycker dom är fantastiska!
Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag
#5 ja visst är dom! :)
Roslagstulls djurklinik inne i stan :) har själv kastrerat min kanin där och de är ätte duktiga :)
What doesn't kill you makes you stronger.
ok verkar som om Roslagstulls djurklinik är det bästa valet:),kollade deras hemsida,det ser bra ut (asså jag menar personal o sånt:)hur mycket kostade det där?
#8 Du får ringa och fråga:)
#8 har för mig att det är tanska så billgt
På ett ungäfär 3 år sen så kostade det 350 kr
What doesn't kill you makes you stronger.
#10 Tror inte det är så billigt nu, låter för billigt hehe minst 450 kr och uppåt tror jag :) Men vem vet.
- Kan man kastrera en kanin som är 1 år gammal?
Jag kastrerade min hane på ca 2 år (vet ej exakt ålder), utan problem. Har även kastrerat en ettårig hane utan problem. - Är det stor risk att den kommmer att dö?
Risken finns vid all narkos, men den är mycket liten. Har inte siffrorna i huvudet men det är knappt mer riskfyllt än att kastrera katter nu för tiden i och med ökad kunskap om hur kaniner bör sövas. Välj dock en smådjursveterinär som är van vid att kastrera kaniner, för att vara på den säkra sidan. - Hur länge ska man vänta efter kastreringen för att sätta ihop hanen till honan så att det blir inte ungar? Några säger att det är en månad andra säger att det är två månade så vad är rätt tid?
Med första hanen väntade jag 6 veckor, andra en månad (kaninerna vantrivdes utan sällskap). Men ju längre man väntar, desto bättre, förstås. - Hur mycket kommer det att kosta?
Kostade 100 euro, motsvarande ca 900 kr att kastrera Nalle nu i våras (privat klinik, skulle vara den bästa). Min förra hane kastrerades vid en annan klinik för 60 euro, motsv. ca 500 kr. Då helrakades han också (långhårig) och jag personligen tycker att de skötte det bättre, så dyrare är inte automatiskt bättre tyvärr (även om det oftast är så). Så kolla upp veterinären innan.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
tack för bra svar:)
Men kastrera inte nu! Vänta till slutet på augusti för nu är det rötmånad = risk för infektioner osv
Ok,jag har inte bestämd mig helt så väntar till höst ändå:)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
- Kan man kastrera en kanin som är 1 år gammal?
Ja utan problem så länge kaninen är i kondiotion, är frisk och pigg - Är det stor risk att den kommmer att dö?
Nej så länge veterinären vet vad den gör, är kunnig och van samt att kaninen (som sagt) är pigg, frisk och är i bra kondition. - Hur länge ska man vänta efter kastreringen för att sätta ihop hanen till honan så att det blir inte ungar?Några säger att det är en månad andra säger att det är två månade så vad är rätt tid?
Minst 4 veckor skulle jag vilja säga men om man verkligen vill vara säker vänta 6-8 veckor. - Hur mycket kommer det att kosta?
Olika, jag har betalat 550 kr en gång, 800 kr en annan gång (dock p.g.a. ena testikeln satt i buken) annars skulle det kosta 650 kr.
Jag har bara hört positivt om Roslagstulls så det låter som en bra, kunnig och seriös klinik
Det bästa är att vänta till hösten då det inte är lika fuktigt och varmt som det är nu.
#16 ja jag ska nog vänta till september eller oktober,är det dåligt att kastera på vinter?
#17 Är kaninen inne spelar det ingen roll. Men att kastrera en ute kanin i september-oktober går ju bra:)
#18 ok han är en utekanin