Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1145 ggr
[fireflies]
0

Snuva

Hej!

Jag passar min systerdotters kanin och ska så göra till årsskiftet ungefär, kaninen är ca 1½ år, innekanin och är en korsning mellan lejonhuvad kanin och hermelin. Jag har aldrig haft kaniner innan så jag kan inte så mycket mer än det jag skumläst på internet.

Kaninen har en genomskinlig snuva och är hela tiden väldigt blöt om nosen. Jag bara undrar vad det är och om man kan göra något åt det?Enligt min syster så har Inger (som kaninen heter) varit detta sedan den var unge, och det är inget som dom bryr sig särskilt mycket om.

Hon har fått någon sorts blandning som man köper i lösvikt i djuraffär men jag har bytt till carrier då jag vet av erfarenhet med hamstrar, marsvin och diverse andra gnagare att blandningen inte är direkt hälsosam. Finns det någon annan, bättre pellets för kaniner? Hon har toalätt-pellets i buren och äter och dricker och är pigg och glad allmänt.

Mycket på en gång nu kanske :P Är total nybörjar så jag vore jättetacksam för svar! =) Tipsa gärna om någon bra skötselsida också om någon vet en sådan :)

Jasmin97
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

hej! min kanin har också varit så någon gång men det har alltid försvunnit sen, och det har berott på att halmen hade varit dammig i påsen och irriterat nosen, eller att buren har varit i drag :P min kompis kanin blir alltid snorig av spån! ifall du har det i buren tänkte jag ;)

Lina R
0

Inte mycket att göra åt såvida du inte vill in till veterinären för provtagning, det är säkrast att ha en försäkrad kanin då, annars kan kostnader för återbesök och behandlingar rusa iväg.

Jag brukar sällan (i princip aldrig) ta mina till vet, de i mitt område har inga specialkunskaper på kanin och det kostar tyvärr mer med ett vetbesök än att köpa en ny. Hemskt men sant. Att avliva hos veterinär vär dessutom en fruktansvärd upplevelse, det gör jag aldrig om. Det jag kan behandla hemma behandlar jag givetvis, men en sjuk kanin som inte blir bättre avlivar jag. Det jag INTE klarat av hemma är: allvarlig förkylning med andningssvårigheter, snedvriden nacke (wry neck, oftast parasit) och några förlamningar. Det jag HAR klarat av med hemmabehandlingar av växter och receptfria grejer är: lätta förkylningar, maskangrepp, kvalster, några förlamningar (vitamin/mineralblandning i vattnet + handmatning), ungar som fastnat vid födseln, bettskador, brutet framben (efter konsultation med veterinär via telefon), diarrée, förstoppning.

En förkylning hade jag behandlat med älgört och sälgkvistar (smärtstillande, febernedsättande, infektions- och inflammationshämmande, det finns vetenskapliga artiklar som bekräftar dessa egenskaper), säkrat buren från drag och damm, och frukt för extra energi och vitaminer.

Åter till din kanin:

Sålänge som det såkallade "allmäntillståndet" är bra, dvs han verkar pigg, äter och dricker som han ska, har inga problem att andas osv, så behöver du inte oroa dig. Förkylda kan vi alla bli. Som #1 skriver så kan det röra sig om att det är något i miljön, såsom spåndamm. Torv dammar också men inte på samma sätt, det är större partiklar som är ofarliga. Spåndamm kan däremot vara mycket irriterande för luftvägarna och ögon. Hampaströ, Toalätt och träpellets (eldningspellets) är nästan dammfria. Nästan.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se